• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • jamis
    zynk va skönt att det känns bättre nu! Ibland är det så småsaker som gör att man blir på lite bättre humör. Hoppas det går bra när du ska vara ensam med A 36 timmar. har du varit det förut? Bor din mamma i närheten?

Jag åt en liten brownie-kant innan lunch men så blev jag så mätt på lunchen så jag måste tyvärr vänta lite Adam sover i sjalen och jaghar förberett allt som går att förbereda innan middagen. Bara att koka ris och steka på laxen sen

Funderar på att dammsuga men A sover så oroligt så jag vet inte om jag idds.
  • Morrisen

Joyce: Bea blev väldigt förvånad men skrek inte så mycket. Vi hade inte gett alvedon i förväg men hon behövde det några timmar senare då hon blev lite varm och ganska gnällig. Alvedonen hjälpte och senare på kvällen var hon som vanligt.

Zynk: Inte så väl valda ord av karln din, hoppas att det inte var allvarligt menat.

Vad avis jag blir på alla med mammor som avlastar. Min mamma är så gammal och trött att hon inte kan vara barnvakt och likadant med min mans föräldrar. Det är nackdelen med att inte vara purung som förälder.

Idag har jag depression. Fick ett brev från sjukhuset som säger att mina ögonskador ev. har blivit sämre efter graviditeten.
    Fick ju operera mina ögon p.g.a. diabetesskador för några år sedan men sedan dess har det varit stabilt.
    Tyvärr så sliter en graviditet på ögonen trots att jag hade jättebra blodsocker under hela tiden.
    FAAAAAAAAN!
    Ser ju inte så bra på mitt vänstra öga och fasar för läkarbesöket.

• Maxie

Hej, här är jag.... Allt väl, bara varit massor att göra inför dopet som gick jättebra.

• Joyce

zynk: Skönt att det känns lite bättre nu! och visst vore det kul med en mamma som avlastar lite ibland. Våra föräldrar bor ju inte här plus att min är nog i klass med Morrisens. Sjuk och början till lite dement så där än ingen barnvakt att tänka på. Tyvärr fattar hon det inte själv. Ms föräldrar är dock toppen men bor ju inte här. Förstår att det känns trist med din mamma när hon ändå finns i närheten

Morrisen: Usch vad jobbigt med ögonen! Kram

Maxie: Kul att se dig! Hur mår ni?

Tack för all input ang vaccinet. har nästan bestämt mig för att stanna hemma. sen så jobbar jag nog hemifrån på eftermiddagen om han skulle vara kinkig.

• zynk

Jam Jo då jag har varit själv med A så länge förut. Det går ju rätt bra men är det mycket gnäll så blir man ju lite matt. Min mor bor ca 1timme från mig. Hon jobbar mycket (just fått nytt chefsjobb) så det är därför (säger hon) hon inte träffar A så mycket. Men jag tycker det är lite konstigt och tråkigt. Vi har det dock trevligt när vi ses.

Morris Va tråkigt med ögonen. Hoppas det stabiliserar sig nu! va duktig du varit som hållit sockret bra under grav.

Maxie HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ Vill veta mer!

Jag är piggare efter en prommis i solen med en annan mamma o bebis.

• Maxie

Äsch, jag försvann en stund för mamma ringde och därefter kom J hem. Nu har J hand om V så nu kan jag skriva lite. Kul att se er! Har inte hunnit läsa tillbaka än men förstår att ni avhandlar mammor, dvs mormödrar, vaccinationer och sånt. Min mamma är bra fast VET lite väl mycket om hur barn ska skötas. T ex kan jag få höra att hon minsann aldrig hade några problem med att få oss tre barn att sova i egen säng som spädisar. Och "ni borde nog...." Samtidigt är det skönt att kunna lämna ifrån sig V en stund när hon är här som nu i helgen.  

• Maxie

Delar upp lite för utslängningsrisken från FL är för stor.
    Vaccination: V har fått sin tremånaders vaccination, 2 sprutor, en i vardera lår. Det var hemskt och han skrek förstås. Men han har fått sprutor förut, rs-antikroppar och skrek likadant då. Så jag är van. Fast det är förskräckligt att se honom le mot en och plötsligt av chock spärra upp ögonen och skrika förtvivlat. Det går över som tur är. Han brukar få lite glukos precis innan sprutorna (det har vi lärt oss efter alla turer på kardiologen och i Lund). Ingen feber eller nåt efteråt, bara lite trötthet.

• Maxie

Dopet i lördags gick bra. 65 gäster inkl barn hade anmält sig, sen blev vi pga förkylningar och annat ett drygt 50-tal. Mina föräldrar hjälpte till med matlagning och vi beställde en del färdiglagat också tack och lov. Vi hade fått frågan om lämplig doppresent och därför gått ut med mail om att vi gärna såg en gåva till Hjärt&Lungfonden istället (hur stor glädje har man egentligen av silversparbössor och skedar?), många anammade faktiskt det. Det känns toppen att kunna bidra till att andra hjärtebarn också får god hjälp.
    V är snart 4 månader nu och väger 6,5 kg, är 62 cm lång. Alldeles lagom enl bvc. Känns så skönt. Vi ska börja med smakportioner nu. Hur lagar man till en halv tsk gröt?
    Nu ska jag läsa tillbaka.

• Maxie

Ok, orkar/hinner inte läsa tillbaka så långt, ni har varit flitiga här inne! Kläder ja, jag vågade inte köpa nåt förrän bara ett par månader innan bf (sen kom ju V en månad tidigare än så så vi hade inte så mycket). Bodies: jag tycker att både omlott och dra-över-huvudet funkar, bara de sistnämnda är ordentligt töjbara. Vi klär alltid på V när han ligger på skötbordet. Om barnet (V) är kräkigt kan det vara bättre med omlott. Tröjor går fetbort, de bara glider upp i ryggen. Byxor med fot/inbyggd strumpa är perfekt för V för han envisas med att ta av sig vanliga strumpor, de sitter aldrig kvar. Fast nu har han fått ett par manchesterbyxor med sidofickor som han är såååå fin i! Mjukisbyxor är också bra. Mössa avskyr han så vi kör nu med huvtröja som vi drar upp när han ligger i vagnen och sen kapuschongen på åkpåsen, eventuellt kompletteras det hela med en filt för att skydda mot ev drag. Fast när det är jättekallt är det förstås mössa som gäller.

• Maxie

Fortsätter min monolog.
    zynk: trist attityd från din gubbe. Min man kan vara liknande när han "inte får sova" trots att det är jag som är uppe på nätterna och matar. Fast ibland tar J faktiskt V vid sextiden och ger flaska så att jag ska få sova en stund till. Och på helgerna gör han det nästan alltid så jag får sovmorgon.

Morrisen: Jobbigt med dina ögon. När ska du på läkarbesök?  

Pess: Så L har börjat hasa omkring, vad kul! Alla dessa framsteg, man blir ju så stolt! V har börjat upptäcka sina händer och gnager på dem hela tiden. Dessutom prickar han nallarna som hänger i babygymet hela tiden. Men han har inte börjat rulla runt på mage än, det bekymrar mig.

Svar på tråden visparnas tråd # 6