• Joyce

visparnas tråd # 6

godmorgon tråden!
    Hur mår ni idag?

Morrisen: Hej igen,det var ett tag sen Nope inga såna ryck här.

Vad ska ni hitta på idag då? Det är ju rätt fint väder så jag funderar på om jag ska lyckas ta mig ut på promenad.
    I helgen börjar väl skidskytte-VM - Kul

• Joyce

Lilja: Ja visst är det fantastiskt Hela 31 h sport på tv i helgen! hurra - I looove

• Joyce

babblarna var ju riktigt kul

Här har E precis börjat uppskatta babygymmet. Nu ligger han och skrattar i det och vevar lite sporadikt på det. Försöker öva honom att ligga på mage men idag tippade han bara över och la sig på rygg hela tiden, hur mycket ska de öva på mage egentligen? Bör man göra det varje dag osv?

Jag tog mig ut tillslut idag. Gick på långpromenad och sen lunch med en kompis. Skönt att träffa nån - har varit lite ensamt nu när vi inte får hänga med andra barn. Så idag var det trevligt och skönt ute, känns som vår Nu ska jag snart börja fixa med middagen. Det blir carpaccio - det godaste jag vet, till förrätt och sen stekt tonfisk med matvetesallad med getost och päron i. Vi gillar ju verkligen att gå på restaurang men jag är så osäker på om det funkar med Erik. Kommer man att kunna njuta av det osv? Nån som har försökt? Kanske är det lättare nu än om några månader? Annars har vi nog insett att kring lunch/brunch-tid är den bästa tiden att gå ut så vi kanske får hålla oss till det.

Hur mycket sover era per dygn? Kommer ni ihåg hur mycket de sov kring 2 mån? Jag blev så osäker när jam frågade mig att jag började skriva ner för att se om det finns nåt möster och hur mycket han sover. Igår var det drygt 14 h. Är det för lite?

Fin fredag på er alla

• Joyce

Morrisen: Japp här har vi också haft RS, men nu är han rätt så återställd men de vill inte att man träffar andra bebisar på 3 v (räknat från första symptomdagen). Rs är ett vanligt förkylningsvirus (alltså ett av många) som sätter sig på lungorna. Mycket hosta och slem. Vuxna kan ha den också men små barn är dåliga på att hosta och har mjuka luftrör därför drabbar det dem hårdare (om jag nu förstått saken rätt) och de får svårt att andas. Oftas får man inte feber av RS så det man kan göra åt saken är att dämpa symptomen, Erik fick alvedon (mot smärtan av att hosta), näsdroppar och koksalt plus inhalering av adrenalin på sjukhuset och koksaltinhaleringar hemma för att hosta lättare.

yup, han vänder sig från mage till rygg men jag tror mest det är för att huvudet är för tugnt när han lyfter upp det så han liksom tippar runt. Ser inte så värst medvetet ut.

Jam: Ja redan 5 veckor - vad fort det går

• Joyce

MaLU: Å vad mysigt! Jag minnas att sprakarna slutade direkt när M var där med sin hand och att det dröjde ett bra tag innan han kunde känna. Jag tror tom att han kunde se sparkarna utanpå innan han kände

Hur mår du annars?

• Joyce

MaLu: Skönt att höra att du mår rätt så bra. Jag hade också liknande rörelser som du beskriver. Mer stora men inte så distinkta. Har du också moderkakan fram kanske? Jobbigt med ont i bäckenet - känns som en sån grej som det inte går att göra så mycket åt tyvärr, man får bara vila och ta det lugnt. Mitt bäcken känns nu äntligen som att det blivit somvanligt igen och jag klarar av promenader utan att få ont.

jam: Ingen aning ang prickar tyvärr.

Fö sov E hela natten natten som var. Från halv elva till halv sju Är så glad att han sover så bra!

• Joyce

MaLu: Svårt med vagn, men det låter ju vettigt att prova med syrrans vagn och sen köpa en annan om ni inte gillar den Jag var ju lite tveksam till buggabon som vi köpte (vi kunde ju bara välja mellan den och en teutonia eftersom inga andra fick plats i vår hiss) men nu är jag supernöjd med den och skulle köpa en likadan även om vi inte hade liten hiss. Liten, lätt, smidig. Teleskopstyre mm. I like.

Maxie: När blir dopet? Ja kläder är inte kul just nu, jag köpte iof en hel del tjockiskläder innan jag blev gravid pga alla hormonkilon så jag håller tillgodo med dem ett tag till. Dock har jag ringt och bokat in ett möte hos en PT (fick tre ggr i födelsedagspresent) så nu hoppas jag att jag kommer igång med träning iaf. Om inte annat för att jag får såna nack och ryggproblem av att inte träna.

Fisk: Hej och välkommen hem Krya på er!

Vi var artsy fartsy idag och åkte till tensta konsthall. Var faktiskt rätt trist. Oftast kan jag gå igång på såna saker men det är för det mesta inte så kul - jag är väl inte lika kulturell som jag vill påskina Men E tittade storögt på färgglada tavlor och skumma installationer iaf så det var ju bra att nån uppskattade det hela iaf

Snart dags för sängen. Godnatt.

• Joyce

Håller tummarna för lilla T Idis

Jag trodde det var i USA man reagerade på den sk gayteletubbisen?!

Kerpet: Låter som ni haft en bra helg förutom hemresan då. E har bara skrikit en gång i bilen när jag körde själv och fy vad stressad jag blev. Inte kul!

zynk: Jo dagarna blir mer och mer intensiva. Det är svårt att få honom att varva ner om somna på dagen om det inte är sjal/bärsele/vagnpromenad eller bilåkning. Så jag försöker ta mig ut en sväng varje dag för att han ska sova bättre på dagen. Mycket med det där

MaLu: Hur funkar en sån där doppler? Vissa sa ju att man skulle kunna höra hjärtslag med en toarulle på magen osv - helt omöjligt för oss (pga moderkakan tror jag). Men jag tror att det var Mirren som kunde höra hjärtslag utanpå av att bara lägga örat på magen. Men om det är svårare med moderkakan fram så kanske det bara framkallar mer ångest än det lugnar? Äsch jag vet itne.

• Joyce

Hej
    min dator är lite konstig så jag kan inte vara här så mycket. Måste hitta nån som kan fixa den! Återkommer

Svar på tråden visparnas tråd # 6