ruffe4 skrev 2008-01-13 10:56:30 följande:
Liten Björn skrev 2008-01-13 10:22:56 följande:Om du smäller skadar du dig svårt eller dör. Garanterat, det vet ni.Men om man är ovaccinerad är risken chansen liten att smittas från dom flesta sjukdomarna i vacc programmet och om amn gör det är det stor risk att du klarar det utan men (OM du inte har nedsatt immunsystem, hjärtfel osv)
Risken att smittas idag är hyfsat liten, eftersom "alla" är vaccinerade. Hur risken ser ut om 5, 10 eller 15 år är svårt att säga något om. Och problemet kan ju också vara att även om sjukdomarna är (mer eller mindre) lindriga om man får dem som barn, så kan de vara riktigt allvarliga om man istället får dem som vuxen.
Några exempel:
Röda Hund - risk för fosterskador om en gravid kvinna insjuknar (kan vara helt utan symptom, så att man inte ens märker det), ingen behandling av sjukdomen finns
Påssjuka - nästan var tredje kille som smittas efter puberteten får testikelpåverkan, med risk för sterilitet, ingen behandling av sjukdomen finns
Kikhosta - livsfarligt för spädbarn, ingen behandling av sjukdomen möjlig efter att kikningarna börjat
Polio - risk för förlamning, ev även av andningsmuskulatur, s k post-poliosymptom kan dyka upp 20-30 år senare, ingen behandling av sjukdomen finns
Jag tror inte att någon förälder struntar i vaccinationerna av lathet eller ignorans, utan jag tror absolut att man letar runt efter all information man kan hitta - jag tror alla ser det som ett viktigt val, oavsett vilket alternativ man väljer. Däremot vet jag att det finns mycket tvivelaktiga studier, fr a om man letar på internet, och det är svårt att veta vad som är sant, vad som är påhittat, och vad som bara är vinklat...