• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Siabellon
    Alicia 72 skrev 2008-01-28 21:07:41 följande:
    Är det någon mer än jag som har en LÄTTSÖVD bebis där problemet inte är insomning utan 518 uppvak/natt? Och hur löser ni det? Känns svårt att "hindra" ett uppvak? Och som sagt - omsövning går på två röda så det är inte det jag behöver hjälp med.Vore så skönt att få i alla fall ett pass per natt med några timmars (kanske 2-3) sammanhängande sömn....Alicia
    Här är en till! Vi får vår kille(Blir 8mån i början av feb)att somna hur lätt som helst och så sover han mellan 2 o 4 timmar utan knorr. Det är SEN det börjar......han somnar lätt om igen, endera om vi klappar på honom, tar upp honom i famn eller ammar(brukar ta i den ordningen)men han vaknar lika lätt igen. Sover MAX 10 min o så börjar det om..I går tex somnade han 18.35 o sov skönt till 22.15. Jag vaggade honom efter att det inte funkat att klappa på honom o han somnade i famnen. Men så fort man lägger ner honom börjar han knöla runt. Vänder sig o sätter/ställer sig upp i sängen, gråter hjärtskärande, jag försöker att få honom att lägga sig bredvid mig o jag klappar, sjunger, smeker, masserar - gud vet allt! Efter ca 2 tim så här somande han iaf o sov 1 timme ca o sen var det dags igen. Då slänger jag fram brösten o så får han ligga o tutta fram o tillbaka resten av natten. Men han knölar emellanåt iaf. Och jag kan inte sova när han äter på mig, det funkar bara inte, hur trött jag än är......

Det blir så rörigt när jag ska förklara hur vi har det, hoppas du förstår lite iaf.

O trots detta nattkaos tycker vi att vi ser en förändring med sovningen, han vaknade alltid flera ggr på kvällen förut men det ser ju annorlunda ut. man kanske får vara nöjd med det ett tag o hoppas att det andra också löser sig.....
  • didilej

Igloo79-vi hade också några knöliga nätter där kring 5 på morgonen, det var tuffaste tiden på dygnet... Det var en viljornas kamp, men vi nötte, nötte och nötte samma rutiner om och om och om igen. Och för varje natt blev det lättare! Han kunde länge vakna till den tiden och skrika till helt kort ochb sedan somna om genast. Kämpa på, det kommer att gå bra skall du se!

• Igloo79

Didilej: Tack! Behövde läsa det där. Har gått här och varit lite småorolig och undrat om det någonsin tar slut. Funderat på vad jag ska göra om jag inte får bukt på eländet. Varit orolig för denna natt. Man vet ju inte i förväg hur natten blir.

Körde ni samma rutiner även på dagen? Med mat och vilor och så? Har försökt göra det, men hur hon vaknar på morgonen styr ju lite när hon sover på dagen. Vaknar hon "sent" så blir ju vilan senare. OSV

Måste bara skriva lite som gör än glad ändå. trots nattvak och protester så är hon en helhärlig, go och glad tjej. Hon hasar omkring här på rumpan, hittar på bus och klättrar omkring överallt. För en stund sen hade jag henne knät och jag fick massor med stora blöta pussar. Lite OT kanske....

• didilej

Igloo79 - Jodå. Det tar slut Till slut inser hon att mamma/pappa är envisare. Ni finns där för henne och snart, då hon har kollat tillräckligt många gånger, tror hon på det. Så här står det i mina papper (ber om ursäkt för den något klumpiga översättningen). "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga ordning i sin värld och som gör världen förståelig. Vanor hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd. Sådana här sammanfogningar kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt." Det är alltså på grund av detta man måste upprepa samma sak, gång på gång på gång tills bebisen så småningom lär sig. Men det är ingen superdupersnabb process. Men den pågår hela tiden, varje natt, varje uppvak, för er!

Jag tyckte att det var svårt att hålla några riktigt fasta tider då morgnarna började lite olika tider varje i början. T.ex. om lillen gnisslat sedan 5 kunde man ju inte på något sätt vänta tills klockan var 9 innan det var dags för morgonluren. Jag försökte hålla någonslags tider och kollade att det inte blev för många sovtimmar dagtid men de riktiga rutinerna föll nog på plats först sedan då lillen började vakna 7 varje morgon.

Skickar styrkekramar inför eventuella "nötnings-sessioner" i natt !

• Igloo79

Didilej: Det är väl lite så jag tänkt. Att dagrutinerna faller mer på plats när hon börjar vakna mer regelbundet. Fösröker ändå hålla rutiner kring vilan - som att hon får sova utomhus i vagnen etc. Får väl fortsätta nöta helt enkelt. Tack för strykekramarna

Måste bara få fira en liten seger. Har precis nattat. Hon fick ny blöja, pyjamas, gos, mys, välling mm i vanlig ordning. Sen la jag henne till rätta i min famn och började sakta vagga henne. Lite protester blev det, men hon kom till ro ganska fort. Började sjunga som jag brukar göra när hon lugnat sig lite. Tyckte att hon slappnade av och trodde att hon somnat så jag lägger ner henne i sängen (det brukar vara det kritiska - hon vaknar till om hon inte sover ordentligt och börjar böka och till slut gråta). jag sjunger vidare medans jag lägger täcke och så till rätta. Rätt som det är vänder hon på huvudet och tittar på mig. Hon hade inte somnat (det är mörkt i rummet så jag har svårt att se). Hon börjar spänna kroppen och vrider ochvänder på sig. Suck kände jag bara, men jag lägger min hand på hennes sida och smeker håret med andra handen medan jag fortsätter sjunga. Hon lugnar ner sig och jag tar bort händerna - hon har fortfarande inte somnat. Jag sätter mig bredvid spjälsängen och sjunger och hon somnar efter en liten stund. Gläder mig åt min lilla triumf.

Nu "väntar" jag spänt på natten och första skriken.

Oj, va långt det blev

• Alicia 72

Igloo79; Hon har napp.... Och jag vet ju vilken sömnbov den kan vara varför jag tänkt att jag kanske måste ta bort den. Men samtidigt är hon så duktig på att somna själv med sin napp och sin snutte att jag ogärna testar bara för att testa. Det känns inte riktigt 100 att det ÄR nappen. Ganska ofta har hon den kvar i munnen när hon vaknar.
    Hur länge sen tog du bort nappen? Känns det som att det var den som ställde till det?

Alicia

• didilej

Igloo79 - jättefint jobbat! Det är just det som är trixet att få babyn *redo att somna* men att babyn somnar själv utan hjälp utifrån! Keep up the good work

• Igloo79

Alicia: Det har gått lite i intervaller. Tog bort nappen för första gången för tre veckor sen. Då hade vi precis haft nätter (flera i rad) där hon vaknat mellan 10 - 20 gånger pga att hon tappat nappen. (den låg någonstans i sängen varje gång - så vi var säkra på att det var det). Det tog tre nätter så var det stöket över. Hon vaknade sedan 1 - 2 gånger för att äta. Sen reste jag bort i en vecka med dottern och hon vägrade sova på "okänd" plats och jag fick till slut ge med mig och ge tillbaka nappen. (kanske lite dumt att börja innan resan, men allt blev lite oplanerat). Började igen nu för två nätter sedan med att ta bort både napp och nattmatning. Det har gått trögare denna gång. Mycket mer protester och har inte fått samma snabba resultat. Men jag hade inte direkt förväntat mig det heller. Skillnaden är också denna gång att vi slutar med nattmatningen.

Som sagt - vi var helt säkra på att det var nappen som var boven eftersom den alltid låg någon annanstans och hon somnade om så fort hon fick den i munnen igen.

Förstår att det kan kännas kämpigt att pröva. Tänkte så också. Tänk om det inte fungerar tänkte jag. Men samtidigt så vaknar hon ju redan. Visst kan det bli sämre, men även bättre. Så det kanske är värt ett försök ändå.

• Alicia 72

Igloo79; ja, jag kanske blir tvungen att bita i det sura äpplet... :_(
    Såg i en annan tråd att du även flyttat dottern till eget rum, vilket också är något jag har planer på (vet dock inte riktigt om jag ska vänta till en eventuell separationsfas passerat).
    Du får agera försökskanin även här och hålla mig uppdaterad!

Alica

• Igloo79

Alicia: Än så länge är jag osäker på om eget rum var så smart. Dock hade vi inte så mycket val - eller det har man väl- men du förstår.
    Ja, jag tyckte jag kände igen signaturen.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?