visparnas tråd # 6
nu såg jag i hennes pres att de hade kommit innan jul, jag måste ha missat det
nu såg jag i hennes pres att de hade kommit innan jul, jag måste ha missat det
godmorgon!
Bra natt har vi haft här
Ni som har barn som sover hela natten (zynk, kerpet, fruppan, malla nån fler?) när slutade de med nattmål? Gjorde ni nåt särskilt för att det skulle bli så?
Vi kan få E att somna ca 22.30 och sen sover han till 07.30 och ammar en gång vid 4 (är iof inte jobbigt, jag undrar mest). Skulle vilja att han somnade lite tidigare men vi har försökt och då vaknar han bara till och vill upp direkt. Är kanske för tidigt att försöka lära honom det? Hursomhelst så blir han gladare och gladare varje dag - skönt för då känns det som att han blir friskare och friskare
jam: Torsk kan man se om de är vita på tungan och att det inte går att skrapa bort.
Vad ska ni göra idag då?
Kerpet: Ok!
Jag skulle också vilja träna, men jag kan inte ta med honom till träning med andra bebisar än
Men jag har fixat en yoga-dvd och en pilates-dvd... som om jag tror att jag kommer att använda dem
Ja promenader får vi ta, det rekommenderas tom. Jag ska ta en spruta på stan idag så jag funderar på om vi ska promenera dit.
Imorgon är Ms första dag hemma så då måste jag ha ett projekt utanför huset några timmar
Undra vad?
zynk: tack för info! Förmodligen bara vänta och se vad som händer
Jag tycker ju att det är rätt ok nu så vi planerar inte at göra nåt än. AW säger ju att man kan vagna bort nattmålet vid 4 mån tror jag. Ersättning har vi ju provat ibland på kvällen men oftast slutar det med kaskadspya - vet inte om det är själva ersättningen eller om han inte kan hejda sig och äter för mycket. Vi försöker även vara konsekventa med att lägga honom vaken i spjälsängen och det har funkat än så länge så det är ju bra.
Nu fick jag även ångest av Louise Hallin på tv4 som tyckte att det var tidigt att en mamma lämnade sitt barn vid 9 mån (tror jag det var) och att hon skulle prioritera om i fall det var möjligt. Jag som ska var borta imorgon redan
. Men samtidigt så blir jag lite kluven, jag menar M gick ju till jobbet redan efter en månad och det ska ju tydligen inte vara lika hemskt. M saknar ju E massor på dagarna och måste ju också få egentid med honom på samma sätt som jag, eller? Är det feltänkt? Mitt rationella jag tycker att detta är en jättebra lösning men mitt känslomässiga jag tycker att jag är dålig som gör detta. Sen om det är en genuin känsla eller bara samhället som säger att jag är en dålig mamma vet jag inte. Svammel svammel men ni kanske fattar vad jag menar. Hursomhelst så ska vi börja med bara några timmar för att sedan öka på tiden.
MM: Nej vad jobbigt! Krya på dig
jam: Jobbigt med gaser, E såg ut att ha jobbigt med det i början (låg och trampade och grymtade och fes osv) men nu har det blivit mycket bättre. Från början bajsade han flera ggr/dag också men nu verkar det som att magen stabiliserats lite. Så förhoppningsvis blir det bättre för er snart
MM: Ja så kanske det är. Nu är ju E inte så medveten än plus att vi båda verkar funka lika bra, så det kanske inte blir så hemskt? Visst lämnade ni bort tjejerna på natten rätt tidigt och det gick fint?
Pess: Ja då kanske det funkar bättre nu än sen
Låter som att ni har en toppendag planerad även om den innefattar lite ångest också!
Lotass: Kram till dig som verkar ha det lite jobbigt. Jag var vaken flera timmar varje natt sista månaden. Här är en till med lite skumma mammarelationer! Har försökt konfrontera henne men det har varit lönslöst, ingen självinsikt där inte och nu börjar hon bli dement.
Som tur är så gillar jag inte heller semlor, annars hade jag väl tryckt en del vid det här laget. Har iaf hurtpromenerat fram och tillbaka till stan idag. Känns i fogarna.
Pess: Duktigt med VV, det funkar verkligen, jag var med en gång för 5 år sen och det gick jättebra. Nu är jag tyvärr över vad som var min inskrivningsvikt då
Ska väl börja vara nyttig snart tänkte jag. Är iaf sugen på att börja träna. Går du på möten?
Kerpet: Duktigt med träning!
Nu har jag gjort en liten lista med allt som ska fixas imorgon på min jobbdag
Ska vara ifrån E och M i ca 2-3h intervaller (för ammningen). Först går jag iväg en sväng, frukost på kafé och plugg sen går de iväg på eftermiddagen ett tag så jobbar jag hemma. Det ska nog bli bra det här (försöker övertyga mig själv).
Pess: Oj vad duktigt 8,5 kg
Mmm möten är nog bra (iaf för mig) - det gick superbra den gången som jag var med och gick dit sen har jag haft ganska många ggr som jag kört efter det då jag tycker mig veta det mesta och kan köra hemma. Måste jag säga att det inte hållit lika länge?
Men du kanske har bättre karaktär än mig
Jag har en CD iaf där man kan fylla i osv som räknar p:n - det hjälper en del iaf. Dock är den några år så alla nya grejer finns inte med. Får konsultera med dig om nymodigheterna när det är dags för mig
Mitt problem är bara att jag är så mycket allt eller inget så det är svårt att hålla i det en längre tid.
Godnatt!
här var det matsnack
jag har haft en bra dag! Mjukstartade lite och var borta 3 h imorse. Åt god långfrukost på kafé och pluggade. Mycket skönt. Sen hem och amma och äta lunch. Sen gick M och E iväg ett par timmar och då var jag sjukt effektiv. Hann jobba en hel del och det känns bra. Nu är M och tränar så jag har E helt för mig själv ikväll. Perfekt så att jag kan gosa i kapp det jag missat idag
Hursomheslt så känns denna lösning bättre idag än vad den gjorde igår.
Kerpet: Låter ju toppen att vara lärare!
Malla: Hur är det med illamåendet?
jam: Det är typ den senaste veckan som han har blivit lite gosig, innan var han också rätt ointresserad.
I februari ska M vara hem 1 dag sen from mars 2 dagar i veckan.
Ja hur mycket sover han om dagarna, jag vet inte riktigt... han sover iaf mer än han är vaken tror jag. Han är nog max vaken 1 h i sträck sen sover han igen.