• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Fialottis

Hej på er!
    Hos oss har det varit en bra helg, mycket aktiviteter.
    I går var vi hos några vänner och Elin somnade fint i sin vagn där, lades över i sin säng när vi kom hem och hon pep inte förrän kl 05,00 och fick då nappen instoppat på nytt! Sen sov hon till 08,30.

Achwell; jag har oxå funderat på det med att dom vaknar "för tidigt", dvs runt 07,00 äter och sen e trötta efter en timme igen..
    Igår kväll ville inte E ha någon middag precis så jag gav henne lite gröt vid 19,00 och sedan välling som vanligt vid 20,30. I morse sov hon ända till 08,30.. Undrar om de kanske vaknar för de är hungriga och inte helt utsövda?
    Kanske jag ska försöka lägga in ett litet mål med gröt vid 19,00 och se om det blir bättre.
    Väntar några dagar och ser hur det utvecklar sig först.
    E äter nu 5 ggr per dag varav två är välling och ett är mellis.

Hur äter din tös?

• Igloo79

Ikväll verkar det tyst i stugan. Hehe. Lillan sover sött än så länge. Somnade strax före 8 sover än. peppar, peppar.

Nattningen gick bra. Lillan var sååååå trött. Hela dagen har varit lite så. Gnällig och grinig. Kanske sov hon knasigt trots allt inatt.

Hur har det varit för er andra då. Nattning, vilor, vakor. Hoppas att det går bra för er och att ni får sova inatt!

• Sqti

Hon sov bara 9 timmar inatt och idag blev det inte mer än knappt 1,5 timmes sömn för henne. Hon var inte jättetrött vid läggningen men hon somnade efter en stunds buffande för en halvtimme sen. Maken gick och la sig nu så jag hoppas han inte väcker henne, men det lär han göra eftersom hon sover lätt nu i början. Och just medan jag skrev denna mening vaknade hon till och satte sig upp i sängen men jag la ner henne och hon somnade om. Ja, gott folk, vi får se hur mnga uppvak det blir ikväll sammanlagt.

igloo79: skönt att läggningen var smidig och att hon sover sött .

• Igloo79

Sqti: Hoppas maken inte väckte henne och lycka till inatt.
    Nu ska jag sova.

Lycka till allihop. Sov gott.

• Solsken i blick

Hej! Har inte skrivit nåt på några dagar. Men nätterna har varit sådär. Alva var frisk från sin förkyldning några dagar och sen bröt det ut en rejäl igen Hon är så snorig och har svårt att andas. Inte lätt att sova då. Hon har sovit några timmar i sin säng och sen har hon legat bredvid mig. Väldigt mysigt att sova bredvid henne, kommer sakna det när hon blir större. Har inte ammat henne på flera nätter nu Hon ligger bredvid mig istället och så klappar jag på henne. När jag matar henne på morgonen verkar hon inte vara så hungrig, så det är nog bara närhet hon är ute efter då hon vaknar på natten...

Skönt att ni har fått sova bra, de flesta av er i alla fall

• Achwell

Hej på Er!
    Anjoh --> Min tös äter 6 ggr per dag. Amning, välling, lunch, mellis/amning, middag och sedan välling på kvällen.

Här har natten varit bra - hon sover hela nätter och uppvaken är som sagt var sällsynta. Jag har lite gett upp det där med att lägga henne utan napp. Det slutar ju ändå med att hon får napp. Det känns ju som om man bara förvirrar henne.....

Idag stundar lunch hon farmor... Skönt att bi omhändertagen så där...

Hoppas ni får en trevlig dag!

• Sqti

HOn somnade vid 9 igårkväll och vakade första gången 12 för att amma. Efter det vakande hon vid 2 redan men då buffade jag tillbaka henne i drömlandet . Sen vaknade hon vid 4 och ammade och sen steg vi upp vid 07.15. Frågade BM sist hur mycket de ska sova nu. 12-13 timmar sa hon. De senaste dagarna har Ines sovit ca 10timmar per natt och ca 1-1,5 timme om dan. Så det blir inga 12-13 timmar här. Igår sov hon 9 timmar på natten och ca 1,5 på dan så det blev bara 10,5 timmar sammanlagt. Igår var hon jättekinkig på dan och idag med till och från. Undrar vad det är som händer?

• Achwell

Min tjej har varit jättekinkig idag av och till. Speciellt när hon ska äta. Då är hon riktigt gnällig. Hon äter, men det är bara gnäll hela tiden. Jag tror att det är tanden som gör ont. Hon fick tom lite alvedon efter lunch och sen var hon som "vanligt" igen i 3-4 timmar, sen var det dags för middag och samma igen.. så gnällig. Men nu på kvällen försvann det. Vi satt i vardagsrummet ca 30 min innan hon skulle läggas och jag hade släckt några lampor, stängt av tv´n och hon var såååå mysig. Satt och pratade och höll i mina hårtesar och "visade" mig dom Sen strax innan 20 var vi upp och jag läste saga och lade henne - med napp. Inget skrik..... så skönt! Så nu får vi se om det blir något uppvak eller inte?

Sqti --> 12-13 timmar, aha. Ja det känns som om min tjej sover lite mer, 14-15 brukar hon sova. Fast... det är ju olika ioförsig. Oftast är det runt 11 timmar på natten, nu för tiden.

Hur har det gått för andra ikväll då?

• Fialottis

Här har det gått bra, hon somnade på typ 2 minuter.. Var jättetrött i kväll.
    Vi har det precis likadant som du Achwell, Elin piper och gnäller oxå hela tiden när hon äter. Äter inte fullt så mycket som vanligt men det mesta går ner under gnällandet.
    Hon stoppar sin hand i munnen efter varje tugga, som om det gör ont i tandköttet där tanden snart bryter ut.

Får hoppas det går över snart.. Jag hade gjort smaskig kalkongryta med grönsaker till henne idag men inte det heller var så lockande tydligen!

Nu e det snart fikadags så ni får ha det bra tjejer.
    Hoppas vi får en god natts sömn precis som i går, helt utan uppvak!

• Igloo79

Men va skumt. Skrev ett inlägg som inte verkade komma in. Datorn strulade visserligen då, så nu kommer det kort.

Dottern är nattad. Blev en strulig nattning. Hon vägrade komma till ro. Skrek och strulade och bökade. Har vaknat till en gång. Hann upp för trappen, men hon somnade om. Det verkar som att hon drömmer och vaknar skrikandes. Det gör så ont i mammahjärtat när hon gör det.

Achwell: jobbigt när det är kinkigt. Hoppas tanden växer klart snart. Här är det inga tänder i sikte. undrar när de ska komma.

Sqti: har funderat lite senaste dagarna på hur mycket de ska sova. Tack, nu fick jag det svaret. Dottern sover lite mer än så. Kanske ska dra ner lite och kanske nätterna blir bättre.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?