• Joyce

visparnas tråd # 6

Här är det inte bra

Lille stackarns hosta lät sämre i morse plus att hans andning började låta lite ansträngd så sjukvårdsupplysningen tyckte att vi skulle åka till akuten och kolla för säkerhets skull. Och ja, det är RS Han fick inhalera adrenalin för att hjälpa andningen och sen blev vi inskrivna där (fast med hemsjukvård, kommer en sköterska hit imorgon). Vi fick låna hem en inhaleringsmaskin och den ska användas var 3:e timme (med koksalt), åsså näsdroppar och alvedon. Blir han sämre ska vi åka tillbaka och läggas in. Men läkaren tyckte att han såg pigg ut (plus att han är stor) och att han syresatte sig bra och det var ju bra det.

Men det känns så jobbigt. Hoppas verkligen inte att han smittade någon av era små i fredags. Usch vad ångest jag skulle få då... jag visste ju inte att han var sjuk då. Men jag är väldigt glad för att inte Adam och Victor var där iaf. Huvva. Plus att jag har nu rannsakat mig själv utan och innan, vilka har vi träffat, har jag varit ute för mycket, har jag tvättat händerna ofta osv. Men till saken hör att visst jag har varit ute på café och dyl men då aldrig tagit upp honom ur vagnen, aldrig åkt tunnelbana - bara buss en gång och inte i rusningstrafik och jag använder handsprit nästan jämt. Men tydligen hjälpte inte det och nu känner jag mig som världens sämsta mamma Blä.

• Joyce

Nä jag vet att det nog inte är mitt fel egentligen men med alla förmaningar om att man inte ska vistas ute såhär i början är det lätt att tänka att man borde ha gjort annorlunda. Men som ni säger så är det ju ett vanligt virus.

Kerpet: Nä det är knappats Petter som smittats eftersom hostan kom i fredags och så snabbt går det inte

Usch, var tvungen att väcka honom för att inhalera och fy vad ledsen han blev. Jag är inte tuff nog att våldshålla fast en panikskrikande bebis och tvinga masken framför honom. Snart kommer M hem så han får göra det ikväll. Det är även svårt att få i honom tillräckligt med mat tror jag. Känns i mina bröst att han äter mindre. Har fått pumpa ur lite. Han är så trött så han somnar så snabbt vid bröstet. Jag passar på att erbjuda honom det så fort han visar minsta intresse och hoppas att det räcker så.

MaLu: Hur går det, inga mer blödningar hoppas jag?!

• Joyce

Tack för alla sympatier Det går hyfsat här. E har iaf ätit bra några gånger. M tycker att han andas lite tyngre så vi ringde och stämmde av med sjukhuset men de tyckte att vi skulle avvakta än så länge.

Kerpet: Petter ska vara lycklig som får sån god och lyxig mat hela dagarna! Han kan ju inte annat än att gilla den Sorry för chokladen men jag tror inte att jag heller behövde den. Funderar på att ta tag i nyttigheterna snart men jag orkar inte riktigt ännu. Men snart så.

MM: Hoppas dina tjejer blir friska snart! och du är också duktig som lagar mat själv

jam: Jobbigt med maratonammningar. Jag hade också ångest innan när jag tänkte på att M skulle börja jobba. Men när vi väl var framme vid den dagen så kändes det både lite skönt och mysigt. Dels att jag och E fick lite egentid men också så gillade jag att vi kunde skapa våra egna rutiner. Jag tyckte jag fick större överblick över hur E verkade fungera och det känns som att vi lärde känna varandra bättre. Så jag kan tycka att både vara hemma själv och tillsammans har sina fördelar. Vet inte vad jag vill ha sagt förutom att det kanske inte blir så hemskt som du tror

Mirren: Hur är det med dig? Var du på fest i fredags eller hur gjorde du?

• Joyce

Kaffe tar jag också gärna!

Malla: Skit också att hon inte vill sova. Hoppas det löser sig med kur eller annat! Var det hon som hade öronproblemen?

Här har vi inte sovit mycket heller. Eller jo Erik har sovit som en stock men vi oroliga föräldrar var det sämre med. Vi kanske är hönsiga men vi har sovit i skift då vi inte pallade lämna honom utan uppsikt. Plus att han ska ju inhalera lite nu och då iaf. Så en tre-fyra h har jag väl fått. Stackars M som måste jobba.

Sköterskan har varit här nu på morgonen och kollat till honom och hon blev glatt överraskad över hur han verkade. Så det var ju skönt. Kanske var han lite blek om läpparna emellanåt vilket tyder på dålig syresättning men det löste sig bara han inte ligger platt på rygg. Plus att han är rätt stark och hostar därför bra. Hon såg fundersam ut och sa "men jag måste ha missuppfattat jag trodde jag skulle träffa en ca 8 v bebis", hon skrattade gott när hon insåg att det var så ändå. Ibland är det bra med en hästpojke Men vi fortsätter med högläge och inhalationer några dagar till men hon trodde att om han inte drar på sig nåt annat (typ lunginflammation o dyl) så borde det vända rätt snart och inte bli så mycket värre än så här.

Men inte träffa några andra bebisar på ett bra tag så ingen träff här närmaste tiden iaf.

• Joyce

kan man inte få utslag tillsammans med det som kallas tredagarsfebern? Zynk kanske vet?

• Joyce

jam: man kan även prova att utesluta mjölkprodukter ett tag. och kaffe har jag läst nånstans. vi kör även med sempers magdroppar, det verkar funka bra.

maxie: skönt att ni får antikroppar!

har äntligen fått e att somna efter mycket gråt. det är stört omöjligt att lägga ner honom idag, men om man är sjuk så är det kanske inte så konstigt

• Joyce

ja det är jag också glad över! usch, det hade inte känts bra!

• Joyce

MM: Inkubationstiden är 3-6 dagar. Hoppas de slipper, kanske har de fått Petters förkylning? De slickade kanske på samma leksaker?

Svar på tråden visparnas tråd # 6