• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

saraf: precis hur jag tänker och hoppas lite... kanske hon själv väljer bort tutten . i övrigt s bryr jag mig inte ad andra tycker om min amning och dess längd. mitt barn mina tuttar . har din tös några tänder än?

• Achwell

Javisst, så länge som det fungerar bra för en själv och ens barn så är ju det jättebra!

Jag har fått lite dille på det där med nappen..... hmmm.... Nästan så jag går emot mig själv *scitsoooooo*.

"Klart jag ska ge henne nappen, hon sover så bra, är så trygg med den"
    "Nej, du vet väl vilka problem vi hade med den för någon månad sen"....

Men vi hade ju problem förut med nappen. Hon tappade den hela nätterna och dit vill man inte igen. Så jag drraaaaar mig för att ge henne den när hon ska somna. Men än så länge så sover hon bra med den.... jag får väl ta den "fajten" när det blir bök med nappen igen.... Med lite tur kanske hon lär sig hitta den själv

• SaraF

Jag tror att tutten blir lite som nappen, hon kan inte somna utan den på natten...

Nej, min tjej har inga tänder än. Hon har bitit med gommarna ett par gånger och redan det gör *ont, så då har jag sagt ifrån på skarpen, så det har hon faktiskt slutat med.

Sqti: Hur gammal är din tjej?

Visst är det svårt när man resonerar med sig själv och inte vet riktigt hur man ska göra. Man vill ju bara sitt barns bästa!! Igår när jag var ute och gick tänkte jag: "Tänk om jag skulle förstöra mitt barn, det hänger ju faktiskt på mig hur hon blir som person!" Vilket ansvar!! Men man kan ju inte göra mer än sitt bästa! Med kärlek kommer man långt!

• Sqti

saraf: ja gomen gör också ont, men tänder är värre . uscha vad man vaknar till när hon bits ibland. och så ser man ett litet spjuveraktigt leende men egentligen tror jag inte hon vet vad hon gör mot mamma . så nu bävar jag varje gång hon ska amma i vaket tillstånd. men din djupsinniga insikt om att vi kan "sabba " våra barn har skrämt upp mig lite. nej men man ska ta allt med en nypa salt så även barnuppfostran, tror jag iaf. jag låter henne kravla omkring och röra det mesta och det är bara vid fara som jag säger ifrån egentligen. sen har man ju den stora biten med uppfostran sen när de börjar prata och sådär. jag sa det till maken häromdan att när vi sen börjar äta vid bordet tillsammans när hon blir större så måste vi lära henne att be om att få saker och inte göra som vi gör nu . hon måste vara väluppfostrad! det är väl vi med någonstans men det faller bort lite såhär som make och fru , man vet vad den andre vill ha och när.

en uppdatering: efter 1 timmes sömn vakanr hon ledsen men somnar om relativt snabbt efter att ha fått vara i mammas famn en stund. mammor är bra att ha ibland .

• Sqti

uppdatering: ännu ett uppvak.. bådar inte gott inför natten. hon var ledsen och ville snutta så det fick hon och nu sover hon i vår säng. hennes mage lät mycket, brukar inte låta nåt tycker jag. hon fick yoghurt ikväll så det kan vara magen som spökar. 2 uppvak än sålänge. ska bli spännande att se hur många det blir innan det är dags att stiga upp imorgon. sov gott ni andra!

• Igloo79

Oj, oj, oj Man missar mycket när man är borta en dag. Har inte läst precis allt. Vi har gäster och jag hinner inte riktigt vara inne lika mycket, men ska försöka "ta igen mig" ikväll.

Nattningen gick bra och natten har varit hyfsad. Inte perfekt, men känner mig ändå inte helt död. Funderar på att minska ner till en dagvila istället för två. Vad tror ni om det?

Välkommen SaraF: Känner igen mig så väl på det du skriver att det bökas och stökas och vaknar var femte minut när man gör ändringar på "nattlivet" hos de små. Men härda ut. Det blir bättre. Vi tog några riktiga "grisnätter" för några veckor sedan. Och vi har gått från 10 - 20 uppvak till kanske max 5 uppvak/natt.

Lisen08: Det handlar inte om barn som sover oroligt. Utan mer om barn som vaknar var 30 min och föräldrarna inte får sova natt efter natt efter natt. Dottern sover fortfarande oroligt, men jag får åtminstone sova lite på natten.

Har funderat lite och tror att Emma behöver lite mer aktivering på dagarna. Hon är så väldigt energisk. Försker aktivera henne mycket. VI är ute, på ÖF, busar, leker mm. Men så i fredags var vi och badade på badhuset. Natten mot lördag hade vi ett uppvak och det var allt. Inget uppvak vid fyra för att äta välling heller. Vet bara inte riktigt hur jag ska aktivera henne mer. Några förslag??

Achwell: Den där nappen ja - den är bra men ändå inte. Gav henne den själv inatt när hon inte ville somna om. gick bra, men är rädd att hamna i den cirkusen igen

• Achwell

Hej tjejer!
    Natten här gick bra, inget uppvak - yippi! Hon sov till "normala" kl 7.15. Men det är ändå lite för lite för henne, hon blir trött igen drygt en timme senare. Gav henne lite välling och nu sussar hon igen.

Sqti--> Hur gick natten nu då, du hade några uppvak där på kvällen.

Igloo79--> Skönt att natten gick bra. Det där med en dagvila kontra två.. ja...jag vet inte, det är svårt. Du vet ju bästa hur din tjej är. Jag har läst att det är runt 1 års ålder som det brukar bli en dagvila. Men det är ju individuellt........ Det vore ju jobbigt för dig / Er om du lägger in den för tidigt. Kanske hon då får uppvak och "tror" att när du lagt henne för kvällen att det är en eftermiddagslur och vaknar igen... och då är vaken ett tag? Kanske du ska avvakta ngn vecka för att se om du ser ett tydligt mönster i att hon sover allt senare och senare på eftermiddagen. När brukar hon läggas för natten? Min tjej läggs vid 20-tiden. Jag ska till bvc på onsdag så jag ska fråga de om just det där med em-luren och när man ska går över till en dagvila..... samt om jag lägger henne för sent kanske? Jag har ju hört att det är många som lägger sina för natten vid 19.

• Sqti

achwell: jodå, natten var helt ok. hon ammades där vid 11 eller nåt då hon somnade i vår säng och när vi la oss la jag över henne i hennes. hon vaknar till vid halv 4 och snuttammar och somnar om och jag lägger tillbaka henne vid halv 5 när jag vaknar till. hon vaknade för dan alldeles för tidigt, halv 7 redan. bläää fast vi hade ju sovit helt ok, vi la oss tilochmed tidigare eftersom jag var sömnig. så nu är det full rulle med henne men snart ska vi ut och gå med henne så då somnar hon väl.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?