• Joyce

visparnas tråd # 6

jam: Nästa gång kanske vi är hos mig, då kan du promenera hit Vi satt fö upp kakeldekor med mycket kontrast bredvid skötbordet nyss, en hit! E ligger och skrattar så fort han ser dem. Inte så snyggt, men väldigt uppskattat

Så Petter är en raggare ikväll det hade jag velat se!

E har faktiskt skött sig riktigt bra här hemma ikväll också. Skönt! Kanske blev han lugn och glad av vinet! Han har gnällt i veckan för att han inte fått nåt

Det är så kul att se era små sötingar för då vet jag ju vad jag har att vänta mig snart.

• Joyce

godmorgon! Tack för kaffet Idis

Här rinner det slem ur Es lilla näsa och det hostas. Det verkar mer som att förkylningen är på väg bort (och att vi alltså missat att han har varit förkyld) så han känns pigg.

Nu ska vi snart göra oss i ordning för att gå på brunch

• Joyce

MaLu: Ja grattis till buffarna! Skönt och mysigt

Kerpet: Ja nu kan du unna dig nåt gott. Vad ska ni hitta på ikväll? M ska gå ut en sväng och jag sitter här och funderar på om jag ska åka hem till en kompis här i närheten eller om vi bara ska ta det lugnt och vara hemma.

jam: I hornstull

En sak som jag inte fattade igår var tv-diskussionen. Jag kanske missar nåt men hur kan barnen bli överstimulerade av tv om man ammar? Jag menar de ser ju inte på den när de ammar liksom. Är det ljudet man menar eller?

Hursomhelst så är jag såå glad. Brunchen var trevlig och sällskapet likaså. E sov hela tiden Skön promenad fick vi också. Men det bästa av allt så har E inte skrikit/gråtit vid de tre sista amningarna. En stor befrielse. Håll tummarna att det håller i sig. Så mycket slem som han hostat upp nu så är jag benägen att hålla fast vid den teorin än så länge.

• Joyce

Mäh, har ni ett liv eller vad? Bara jag här ikväll? Blev ingen utflykt i kväll. E hostar och snorar och jag är trött så vi softar hemma i soffan men nu är det snart dags att gå och lägga sig.

godnatt

• Joyce

MaLu: Nej! Hoppas verkligen att det inte är nån fara. Tänker på dig, kram

• Joyce

Usch vad jobbigt med era nätter. Så synd att era killar inte är mer förstående. Jag har ju egentligen inte så mycket att klaga på på den fronten (än?) men en sak som jag vet att jag gör som är lite dumt är att jag ibland tar hela natten eftersom jag vill vara snäll med M. Men sen så blir jag sur för att han inte fattar att jag uppoffrar mig för honom så att han ska få sova. Så går jag omkring och är besviken och martyrar mig. Han ser det inte som att jag har gjort en uppoffring utan jag tror knappt han tänker på det. Men jag tror att det är lätt att man tar på sig mer ansvar både för att vara snäll och för att man faktiskt vill i början men så plötsligt sitter man där med ett möster man inte alls är nöjd med och hade tänkt sig. Tror att man måste vara tydligare med vad man vill från början och inte göra som jag ofta gör att försöka hinta och få honom att fatta undermeningar. För det gör han aldrig. Vi har pratat en del om det och vi försöker båda två nu förtiden att säga vad vi vill rakt ut ist.

Men här var natten också seg. Lilla E har så svårt att sova med sin hosta så vi (jag och E) har varit uppe mest hela natten. Typiskt den kväll M skulle gå ut).

En annan sak som vi pratat om nu på morgonen är att
    1. jag skulle aldrig gå ut om E var sjuk (isf skulle jag nog avbokat)
    2. E gallskrek när M gick igår, jag skulle aldrig kunna gå då.
    3. Om jag verkligen gick ändå så skulle jag verkligen inte kunna koppla bort det och njuta av att vara ute på krogen utan skulle sitta och oro mig hela tiden.

Det är galet hur olika man tänker. Sen tror jag att jag skulle må bra av att vara lite mer som M och M skulle säkert må bra av att vara lite mer som mig. För jag vet inte om nån av sätten är särskilt optimalt.

oj vad långt... babbel babbel

• Joyce

Malla: Jag har boken "Somna utan gråt", där finns en del tips. Annars så står det en hel del om SHN på AWs hemsida.

• Joyce

jam: Nä det är såklart skillnad då om man ammar så mycket menar jag. Vi har ju haft turen att E både ammar och somnar om på ca 10 min. Så nätterna är verkligen egentligen inget problem i vanliga fall. Problemet än nog mest mitt för att jag har så svårt att slappna av och sova bredvid honom. Vaknar av minsta lilla viftning eftersom jag sover så lätt. Plus att jag har alltid haft lite sömnproblem vilket gör att E somnar om betydligt snabbare än vad jag gör. Så att jag får några timmar själv gör verkligen mycket. M å andra sidan är en proffssovare som kan somna varsomhelst på 2 min.

• Joyce

jam: Ja jag tycker det! Det är ingen metod såsom SHN eller 5MM utan mer tips och råd kring läggning/rutiner osv som man kan plocka lite vad man vill ifrån.

alltså SHN (sova hela natten av Anna Wahlgren) och 5MM - fem minuterns metoden.

Svar på tråden visparnas tråd # 6