• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • ruffe4
    Antigone skrev 2008-01-13 10:33:29 följande:
    Vet ni att kikhosta kan vara dödlig för en liten bebis som inte hunnit med sina vacinationer?Hur kan ni utsätta er omgivning för en sådan risk förutom den risk som ni uppenbarligen utsätter era egna barn för...Nä framför obligatoriska vaccinationer- de skulle aldrig vara frivilliga!
    I så fall skulle man tvinga föräldrarna att utesluta SOCKET till barnen eftersom det skapar ohälsa och kostar samhället stora summor i form av mera tandvård, övervikt och allmän ohälsa! Hör du inte hur sjukt det låter?! Respektera folks val istället. Jag utsätter inte andra för risk för jag väljer att skjuta upp vaccinationer.
  • Pum
    enny signatur skrev 2008-01-13 00:35:20 följande:
    Pum: vem har skrivit den? är dne läsvärd? Vad kostar den?fenurila K o L t: jag tolkade det inte så. är du säker?sweetfia: får ajg fråga vad som hände? och vilket vaccin?
    Jag har mitt häfte utlånat så jag kommer inte på just nu vem som har skrivit det. Ej heller priset då jag köpte den för säkert 7 år sedan. Men kontakta föreningen SAVE så får du uppgifter. Jag tycker att den är väldigt läsvärd. Det är en pappa i Australien som har forskat en hel del angående vaccinationernas baksida. Lättläst och informativ.
  • Pum
    Antigone skrev 2008-01-13 10:29:44 följande:
    hahahaha du menar inte allvar som jämför med en HUNDkennel???? Du kan ju alltid vaccinera ditt barn mot kennelhosta!! Har en son som fick kikhosta när han var 8 år, var sjuk med komplikationer lunginfkamation ca 6 månader......detta trots vaccinationen. HAn fick en "mildare" form av kikhosta så man kan ju undra hur sjuk han skulle blivit  utan vaccinationen.,,,,Dessutom så hade vi flera små spädbebisar runt om oss som vi isolerade oss ifrån......fruktansvärt egocenriskt att vägra vaccinera från sjukdomar som kan ge så allvarliga komplikationer. Även om sjukdomarna inte är vanliga eller aktiva hela tiden i vårt land.....ska ni aldrig resa med era barn? Ska era barn aldrig få träffa andra barn som reser är från utlandet?
    Det var ett konkret exempel från verkligheten. Det som händer med människorna händer även på djursidan. Djuren får mer och mer sjukdomar som de tidigare inte haft och en av orsakerna kan vara vaccinationer. Inom travet tog STC bort en av de obligatoriska vaccinationerna då så många travhästar blev sjuka. Men det är ju bara djur så det räknas ju inte (ironi )
    Jag baserar inte mina beslut att inte vaccinera pga detta. Men det finns faktiskt föräldrar som även har husdjur som vaccineras och det kan vara en intressant reflektion.
  • Antigone
    ruffe4 skrev 2008-01-13 11:09:48 följande:
    I så fall skulle man tvinga föräldrarna att utesluta SOCKET till barnen eftersom det skapar ohälsa och kostar samhället stora summor i form av mera tandvård, övervikt och allmän ohälsa! Hör du inte hur sjukt det låter?! Respektera folks val istället. Jag utsätter inte andra för risk för jag väljer att skjuta upp vaccinationer.
    sant.....men sockersjukan smittar inte.
  • Cynric

Jag tror inte jag kommer vaccinera mitt barn mot mässling/rödahud/påssjuka. När jag var liten och fick den så somnade min benmärg in så jag producerade inga röda blodkoppa. De trodde föst jag hade leukemi.
    Utan att de vet varför böjade den plötligt fungera iegn och efter över ett års sjukom så blev jag frisk.

Jag har inte kunnat få ett svar på om denna reaktion kan vara ärftlig därför kommmer jag nog inte att göra det då dessa sjukdommar inte är dödlig idag.

• ruffe4
    Cynric skrev 2008-01-13 11:54:58 följande:
    Jag tror inte jag kommer vaccinera mitt barn mot mässling/rödahud/påssjuka. När jag var liten och fick den så somnade min benmärg in så jag producerade inga röda blodkoppa. De trodde föst jag hade leukemi.Utan att de vet varför böjade den plötligt fungera iegn och efter över ett års sjukom så blev jag frisk.Jag har inte kunnat få ett svar på om denna reaktion kan vara ärftlig därför kommmer jag nog inte att göra det då dessa sjukdommar inte är dödlig idag.
    Se där, vad ska alla ni som säger att det är riskfritt att vaccinera? Dom kanske säger de va en tillfällighet...??
  • principisessan

vi hade jättesvårt att bestämma oss för hur vi ska göra med vaccinationerna, vår dotter är 3 månader och vi tog vaccinationen för nån vecka sen för polio, stelkramp mm.. däremot så vet jag inte om vi kommer ta för barnsjukdomarna, tror inte det. Men att vi tog för polio var också för att det har ju börjat komma tillbaka från ryssland, om jag minns rätt, så det känns lite som att det finns runt kröken och inte alls så långt borta som man kanske kan tro.

• mixX
    ruffe4 skrev 2008-01-13 11:59:29 följande:
    Se där, vad ska alla ni som säger att det är riskfritt att vaccinera? Dom kanske säger de va en tillfällighet...??
    Nej men alla som är emot vaccinationer kan inte heller påstå att det är riskfritt att sedan få sjukdomarna.. Finns risker med båda. Men i dagsläget så anser jag att riskerna man utsätter sina barn för om dom skulle få sjukdomarna överväger riskerna med att vaccinera. Men som sagt, alla har ju i dagens Sverige ett eget val vad gäller vaccinationer. Jag hoppas bara att inte alltför många låter bli att vaccinera..
  • white cheese
    ruffe4 skrev 2008-01-13 10:56:30 följande:
    Liten Björn skrev 2008-01-13 10:22:56 följande:Om du smäller skadar du dig svårt eller dör. Garanterat, det vet ni.Men om man är ovaccinerad är risken chansen liten att smittas från dom flesta sjukdomarna i vacc programmet och om amn gör det är det stor risk att du klarar det utan men (OM du inte har nedsatt immunsystem, hjärtfel osv)
    Risken att smittas idag är hyfsat liten, eftersom "alla" är vaccinerade. Hur risken ser ut om 5, 10 eller 15 år är svårt att säga något om. Och problemet kan ju också vara att även om sjukdomarna är (mer eller mindre) lindriga om man får dem som barn, så kan de vara riktigt allvarliga om man istället får dem som vuxen.

Några exempel:
    Röda Hund - risk för fosterskador om en gravid kvinna insjuknar (kan vara helt utan symptom, så att man inte ens märker det), ingen behandling av sjukdomen finns
    Påssjuka - nästan var tredje kille som smittas efter puberteten får testikelpåverkan, med risk för sterilitet, ingen behandling av sjukdomen finns
    Kikhosta - livsfarligt för spädbarn, ingen behandling av sjukdomen möjlig efter att kikningarna börjat
    Polio - risk för förlamning, ev även av andningsmuskulatur, s k post-poliosymptom kan dyka upp 20-30 år senare, ingen behandling av sjukdomen finns

Jag tror inte att någon förälder struntar i vaccinationerna av lathet eller ignorans, utan jag tror absolut att man letar runt efter all information man kan hitta - jag tror alla ser det som ett viktigt val, oavsett vilket alternativ man väljer. Däremot vet jag att det finns mycket tvivelaktiga studier, fr a om man letar på internet, och det är svårt att veta vad som är sant, vad som är påhittat, och vad som bara är vinklat...
Svar på tråden att ej vaccinera