• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • MallaMojs

Här kör vi också hela kittet, fast de vägrar mellis på förmiddagen, och får en flaska erästtning/välling att somna till... De har just smaskat i sig all korvgryta jag gjorde igår Är det ngt medfött - att tycka om korv??

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

Hej
    Mirren: jag försöker se på honom när han är trött men tyvärr vill han mest kolla på allt runt omkring honom ändå. Kanske borde jag försöka få honom att somna i spjälsängen på dagen åtminstone för där finns inte så mycket att intressera sig för.

Jag tror också att det är bra med rutiner! Vi ska försöka åtstadkomma något av ett schema snart, än så länge försöker jag mest skriva upp hur han sover på ett ungefär så att vi ska kunna få oss en bild av hur ett "schema" kan se ut. Håller precis på att läsa "Somna utan gråt" (NCSS) och där finns en hel del tips. Vi tänkte även börja med fasta rutiner kring läggande på kvällen. Tycker det verkar smart. Hur gör ni? Många kör ju bad varje kväll men det tycker jag låter lite jobbigt. Men lite tvätt, byte till pyamas, ammning, nån sång och omstoppning kanske? Han är ju så liten än att det kanske bli svårt att få till samma tid varje kväll men lite rutiner kring läggandet kan säkert inte skada. Plus att jag tänker att det ska främja att båda ska kunna lägga honom lika lätt.

• Mirren

Joyce, vi lägger oss samtidigt och så sjunger jag lite och klappar på honom. När vi släcker lampan så att det blir mörkt verkar han förstå att vi ska sova.

Sedan har jag ett trick - när C är trött så gnuggar han sig i ögonen och/eller gnuggar ansiktet mot mig. På så sätt vet jag om jag ska försöka få honom att somna om när han har vaknat eller om jag ska ta upp honom. (Eller för den delen när det är dags för en tupplur).

• Joyce

hmm, det där med att gnugga ansiktet mot mig känner jag igen.

• jamis

Har ni helmörkt i rummet? Vi har en liten lampa som är tänd hela natten. Jag tycker det är lite jobbigt attt gå upp och tända lampan (har ingen sänglampa för tillfället) varje gång jag ska amma...

• Pess

Vi badar L varje kväll faktiskt. Gjorde det inte de första 5 månaderna, men provade sedan och hon blev så härligt mosig och trött av det....Så nu är det en stående rutin som jag tror hon förknippar med sänggående nu. 

• zynk
    Mirren liiika bra att knyta är jag inte . Det blir en massa veck o knöl men det funkar ju. Jag ska visa Joyce så gott jag kan . Ha ha jag känner igen det där med att låtsas sova. Jag står böjd över A och andas tungt och suckar eller grymtar lite.
    Men visst tycker jag synd om dig efter den natten! Men å va ni har kommit långt med maten - impad! Ammar du "bara" på nätterna nu? Kan inte A få gå i "ätaskola" hos C?

Joyce Jag har funderat massor kring rutiner. Är ju inspirerad av Anna W men jag fixar inte hennes stränga scheman. Men så småningom har vi en del rutiner. Upp ca 08,30 har just börjat med lite frukostgröt, mat kl 12 o sen promenad/aktivitet o lur. Middag oftast vid kl 17-18. Bad på kvällen och de kvällar vi inte orkar det tvättar jag henne och nu behövs det för oj va det grisas - egentligen är bad bättre. Man kan ju ha bara pyttelite vatten i baljan och ta ett snabb-bad så blir det ju ändå en koppling "bad-sova" om ni fattar.
    Man (jag) kan bli avis på e som har jättebra rutiner men jag måste inse att jag inte är så strukturerad- jag är glad att vi har dessa rutiner. Amningen har jag inga "tider" för. det ammas lite nu och då - mycket snuttande fortfarande men ibland klarar hon sig långa stunder utan. Jag vet inte om det är dags att försöka sluta med snuttandet men just nu känns det ok.

Jam Jag hade tills nyligen en dimmer på min sänglampa. Tycker det är svårt att ha helmörkt när jag ammar. Nu har jag IKEAS "spöka"lampa som står dold så det blir ytterst lite ljus. Jag tror A sover bättre när det är helmörkt.

Här håller vi på med säkerhetsprojektet. SÅ tråkigt och vi får det inte gjort. Trappgrinden var ju inte svår att

äsch måste maila -
  • MallaMojs

Nu har vi varit å fått godkäntstämpeln i rumpan Allt var bra och de verkar äta bra, för upp går de Cornelia är i rasande fart på väg mot 9 kg, syrran mot 8,5 Knubbiga goooa bebisar!!

Jag vill gärna ha en lampa tänd på nätterna, hittar mycket lättare då, men M släcker den hela tiden så *suck*

...sen så frågade jag läkaren om Izabellas "sömnproblem" - hon sa, som jag kanske redan visste, att det är bäst att de somnar där de vaknar...(eller tvärtom ) - alltså är vår kvällsflaska inte så bra, då de oftast somnar och vaknar bara till lite lätt när vi lägger ner dom i sina sängar. Vet inte vad jag ska göra... Kör på i samma stil ett tag till

Bada varje kväll är uteslutet här - hinner ju knappt bada själv Men vi tvättar, Cornelia borstar tänderna och så tar vi på pyjamas. Sen när de börjar bli trötta så äter de välling och somnar.

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

Låter iof bra med bad men jag tror vi får vänta med det nån månad iaf. Men jag tror ändå att det är bra att börja med vissa små kvällsrutiner iaf. Vi måste bara fundera ut nåt smart som vi kan komma överrens om. Tror iof att det mest kommer att bli Ms projekt då han har ångest över att han är borta hela dagarna så jag får mest bara amma på kvällarna. Iof rätt skönt att få lite tid för mig själv men han sover ju mest på dagarna så när ska jag få gosa då ?

• Joyce

kör ni förresten nån sång/saga/ramsa/buffning eller dyl vid läggning?

Svar på tråden visparnas tråd # 6