• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Achwell: !!!!! Har hon blivit tonåring...=) Skämtar bara. Tänkte på att sova länge.

Här var vi uppe med tuppen. 6:15 närmare bestämt. Men det gjorde inte så mycket. Är inställd på det nu då jag ändå tänkt börja följa lillans rutiner ordentligt. Men hon sov nästan hela natten. Ett uppvak ca 1 tim efter läggning. Hon hade satt sig upp i sängen och var nog lite förvirrad. Uppvak 2 kom när vi gick och la oss. Det räckte båda gångerna med att jag la henne till rätta och hon somnade om. Sen sov hon hela natten.

Hur har det gått för er andra?

Är det någon annan som börjar se trender på dagvilorna med att det börjar ta längre tid att få dem att somna? Jag börjar smått fundera på att gå över till enbart en längre vila, men tycker egentligen att det är lite tidigt än.

• Sqti

Ines sov bra inatt med, endast 2 uppvak. Jag skulle ha lagt mig tidigare då hon bara sov till 7 och sen ville hon upp. Vi la oss vid 1 så man var lite trött imorse.

achwell: ååå vilken sovmorgon *avis*

igloo: skönt att din tös också sov bra! ibland vänder det bara huxflux. det med att hon satt förvisrrad känner jag igen .

• Igloo79

Sqti: Ja, jag förstår inte vad hon sysslar med i sömnen ibland. Att hon rör på sig så mycket. Men det verkar höra till.

• Achwell

Det verkar som om de flesta haft bra nätter - vad skönt

Igloo79--> Tonåring ja du.. hehe. Hennes far har ett enormt sömnbehov, kanske hon fått det av honom

Dagen har ju iomed hennes lååååånga sovtid blivit aningens konstig. Åt lunch 13:30 istället för 12, sover nu em men får bara sova till 17.30 (jag får väcka henne tror jag) annars blir det ju jättesen läggning. Allt blev förskjutet liksom. Men, det var bra skönt med en sån lång sovmorgon.....

Jag känner igen det där med att det tar längre tid för dom att somna vid dagvilorna. De senaste, ja, jag vet inte men kanske 3-4 dagarna så har det varit så. Hon blir trött så man lägger henne, men dels så lägger man henne senare än förut och när man lagt henne kan det ta 20-30 min innan hon somnar. Hon ligger och pratar, sjunger och kastar omkring sina mjukisdjur så hon är inte arg eller ledsen.... Men det är bara på dagvilorna som hon håller på så.

• SaraF

Hej!

Åh, vad skönt att läsa era inlägg och inse att vår dotter är normal och att det finns fler! Hon är nästan 7 månader och har sovit så bra sedan vi började med läggrutiner. Numer somnar hon helt själv på kvällen. Men sedan någon vecka tillbaka har hon börjat sova oroligt och vakna redan runt 01.00 och jag har ammat henne för att hon ska kunna somna om.

I natt tänkte jag att jag skulle lära henne att somna om själv. Vi vyssade, sjöng och hon fick ligga i vår säng, men hon bara bökade och vaknade och skrek var femte minut... Vid 04.00 gav jag och min sambo upp... Hon fick bröstet och somnade direkt och sov till kl 08! Konstigt att hon kan somna så bra på kvällen vid 20, men sen vaknar till regelbundet. Ja,ja, det är väl bara att ta upp henne och låta henne snutta. Jag tycker lite synd om grannarna också eftersom väggarna är ganska tunna...

Tycker ni att det är bättre att ta fajten redan nu och vänja henne av med att snutta på natten för att somna om?

• Sqti

saraf: hej och välkommen! vår dotter snuttar/äter också under natten. när det var som värst var det uppemot5 ggr om natten. utöver det vaknade hon och antingen var ledsen eller så ville hon vara uppe 1-2 timmar. hade nog med separationsångesten att göra. de senaste 4 nätterna har varit helt ok 1-2 uppvak på hela natten och då snuttar hon lite och sover vidare. så jag tänker låta henne fortsätta snutta tills hon själv slutar men dock har jag satt en gräns på 1 år. efter det vill jag helst inte att hon ammar längre. det händer så mycket nu under det första året så jag tycker hon gott kan få behålla tutten ett tag till . ser hellre att hon snuttar om nätterna än att jag måste gå omkring med henne mitt i natten .

läggningen tog lite några minuter längre att göra än vanligt. hon kom inte till ro riktigt. nu verkar hon sova dock. hur går det för er andra?

• Achwell

Hej SaraF och välkommen!
    För det första tycker jag att du ska strunta i grannarna.... Visst... det skulle det vara bra tråkigt att vara granne när barnen vaknar och skriker... men.. man får väl flytta då kanske. Du kan ju inte rå för att ditt barn skriker... Nåja, jag tycker det är jättesvårt att veta om du ska ta fajten nu eller sen. Just nu är hon antagligen i separationsfasen och då kanske det är bättre att ni är henne nära, det är nog jobbigt som det är ändå för henne. Så om ni orkar hålla ut tills det går över så tror jag det är bäst för henne. Men hur känner ni, orkar ni hålla ut? Är det jobbigt för dig/Er eller går det okej?

Hon verkar ju somna bra själv på kvällen ialla fall. Det är ju jättebra!

Lycka till inatt!

Här gick läggningen okej, men gav henne napp nästan direkt... hoppas det går lika bra som de andra nätterna med napp.

Kram på Er och sov gott!

• SaraF

Sqti: Så resonerar jag också! Vill hon ha tutten är det väl inget jätteproblem egentligen (även om en del kanske dömer...) Hellre det än en kamp varje natt! Men jag tänkte också sätta gräns på 1 år eftersom jag inte heller tänkte amma längre än så, mne då kan man ju ta fajten på semestern när inte sambo ska upp och jobba.

Har vi tur kanske hon helt enkelt vänjer sig av med nattsnuttandet själv när hon är redo!

• SaraF

Achwell: Tack! Det var här om natten jag fick utbrott över att behöva gå upp stup i kvarten och jag undrade när man ska få sova en hel natt??? Men egentligen tycker jag väl att det är ganska ok att snutta henne några gånger under natten.

Det jobbigaste nu tycker jag är de här kort-uppvaken när hon skriker men inte riktigt är vaken. Som om hon drömmer en massa otäckt! Det är väl som ni säger att de har separationsångest och en massa att bearbeta, men är bearbetningen så otäck?? Stackars lilla pyret! Man undrar vad som rör sig där inne, och så kan jag få dåligt samvete för att jag är så självisk för min egen nattsömn... Jag som ändå bara struttar omkring hemma hela dagarna..

Hoppas ni får sova hyffsat i natt!
    Kram kram!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?