• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Morrisen

Tack allihopa!
    Har inte fått läkartiden ännu men det stod i brevet att jag skulle få en tid inom en månad.
    Sen blir man så stressad för brevet är så luddigt skrivet så egentligen vet man ingenting förrän man får komma på läkarbesöket.

Bea älskar oxå Babblarna särskilt den röda.
    Undrar bara om det inte är något hormonfel på den gröna med blöjor, har aldrig varit med om en sådan basröst på någon som behöver blöjor annars.

Vårt lilla knasfikon vaknade 3.30 och tycker då att det är en alldeles utmärkt tid att sjunga på. Hon ylar som sjutton och skrattar sen åt sig själv att hon kan göra så fina ljud.

Måste fråga lite....
    Vi har börjat ge Bea lite smakportioner av banangröt.
    Har ni gjort mycket barnmat själva sedan när det är dags eller har ni köpt burkmat?

• Pess

Här är den gröna babblaren minst poppis oxå (fast det är nog mest jag som stör mig på rösten )

Jag hade som ambition att laga all mat själv, med enbart ekologiska råvaror...och HALLELUJA vad duktig jag skulle vara....Men L ratade ALLT hemmalagat....(förutom de första smakisarna av potatis och etc) Hon älskade burkarna från första stund....och tack och lov allra mest Hipps eko-mat. Det är först nu när hon är 8,5 månad som det börjar gå riktigt bra med hemmalagat (nu börjar hon acceptera lite bitar äntligen) Så nu går jag mer och mer över till eget...Fast det är mest för att burkarna både är dyra och tunga att bära hem (som Malla brukar säga)

• Mirren

Morrisen: Jag har lagat all mat. Det finns plastburkar i 4-pack (geléburkar) som är precis lagom stora på ICA. Jag lagar fyra portioner, sen äter vi två av dem och resten mixar jag till barnmat. Jag försöker att inte salta maten vid tillagningen, utan vi saltar maten på tallriken istället. Jag har däremot använt matvaror som innehåller salt, såsom ost och lite buljong men det är ju en avvägningsfråga.

Ett tips är att inte ta för många mellanmål. Vi har precis dragit ner på ett vilket gör att C numera äter både lunch och middag utan att man måste distrahera eller ge honom fruktpuré. Jag kom på att stackarn aldrig var hungrig när vi skulle äta. (Eftersom han dessutom ammar under dagen).

Ett annat tips är att du kan ta och frysa bananbitar och mixa tillsammans med Sempers mangopuré och lite grädde (någon matsked). Blir smaskig glass! Annars kör vi frysta hallon och bananbitar, som inte är frysta, lite grädde (och jag erkänner en liten, liten nypa socker) och mixar. Blir också jättegott. Att jag inte fryser bananen när jag gör "hallonglassen" gör att det blir mjukglasskonsistens, vilket C gillar bättre än när det är väldigt hårt och kallt. (Dessutom är det smidigt att bara skiva ner en bit banan direkt i mixern och slänga i en näve frusna hallon).

• Mirren

Morrisen:
    För att slippa traggla en massa med att få i honom tillräckligt med järn så tragglar vi i honom lite industrivälling istället. Funkar sisådär...

Pess: Vad olika det kan vara! C har ätit bitar från första stund. Till exempel så började jag tidigt med att ge honom KESO tillsammans med mosad banan.

• Pess

Ja du Mirren....L har sett ut ungefär som om vi försökt MÖRDA henne om det varit MINSTA lilla grynighet i maten....Först ulkat, sedan spytt Och då snackar vi alltså inte bitar....utan lite, lite grynighet

Men nu går det bättre...Jag får fortfarande stavmixa 8-månburkarna litegrann...Men jag arbetar på att mixa mindre och mindre...Vissa dagar helt okej, andra NIX....

• Pess

Morrisen...Tipset är ändå att laga smakisarna själv i början....(inte gröt förstås) Det är så himla små mängder så det är slöseri med burkar (och struligt att hålla på att frysa in resterna) Koka en potatis, morot eller whatever....och pureéa själv....

• Pess

Alltså gröt går ju oxå att göra själv...Men det är ju fortfarande så små mängder vi snackar om att det är lättare att blanda lite industripulver

• Joyce

Lägger era mattips på minnet! Snart (om en månad) får vi börja med lite smakisar.

Angående nätter så har vi haft ett litet bakslag här. E som somnat så bra i spjälsängen själv vägrar nu läggas där vaken utan vill först sövas i min famn. Sen så vill han amma minst en gång på natten (ett tag sov han ju hela) plus sover oroligt och spottar ut nappen stup i kvarten. Får han däremot somna med sin kind mot mitt bröst i sängen så sover han sött. Så så har det blivit de senaste nätterna. Jaja, sålänge han sover gott så.

Nu är far och son snart påväg till bvc för vaccineringen. Själv ska jag passa på och gå och träna lite medan de är borta.

• Kerpet1

Hej!

Jag lagar faktiskt all mat själv, förutom gröt och välling då...
    Petter gillar den och så länge han gör det så ska jag hålla på... jag vill att han ska bli en liten person som älskar mat, men det tror jag inte beror på om han får burk eller hemlagat, kanske viktigare att skapa en bra måltidsrutin... vilket jag hitills inte är riktigt nöjd med... vi hinner sällan äta samtidigt som Petter... Sen att låta barn testa och inte ta för givet att de vill ha korv och ketchup utan låta dem äta det de vuxna äter är nog bra...

Dravel dravel från mig!

• Kerpet1

Mirrens tips om glassen kör jag oxå! Fast UTAN grädde, så det blir som sorbé, mycket populärt! ICA har mycket bra frukt i frysen... sen brukar jag köpa melon eller kiwi och mixa den och sen frysa in i istärningspåsar, så är det bara att ta några och mixa med bananen... banan gör ju att det blir sött...

Jag utesluter socker och grädde i desserten för att Petter ser ut som en liten Buddah och äter MYCKET mat så jag tror inte han behöver mer där...

I huvudmålen utesluter jag salt, annars kryddas det friskt med kanel, spiskummin, koriander, vitlök, ingefära och alla SUVERÄNA frysta kryddor man hittar i grönsaksdisken...

MR P säger att Petter luktar som en fransos, och det gör han, Stinker vitlök!!!!!

Svar på tråden visparnas tråd # 6