• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

igloo79: vet faktiskt inte hur mycket det hjälper att du drar ner på sovandet. visserligen är ju alla små olika men jag upplever det numera som att vad jag än gör så vet man aldrig hur natten kommer att bli. vissa kanske behöver 14-15 timmar de styr ju det själva jättebra tror jag. min flicka har en gräns på ca 3,5-5 timmar vakentid och det är oftast efter ca 4 timmar som hon behöver sova igen men ibland går det helt enkelt inte. som sagt de har helt olika behov tror jag när man jämför barn för barn.

• Sqti

just det glömde skriva om nattningen . det gick bra och hon var lite sliten. hon har också varit kinkig idag och både gråtit och gnällt. imorse grät hon som att hon hade ont någonstans. jag misstänker fler tänder då hon körde in ena fingret i högra sidan av munnen och rotade där. stackars liten. dessa sablars tänder som ställer till det så. nu verkar hon sova och maken gick också och la sig, han var med sliten då han började jobba förlängda arbetstider idag. han badade henne ikväll och sa att han skulle duscha och sen i säng. men först nattade jag Ines och vi hann mysa i en kvart och sen gav han upp och gick och la sig. önskar alla en god natt!

• Achwell

Sqti--> Ja, jag började fundera lite där.. ska lillan isäng sent idag... Skönt att nattningen gick bra.

Som sagt var  - vi vill ha noll uppvak, ja jag sa noll uppvak..

• Sqti

inga uppvak än så länge... första halvtimmen har passerat.

achwell: vågar du säga det där högt?? inga uppvak .

• SaraF

Hej hej!

Intressant det där med maten, det har jag också funderat på. Min tjej får gröt vid 17-17.30 och sen ammar jag henne vid 19.30 innan jag lägger henne runt 20. Jag tänkte att hon kanske var hungrig och att det var därför hon vaknade, så under 1,5 vecka försökte vi att ge välling innan amningen, men hon totalvägrar så nu har vi gett upp det. Vi prövade att pappa gav för att hon inte skulle se mig, men icke.

I natt kändes det som om hon bökade mindre och hon sov faktiskt utan pip till 02.30, men sen var det bök fram till 08. Vi får se hur det går nu. Min tjej (7 månader) sover inte heller så mycket. Ca 12 timmar på natten och max 1,5 timme på dagen. 1 timme på förmiddagen ute i vagnen och 30 minuter på eftermiddagen (under protest) Men jag tycker det känns alldeles för tidigt för att sova bara en gång!

Hoppas ni får sova i natt och samla energi!

• Achwell

Sqti--> Nej du, för sjutton, här sägs inget högt heller...hehe... det är inget uppvak här... än.. .............. de "brukar" komma vid 22.30.... så det är inte förräns efter det som jag sakta, saaaakta, saaaakta kan påbörja en "andas-ut"-övning.....

SaraF--> Oj då, bök från 2.30 til 8.00 - det lät aningens jobbigt...... är det jobbigt för er - eller löser ni av varandra där hemma så ni orkar?

• Igloo79

har varit en bra natt inatt med få uppvak. En innan jag la mig och sen en mitt i natten. Hon börjar också få in vanan att vakna samma tid varje morgon. Hade glömt ställa klockan idag, men hon vaknade 6.30 i alla fall.

• Sqti

det enda jag minns från inatt är att jag la mig 11.30 men somnade inte förrän 1. fröken vaknade kvart i 1 och ammade och las tillbaka i sin säng. sen vaknade hon 2 ggr till tror jag under natten men då fick hon sova med mig. jag är sååå trööttt. ögonen sluter sig känns det som. gillar inte att inte kunna somna när jag lägger mig. hon vaknade 7 och nu sitter hon och leker på golvet. nu ska mamma hälla i sig kaffe, måste vakna .

• Achwell

Godmorgon på Er!
    Vad skönt at du Igloo hade få uppvak

Sqit--> Hmmm, usch för att vara trött.... kanske du ska vila idag när hon vilar?

Här är jag förundrad över hur bra hon sover nu.... så skönt! Inget uppvak utan har sovit i ett streck från 20 - 07! Jag kanske kan examinera från denna tråd som någon av er sa...

Idag stundar "Vagga, gunga, gå" - en dans-musik-"kurs" som Sensus håller i. Kl 11 börjar det och nu ligger gumsan och sover, så jag tror det blir bra med kl 11. Var lite skeptisk först för hon brukar sova då....... men.. det är ju 1½ timme dit så hon hinner få i sig lite sömn innan vi ska åka

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?