• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • clinan

sitter och filosoferar lite över veckan hittills. Och resultatet av det är att jag är nöjd! MYCKET nöjd. Det enda onyttiga som slinkit ner är lite glass o en chokladkaka. Men med tanke på vad som BRUKAR slinka ner så är det som en fis i rymden det som åkt ner nu. men visst, det kunnit varit bättre, att inget onyttigt alls hade åkt ner.

Ingen som vet det här med smaksatta cashewnötter?? Har nämligen hittat dem som kvällssnacks som verkligen funkar och att jag inte blir sugen på något annat. Äter inte många MAX en näve.

Ikväll är det core som gäller, får försöka hitta nåt att äta medans jag kör hem från skolan. Slutar först 16:00 alltså inte hemma förrän 17:00 vilket är rent för sent att äta för mig då träningen börjar 18:30

Jag ska nog be min sambo att gömma den där JÄKLA vågen (vet att diskussionen varit upp förr) har aldrig sett mig som beroende av den. Men visst fan e jag de. Varje morgon denna veckan har jag ställt mig på den, varje gång jag varit på toa, varje kväll. Hela jävla tiden (ursäkta svordomar men jag blir så arg på mig själv) så nu medans jag är i skolan får han gömma den. Det är en sån med inbyggda batterier så de går inte att plocka ut tyvärr.

• MagdaA

clinan: smaksatta cashewnötter? har du skrivit om de tidigare? har jag missat i så fall.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • kaksmulan

SE: Så himla roligt för dig! Jag blir så glad för din skull!

Kaya: Jag vet hur det är! Det är tusen gånger lättare att se allt negativt i tillvaron (ryggfläsk och värdelöshet). Jag borde lyssna på mig själv när jag nu säger att det är viktigt att hålla sådana tankar borta. Du KOMMER att få ett jobb, dina muskler har inte helt försvunnit och du har inte ryggfläsk! Så det så!

Evenstar: Åh, du och jag är ganska lika tjejen. Jag åter nyttigt, motionerar regelbundet (dock inte lika mycket som du) och sköter mig rent allmänt men går ändå inte ned i vikt! Iofs går jag inte upp i vikt så mycket heller men det är verkligen misströstande att se att vad man än gör (kör med GI stenhårt ett tag, lägger in en högre träningsväxel osv) inte ger resultat! Jag har varit och kollat upp alla mina olika värden (sköldskörtel mm) för att se att det inte är något sånt det hela beror på. Kanske du ska göra det också? Det är omöjligt för en som har hypotyroidea att gå ned i vikt...

clinan: Hu, jag har smakat några sådana nötter och tycker inte om dem. Det är alldeles för mycket smakförstärkare och transfetter utanpå de där nötterna för att jag skulle vilja ha dem. A´naturell är mer min smak!  JÄTTEBRA att din make gömmer vågen! Det är INTE bra att stiga på den varje morgon (och definitivit inte varje kväll dessutom)!!! Man blir bara knäpp av sånt!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • clinan

Kakis

så synd att de är onyttiga, då får jag väl sitta o mumsa på lite naturella i alla fall, eller så tar jag en apelsin istället

Är det i kryddorna det är transfetter eller det är kanske inte kryddor?!

• kaksmulan

Oftast så rostas sådana nötter i fetter som blir transfetter (ungefär som frityrolja) sen innehåller kryddblandningen som de får bada i efter rostningen oftast e621 (och andra E620-ämnen) som INTE är nyttiga. Kolla gärna på förpackningen och berätta vad som står i innehållsförteckningen så kan jag hjälpa dig att reda ut vad det betyder. Jag ÄLSKAR innehållsförteckningar och lusläser dem jämt!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kaya

Hallå hallå.

Angående de där nötterna så vet jag inte vad som är i dem, och det är mycket möjligt att det är en massa skit, själv gillar jag dessutom naturella eller bara saltade utan andra kryddor - MEN! En viktig grej är ju att clinan säger att hon äter så LITE av dem, inga stora mänger. Och ju mindre mängd man äter av nåt, desto mindre roll spelar det väl hur rent/sunt det är. Guldkanten får liksom vara lite onyttig (annars är det ingen "riktig" guldkant, ha ha), men BASEN i kosten - det man äter till frukost lunch och middag, mängden grönsaker, typen av tillagning, balansen mellan protein/fett/carbs osv, HELHETEN, ska vara sund.

Det är klart, om det är VARJE dag man vill äta en näve nötter så blir det ju en viss skillnad på ett år om man äter dem naturella eller med tillsatser... hmmm

Nåväl. Jag ville bara säga att MÄNGDEN hr betydelse också, och framför allt helheten, hur kosten i övrigt ser ut, om man har "råd" att unna sig nån sån där osund grej för att man älskar det och äter bra i stort.

K

• Kaya

PS. TACK Kaksmulan!!! Jag VET ju egentligen att allt är hjärnspöken!!! Även om jag har några millimeter (eller hrrmmmm nån centimeter kanske) mer underhudsfett nu - självklart, har ju ätit mer och tränat mindre under en ganska lång period, det är ju enkel matematik, inget mysterium direkt - så är jag ju fortfarande inte "överviktig"! Och ingen utom jag kan förmodligen ens se skillnaden, om de inte kollar jättenoga!

Sen att både kondition och muskelstyrka är "färskvara" och måste underhållas är ju drygt, jag MÅSTE liksom börja om från början och har ingen störe fördel av att jag var så "vältränad" innan jag blev sjuk, men det är ju så kroppen funkar. Inget att deppa ihop för!

Jag VET det här, ändå tar jag liksom "chansen" att gnälla om hur mycket fläsk jag har lagt på mig, hur mycket jag har tappat i kondis och styrka, osv, kanske för att jag mår så dåligt över att inte få jobb men då gnäller jag om allt annat när jag ändå är igång och gnäller...?!

SKÄRPNING!

Förresten Evenstar. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att personer som tränar väldigt mycket styrketräning, som du gör, inte har så stor nytta av vågen som verktyg att bedöma resultat och utveckling? Kroppens sammansättning och muskelmassa kan ju förändras genom hård styrketräning utan att den totala kroppsvikten för den skull minskar?

K

• Evenstar

Kaya,

du har helt rätt. Därför har jag nu vänt på steken, kör mer löpning, cykling, rodd, intervaller osv (på gymmet) och tränar bara styrka för underhållning av den muskelmassa jag har för att gå ner i fettvikt.

MEN eftersom jag tränar så mkt så borde ju det ha visat sig mer på måttbandet? Midjan har bara minskat 3 cm på ett halvår och det är ju skitlite. (kanske har det med att göra att jag inte är överviktig eller har jag fuskat mer än jag tror?)

Nu är det ialla fall fullt ös!

Har  nyss dammsugit och städat köket, är ju lärare så jag är ledig hela veckan. Kanske ska baka nåt med ungarna nu?
    Ikväll ska vi dock ha barnvakt och gå på bio. Antagligen Sweeney Todd. Den har jag sett fram emot i flera månader.

• MagdaA

Precis varit ute å gått 1 timme och 20 min i det fina vädret, de va riktigt skönt! Snart vaknar nog Alex så då blir det gröt till lunch. Middag idag blir lax och pressad potatis.

å, måste berätta! igår gjorde jag nog världens godast smootie! vanilj och blåbär! mmmmmm! tror det blir en sån i kväll också, längtar redan!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Kaya

Magda: Vanilj och blåbär mmm vad gott... *inspirerad* "Receptet" please?

OK Evenstar så du har växlat om till "deff mode"...

Tja, jag gissar att du helt enkelt inte hade så mycket att ta av från början. Det är ju en klassiker att de sista kilona/centimetrarna (de som egentligen inte är överflödiga enligt kroppens sätt att se på saken - bara lite "nödhull") sitter som berget.

DÖM OM MIN förvåning ladies när jag gav mig ut i solen på en "TEST"-löprunda idag på förmiddagen bara för att kolla om jag över huvud taget KAN springa längre efter 8 veckors uppehåll (!) (jag har ju tränat andra saker från och till när jag inte har varit sjuk, men inte varit ute på några löprundor)...

... och kommer in på 27.5 minuter på min vanliga runda, vilket är min NORMALtid, den tid jag BRUKADE springa på innan den här enorma svackan som jag har gnällt så mycket om!!! 26.5 min är ju mitt "rekord"!

*jubel*

Inte tyckte jag att jag körde så fasligt hårt heller, kutade på som vanligt bara. Nu hör det till saken att jag kan träna stenhårt hur länge som helst utan att bli särskilt snabb. Det ligger i min natur att vara sköldpadda, inte hare. Men ändå, trots noll kondition och några extra kilon att släpa på... samma tid som förut, och ingen blodsmak i munnen heller.

*NICE*

Helt klart fick jag lite träningslust tillbaka nu! Ikväll poweryoga. Imorgon ett gympass. Lördag vila/promenader. Söndag yoga eller löpning, beror på om vi är i stan eller på torpet. Och så nästa vecka, köra på med "vanliga" träningsschemat. Äntligen känner jag mig redo för det!

Tills vidare ska jag dock inte vara så strikt med kosten. Jag börjar med träningsbiten och att bygga upp lusten, orken, energin igen. Först när jag är uppe i normal energinivå ska jag tajta till kosten lite.

(OBS! Att jag väntar lite med att återgå till min vanliga "träningsdiet" betyder absolut inte att jag ska leva på semlor! Men jag känner inte just nu för att vara så petig när det gäller 2 eller 3 frukostmackor, hålla stenhård koll på mängden kaffe per dag, undvika ris/pasta/potatis om en måltid innehåller andra carbs osv osv...)

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger