• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Joyce

jam: Glömde svara ang lampa, vi har en svag röd lampa som är på hela natten. Jag vill kunna se E på natten plus lättare när man ammar.

• Kerpet1

Halloj!

Våra kvällsrutiner är att vi äter gröt, badar, efter det brukar vi köra lite babymassage ibland och pyjamas på (om jag får bestämma... bestämmer Mr P så blir det Kallingar, det är så killar sover säger han, och så blir det ett linne till för att inte få onda ögat av mig...) Sen gosar vi ochså får han en skvätt (allt från 50-200 ml ) ersättning... ibland somnar han i mitt knä, annars brukar Mr P köra nattningen inne i sängen... jag fårglo på tvn då... skönt... Funkar kanon!!!

Lampa har jag köpt en fin grön till Petter som har varit tänd dygnet runt... Mr P vill släcka den men jag säger att Petter är spökrädd... he he he! Nu är glödlampan trasig så över julen har jag haft en ljusslinga i fönstret som fått lysa.
    Nu har jag dock upptäckt att det inte är Petter som gillar lampan utan det är jag som tycker det är mysigt... Han föredrar helt släckt så jag har abdikerat och har lampan på i hallen istället...

Bla bla bla... va jag tjatar!!!!

Petter har idag fått CousCous och persilja i sin rotfruktspuré och verkade gilla det skarpt, dock åt han inte lika mycket som vanligt... Det är iaf kul detta med mat!

kram på er!

• jamis

Go morgon!

Inatt hade vi bara en liten nalle puh lampa med svagt sken, funkade bra att amma ändå Fast jag tror att A tycker det är lite tristare att ligga och amma, han verkar inte vara nöjd... Inatt har han dessutom ammat med 1,5-2-timmars intervaller. Vet inte om det är för att han ligger vid bröstet hela natten och blir sugen

Kerpet: det låter som mysiga kvällsrutiner! Hur länge sover han sen? Matar ni på natten oxå?

Jag vill oxå ha vår!!

• Joyce

God morgon! Sitter här och häller i mig kaffe efter natten. Är allt lite seg. Måste lära mig att gå och lägga mig i tid på kvällarna! Är helt sämst och igår var jag vaken till halv ett. Helt värdo om man sen ska vakna två ggr. Plus att E var jättepigg kl 6 och vägrade somna om. Får passa på att sova lite under dagen idag ist

Tack för alla tips ang kvällsrutiner. Vi ska knåpa ihop något som passar oss idag. Vi tänkte mjukstarta med det nu men inte på någon fast tid utan det får komma senare.

Idag borde jag verkligen ta mig ut... får bli en lite promenad iaf.

• MallaMojs

Joyce - det tog ett tag innan jag fattade det också Men ett par månader så gick jag å la mig tiiidigt iaf, nu är jag tillbaka i det där "Jag ska bara... sen ska jag gå å lägga mig"

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zynk

Morn!

A tittar på pingu - eller vad heter den där pingvinen? Gulligt!

Måste säga att det är så kul att det blivit lite fart på tråden - ni är så goa !!! 

Idis SNÖ??? Här ser det ung ut som lite mjäll på backen resten smälte innan man hann få ågren inför skottning.

Mamsen Ja A har börjat skrika när jag (eller M) går iväg. Tycker det känns lite tidigt men hoppas det går över snabbare då också . Men igår var det nåt konstigt skrik. Hon brukar kunna bli skrikig o gnällig om hon vaknar "på fel sida" då hon sovit på em men detta var nåt annat. Det gick över iaf . Hur är det med Björn? Har febern lagt sig? Hälsa o pussa från oss!

Jam Vi får ses nästa gång . Alva brukar vakna och vilja ha tutte oftare då hon ligger bredvid. Tror också bröstet är för frestande när man ligger nära .

Kerpan Så kul att höra om era kvällar! Kallingar - M ville att A skulle ha nattlinne men det har jag avskaffat - korvar sig ju bara. Tydligen viktigt det där med tjej/kill-grejer . Jag vill ju köra så mycket "unisex" som möjligt men det är inte lätt. MrP kanske kan inspirera M att skaffa en radiostyrd bil?

Har påbörjat ett nytt stickprojekt.... Varför är det så kul att börja och svårt att avsluta? Nån som har nån psykologisk förklaring? Eller är jag bara lat ?

• Minna72

Joyce, jag kan verkligen rekommendera en "nakenstund" som rutin på kvällen. Att få ligga på en filt/soffan/sängen utan blöja en liten stund och sprattla brukar vara väldigt populärt. Kan tipsa om att ha plastad frotté under filten/handduken för det kommer ganska säkert en dusch. I vårt fall brukar nakenstunden följas av bad, insmörjning mm, men jag tror inte badet blev en del av den dagliga rutinen förrän Aleksi började äta fast föda. Då behövdes det verkligen...
    Nakenstunden här har nu utveckats till att krypa runt naken...

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Joyce

jam: samma här, E sover alltid lite kortare med mig än med M! Tror som zynk att bröstet är frestande nära. Eller ger jag upp fortare och M trugar med nappen ett tag så E somnar om.

Vi delar ju på nätterna, jag sover med E första halvan och sen ammar jag honom sen tar M andra halvan tils E vaknar igen då (oftast när han ska upp till jobbet) kliver han upp och byter blöja och kommer tillbaka med honom till mig. Det är verkligen superskönt för mig att få 3-4h (i bästa fall) ostörd sömn på soffan varje natt. Tror att det gör massor för deras anknytning också. E favoriserar absolut inte mig, trots att jag ammar. Har hört att många säger att det kan vara så många gånger funkar det tom bättre med M. Tog honom själv en natt förra veckan och var sen helt slut! Är otroligt imponerad av alla mammor som gör så i nästan ett år, fattar inte hur man orkar. Men man är väl inställd på vad man ska klara av kanske. Nu funkar väl denna variant bra eftersom E (nästan) alltid somnar om direkt så M får ju sova massor och då funkar det ju att jobba ändå. Plus att han alltid tar en liten lur på kvällen också.

zynk: Nattlinne har vi kört på E tills nu! Tycker han är så söt i det. Men nu har han börjat röra sig mer och då är pyjamas onekligen bättre. Måste tradera lite efter fina pyjamasar känner jag Pingu är ju riktigt bra!

• Joyce

Minna: Tack för tipset! Det kanske vi borde prova, det är säkert jätteskönt och bra att få vara utan blöjan ibland

Svar på tråden visparnas tråd # 6