• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Ullegulle78

En fråga om "tass-metoden":
    Nu håller maken på att lägga dottern. I går och i förrgår lade vi henne i vår säng men nu ser jag att maken lagt henne i sin säng.
    Kommer det sabba rutinerna? Hon har lagt sig samma tid (20.00 tiden) och har samma snutte men sover som sagt inte i samma säng..
    Orolig..

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Achwell

Hej på Er!
    Jaha.. här var det väl inte så kul ......  kvällsläggningen gick så mycket sämre än på typ 1½ månad. Gnydde ett tag och det har hänt.... men sen började hon gråta och skrika! Så jag tog upp henne... stod o vaggade ett tag, lade ner henne..... skrek.. tog upp... lade ner ... tog upp... alla gånger jag tagit upp henne så har hon letat efter ngt att suga på, min kind, min haka, mina kläder.. min hand... Så jag gjorde det! Jag gav henne nappen! Sitter här nu och ångrar mig! Jag kommer såååå att få gå upp inatt och ge henne napp!

Många utropstecken där.. men det är lite så jag känner! Hon blev tyst också.... skönt det.. men.. ja.. vi får väl se vad detta blir......

*inväntar det första kvälls/natt skriket*

Igloo79 --> Vad duktigt av dig

Hur har det gått för er andra?

• Igloo79

Achwell: Va jobbigt! Känner med dig verkligen. Vet hur det känns. Men det måste inte vara en katastrof för det. Har hon fortfarande nappen i munnen? Vad händer om du tar bort den nu? Håller tummarna för att det ska gå bra.

• Sqti

Jag har hittat hem! Så glad jag blev när jag kom över denna tråd. Har nämligen en lite tös på 7,5 månader här hemma och hela förra veckan var ett enda stort stök och bök om nätterna. Innan var det rätt smärtfritt att få henne att sova, sover i egen säng tillsammans med oss i ett sovrum. Men förra veckan vände det. Hon tar längre tid på sig att somna, när hon väl somnar vaknar hon alltid efter en halvtimme. Man kan ställa klockan efter henne alltså. Prick 30 minuter. Somnar om ibland lätt ibland efter lite ansträngningar. Det värsta är att hon vaknar mitt i natten ibland och ska prompt vara uppe 1-2 timmar. Trött är hon men är vaken ändå. Jag håller benhårt på samma rutiner vid dessa händelser. Går omkring med henne i mörker och pratar inte. Hon har minst 5 tänder, de som vi ser med ögat , och jag vill sluta amma då jag har blivit biten x antal ggr. Gissa om man blir klarvaen när hon bits mitt i natten . Hon somnar 8-9 på kvällen och har aldrig sovit hela nätter. Sover till allt mellan 6 och halv 9. Jag har alltid ammat under natten allt från 2-6 ggr. Just nu tror jag att hennes sovovanor beror på att hon tar sig runt mycket. Hon drar sig upp till stående hela tiden. Och går runt soffbordet lite sakta men säkert. Sen är det nog lite separationsångest och drömmar som spökar då hon vaknar gråtandes ibland. Vad det gäller amningen tror jag att hon mest snuttar under natten, visst lite får hon nog i sig men det är nog mest för att kunna somna om. Men som sagt tack för denna tråd så kanske jag kan finna lite tröst efter en jobbig natt.

• Achwell

Igloo79 -->
    Hmmm... ja.. hon har den fortfarande. Hon somnade med den.... 

Tack för stödet! Man försöker ju lösa "problemen" som kommer på bästa sätt och ibland går man på känsla.......  kanske skulle ha försökt att fortsätta med lägga ner, ta upp tills hon kände sig lugn... men då var det ju med det där att hon sög tag i allt som fanns i hennes väg..... så då kändes det som om nappen skulle dit.... typ......

Ja.. vi får som sagt hoppas att det hyfsat smärtfritt inatt och inte så många uppvak.....

Men som du säger... det behöver inte vara en katastrof för det. Ett insomnande med napp på kvällen kanske inte är ngt. Jag hoppas att jag slipper ge henne napp imorgon kväll bara.... för då känns det  som man kan fastna idet igen. Vi som "kämpade" ett bra tag att få henne att somna utan....

Nåja, det kanske går bra också.. sover till 8 imorgon bittt Men jag tror inte det.

• Igloo79

Sqti: välkommen och hoppas att du hittar några goda råd.

• Achwell

Sqti --> Välkommen! Vi försöker stödja varann här och det är som sagt var skönt att "prata" av sig. Vad tröligt att hon vaknar och är vaken så länge på natten. Men bra att du går omkring med henne i mörkret och är tyst. Det ska ju vara "tråkigt" att vara vaken - det vill man förmedla och så vill man då att de ska sova istället... Jag tror att du har bra koll på vad det är som gör att hon vaknar. Det där med att hon rör sig mycket, separationsångest och drömmar. Det händer mycket med hennes utveckling nu och då blir de oroligt. Så har då jag hört många säga. Sen.... vad man ska göra när de vaknar. Ja du...... det är så olika

Läs längre tillbaka i tråden om "tassmetoden".... den känns väldigt skonsam och kan passa bra när barnen vaknar om nätterna - ialla fall tycker jag det

Lycka till inatt!

• Sqti

igloo79: tack! har läst lite i början av tråden och ska läsa lite till.

Just det... hon använder inte napp, däremot tuggar/suttar hon på sin filt som hon enbart har i sängen när hon ska sova. Äter inte välling heller... har spätt ut med min mjölk några ggr men hon äter ca 90ml och sen vill hon inte ha mer.

• Solsken i blick

Vad duktiga alla verkar vara på att få sin bebis i säng i tid... Alva brukar somna nån gång mellan 21-22 ca. Lägger vi henne tidigare så vaknar hon och är pigg.

Achwell: Följde ditt tips om att sitta och prata lugnt en stund innan läggdags. Funkade väl sådär. Min dotter tycker att jag är världens roligaste mamma så hon skrattar och pillar på mig hela tiden Sedan tröttnade hon och ville ner på golvet och leka. Men kanske hjälpte det lite för det gick snabbare för henne att somna idag!!!

Är det nån av er som börjat med fullkornsvälling/gröt? Märker ni nån skillnad på sömnen såfall? Ska testa då Alva är åtta månader tänkte jag!

Hoppas ni får sova gott i natt tjejer!

• Igloo79

Solsken: Vi kör med fullkornsvälling. Började i förra veckan. Märker tyvär ingen skillnad. Hade hoppats på det.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?