• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Mirren

Idis, jag började med veterån (för att införa gluten i skydd av amningen som det så vackert heter) redan när Casimir var 5 1/2 månad. Nu får han veterån att suga på ibland för att han tycker det är roligt. (Vi har fullt med småbitar överallt till och med i sängarna).

• MallaMojs

Här äter vi majskrokar sedan ett par månader tillbaka, men har ännu inte köpt rån Vi äter också macka med smör eller leverpastej i småbitar (rätt in i munnen). Imorse så skar jag brödet i tunna stavar men det var svååårt att få in i munnen

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zynk
    Idis vi har börjat ge smörgåsrån för ca 3 veckor sen alltså vid knappt 6 månader. Det är det bästa i matväg vid gjort ! Hon bli sysselsatt och lär sig också äta lite bitar. Suveränt när man typ går o fikar och hon ska vara med och vill äta nåt (det går inte så bra med mat för oss än). Känns lite som att man mutar henne men men fikar vi så ska väl hon få nåt också!

Minna Ska kolla den där länken! Det är så roligt att du alltid har nåt tips ang mat. (Visst har vi våra favvoämnen ). Men attans Öki som inte gillar din mat...

Mirren Ja visst blir det lite kladdigt men inte fläckar i alla fall tror jag.

Måste fixa oss inför babysimmet!
  • Joyce

här är ni ju! Hittade inte igen er i går kväll utan mina favoriter.

Ja grattis till lille Viktor! Kul att höra att allt är ok med er Maxie, och skönt med lite avlastning

Appropå vändning så vänder sig E från mage till rygg. Jag inser att det är en mycket mer basic kunskap än att göra det från rygg till mage men jag är stolt iaf Han gjorde det två ggr när vi övade på magläge, såg mest förvånad ut eftersom vi hurrade så mycket! Nu utför han sin favoritmorgonsyssla, att lilla i sängen och titta ut genom fönstret och prata med sig själv. Han kan roa sig med det i ca 1 h. Perfekt för mig när man ska äta frukost och hinna fixa till sig.

Mirren: På fredag vill jag ha lite sjalknytråd! Jag kan inte riktigt få till det själv.

• jamis

God morgon

Har inget att skriva såhär på morgonen. Vi har sovit gott inatt och nu ska vi snart amma frukostmålet Pappa ligger i sängen med A och jag äter frukost.

Vi ses senare!

• Maxie

Tack för grattishälsningarna (mottar dem å Victors vägnar då han ligger i sin mormors famn och sover sött just nu).
    Joyce: imponerande vad din kille kan. V är inte ens i närheten, jag oroar mig inte för att han ska rulla ner från skötbordet eller nåt för han rör sig inte alls på det viset än. Men snart så. Ja inte att han får tillfälle att rulla ner från skötbordet, lite koll har jag allt.

zynk: ja jag vet att det råder delade meningar om rapningens betydelse men när det gäller V så får han kväljningar och panik om han inte är färdigrapad när man lägger ner honom. I natt har han fått sova på en hög kudde så han lutade för det gick inte att få honom att rapa. Suck.

• MallaMojs

Grattis Viktor

Här måste det nästan alltid rapas också. De vaknar ibland och tokskriker och då är det oftast upp och *raaap* som gäller... Men det är sååå mycket bättre nu, Cornelia kräks nästan aldrig mer...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

Maxie: Jag tycker också att E verkar må bättre av att rapas. Han kräks mindre plus att man undviker problemet med att han vaknar och gråter för att sedan rapa. Ingen risk att E skulle trilla av skötbordet här heller. Det är bara från magläge han rör sig och så ligger han ju sällan

Däremot så verkar han nuförtiden ha svårt att varva ner för att somna på dagen. Om vi är ute med vagnen eller kör bil så sover han lätt 3 h på dagen (vilket han verkar behöva) men om vi bara är hemma så blir han grinig och övertrött och kan inte komma till ro. Vill mest bara vrida på huvudet och kolla på allt. Tips?

• Mirren

Joyce, jag kan tyvärr inte komma på fredag . Har en disputation som jag måste gå på. Men som tur är så kommer väl Zynk och hon är lika bra på att knyta som jag.
    Vad gäller sova så har jag försökt att studera C och se till att han kommer i säng "innan" han blir för trött. Oftast ammar jag honom innan och sedan ligger jag och klappar honom på huvudet och sjunger lite - därefter låtsas jag sova bredvid honom. Förr eller senare somnar han då (han gråter/skriker aldrig). Sedan har jag kört lite med rutiner eftersom han verkar må bra av det. Upp tidigt på morgonen, vara uppe några timmar en stunds förmiddagssov vid halv nio, upp igen leka några timmar äta lunch, eftermiddagssov vid 12, leka lite gå ut och gå med vagnen/sjalen osv.

Kan förresten berätta att vi körde hela kittet frukost (havregrynsgröt), mellanmål (halvt päron), lunch (potatismos med majs), eftermiddag (halv banan) och kvällsmat (mannagrynsgröt med mangopuré) igår. Funkade jättebra förutom att jag gav C gröten för tidigt vilket gjorde att han åt "mammamat" (ammade) klockan 21, 23.30, 00.45, 01.45, 3.00 4,något och 5.30 för att slutligen vakna och vara pigg före sju. (Mellan 5.30 och sju höll maken på att gå upp och fixa i sovrummet). Tyck synd om mig!!

Svar på tråden visparnas tråd # 6