• Joyce

visparnas tråd # 6

Maxie: Jag tycker också att E verkar må bättre av att rapas. Han kräks mindre plus att man undviker problemet med att han vaknar och gråter för att sedan rapa. Ingen risk att E skulle trilla av skötbordet här heller. Det är bara från magläge han rör sig och så ligger han ju sällan

Däremot så verkar han nuförtiden ha svårt att varva ner för att somna på dagen. Om vi är ute med vagnen eller kör bil så sover han lätt 3 h på dagen (vilket han verkar behöva) men om vi bara är hemma så blir han grinig och övertrött och kan inte komma till ro. Vill mest bara vrida på huvudet och kolla på allt. Tips?

• Joyce

Hej
    Mirren: jag försöker se på honom när han är trött men tyvärr vill han mest kolla på allt runt omkring honom ändå. Kanske borde jag försöka få honom att somna i spjälsängen på dagen åtminstone för där finns inte så mycket att intressera sig för.

Jag tror också att det är bra med rutiner! Vi ska försöka åtstadkomma något av ett schema snart, än så länge försöker jag mest skriva upp hur han sover på ett ungefär så att vi ska kunna få oss en bild av hur ett "schema" kan se ut. Håller precis på att läsa "Somna utan gråt" (NCSS) och där finns en hel del tips. Vi tänkte även börja med fasta rutiner kring läggande på kvällen. Tycker det verkar smart. Hur gör ni? Många kör ju bad varje kväll men det tycker jag låter lite jobbigt. Men lite tvätt, byte till pyamas, ammning, nån sång och omstoppning kanske? Han är ju så liten än att det kanske bli svårt att få till samma tid varje kväll men lite rutiner kring läggandet kan säkert inte skada. Plus att jag tänker att det ska främja att båda ska kunna lägga honom lika lätt.

• Joyce

hmm, det där med att gnugga ansiktet mot mig känner jag igen.

• Joyce

Låter iof bra med bad men jag tror vi får vänta med det nån månad iaf. Men jag tror ändå att det är bra att börja med vissa små kvällsrutiner iaf. Vi måste bara fundera ut nåt smart som vi kan komma överrens om. Tror iof att det mest kommer att bli Ms projekt då han har ångest över att han är borta hela dagarna så jag får mest bara amma på kvällarna. Iof rätt skönt att få lite tid för mig själv men han sover ju mest på dagarna så när ska jag få gosa då ?

• Joyce

kör ni förresten nån sång/saga/ramsa/buffning eller dyl vid läggning?

• Joyce

vad synd jam! jag vill ju se er båda två

Fisk: Å vad härligt det låter! Jag vill också ha sol och paraplydrinkar

zynk: Ja lite vår vore inte fel snart!

• Joyce

jam: Glömde svara ang lampa, vi har en svag röd lampa som är på hela natten. Jag vill kunna se E på natten plus lättare när man ammar.

• Joyce

God morgon! Sitter här och häller i mig kaffe efter natten. Är allt lite seg. Måste lära mig att gå och lägga mig i tid på kvällarna! Är helt sämst och igår var jag vaken till halv ett. Helt värdo om man sen ska vakna två ggr. Plus att E var jättepigg kl 6 och vägrade somna om. Får passa på att sova lite under dagen idag ist

Tack för alla tips ang kvällsrutiner. Vi ska knåpa ihop något som passar oss idag. Vi tänkte mjukstarta med det nu men inte på någon fast tid utan det får komma senare.

Idag borde jag verkligen ta mig ut... får bli en lite promenad iaf.

• Joyce

jam: samma här, E sover alltid lite kortare med mig än med M! Tror som zynk att bröstet är frestande nära. Eller ger jag upp fortare och M trugar med nappen ett tag så E somnar om.

Vi delar ju på nätterna, jag sover med E första halvan och sen ammar jag honom sen tar M andra halvan tils E vaknar igen då (oftast när han ska upp till jobbet) kliver han upp och byter blöja och kommer tillbaka med honom till mig. Det är verkligen superskönt för mig att få 3-4h (i bästa fall) ostörd sömn på soffan varje natt. Tror att det gör massor för deras anknytning också. E favoriserar absolut inte mig, trots att jag ammar. Har hört att många säger att det kan vara så många gånger funkar det tom bättre med M. Tog honom själv en natt förra veckan och var sen helt slut! Är otroligt imponerad av alla mammor som gör så i nästan ett år, fattar inte hur man orkar. Men man är väl inställd på vad man ska klara av kanske. Nu funkar väl denna variant bra eftersom E (nästan) alltid somnar om direkt så M får ju sova massor och då funkar det ju att jobba ändå. Plus att han alltid tar en liten lur på kvällen också.

zynk: Nattlinne har vi kört på E tills nu! Tycker han är så söt i det. Men nu har han börjat röra sig mer och då är pyjamas onekligen bättre. Måste tradera lite efter fina pyjamasar känner jag Pingu är ju riktigt bra!

• Joyce

Minna: Tack för tipset! Det kanske vi borde prova, det är säkert jätteskönt och bra att få vara utan blöjan ibland

Svar på tråden visparnas tråd # 6