• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • latlisa

Hej allihopa! Jag har inte skrivit på länge men jag är inne och läser nästan varje dag och följer alla framsteg och bakslag. Här hemma är det som vanligt nattning vid åttatiden och alltid något uppvak men på det stora hela så är det väl OK för det mesta. Undrar om dom kanske är för små för att vi ska begära att dom ska sova hela natten utan något uppvak? Själv är jag ganska nöjd om "S" somnar utan massa skrik. Innan barnen kom hade man säkert uppvak också, typ toabesök och dricka, eller vad tror ni? Lycka till med alla nattningar ikväll!!

• Igloo79

Achwell. Skönt att kunna ta examen. Var det bra med Vagga-gunga-gå? Blev inte för oss. Det passar så tokigt med sovtider och mattider att det blir nog svårt.

Sqti: Jobbigt att inte kunna somna. Sådär har jag ibland med. Man vill sova, men kan inte och ju mer tid som går desto mer vill man sova. Man vet ju att timmarna är så viktiga att få eftersom man inte vet när de ska vaknas igen.

latlisa: Håller med dig. Själv vaknar jag till ibland på nätterna. Dricka, toa mm. IBland till och med hungrig och tar en frukt. Har aldriv sovit jättemycket om natten. Så tror att man inte kan begära att de ska sova 12 tim i sträck utan uppvak. För de som gör det är det suveränt. Men jag är ganska nöjd just nu. Somnar utan gråt i sin egen säng (om jag eller maken står/sitter bredvid). Vaknar till ett par gånger/natt, men oftast räcker det med att man går in och "tassar". VIsst jobbar vi på att hon ska kunna somna om utan att vi ska behöva "tassa" men det är ingen panik om det inte sker med en gång. Däremot vill jag inte ha tillbaka 10 - 20 uppvak. Det funkar inte.

Funderar också på att examinera mig från tråden.

Nattningen gick bra. Stökade runt lite i sängen när jag lagt henne. Tittade upp ibland för att försäkra sig om att jag var kvar. Hon la sig till rätta och somnade.

Hoppas att vi alla får sova gott inatt och att nattningar går bra.

• Sqti

läggningen skedde 1 timme tidigare än vanligt ikväll. hon var sååå trött och skrek av trötthet. hon har endast sovit ca 40 minuter idag och det märktes ikväll. hon somnade snabbt men vi får se vilka effekter detta har på natten.

igloo79: jag håller med dig att det kanske är förmycket begärt att de ska sova hela nätter med 12 timmar i sträck. jag är nöjd med de timmarna som blir så länge de är någorlunda ihopsatta.

lite avundjsjuk är jag allt på er som snart är utexaminerade härifrån. men kanske ska man själv också examinera sig härifrån och nöja sig med det man har. hon vaknar ju trots allt inte mitt i natten längre och vill bli buren i 2 timmar. *sa inte detta högt bara för att gardera mig så det inte händer inatt *

• Achwell

Godkväll!
    Har nyss lagt lilltjejen och hon har pratat lite i några minuter... men just nu är det tyst ialla fall.

Igloo--> Jaaa... Vagga, gunga, gå var jättekul Jag inboxar dig om hur det var. Skönt att nattningen gick bra.

Är det någon som numera har uppvakn då det är mycket skrik?

Dessa har i princip (ssssccchhhyyssss) upphört här. Oj oj oj , vad jag kan få äta upp mina ord nu när jag skrivit så

Hoppas era nattningar går bra och att ni får sova inatt!
    Kram på Er!

• SaraF

Va skönt för er som det börjar gå bättre för!! Jag håller tummarna!

Här går det snarare utför... Idag vägrade hon sova middag på eftermiddagen (Jag gav upp efter 2 timmars skrik) och sen var hon ju jätte-super-trött på kvällen, så det blev läggdags tidigare än normalt, hon sov redan 18.45, i en kvart.... Sen skrek hon hjärtskärande i en halvtimme och nu börjar det visst om. Hon är ju så trött å att ögonen blöder! Varför inte bara somna då???

Hur sover era små middag? Kör ni läggmetoder för att sova middag också?? Var man än läser står det om nattsömn, men inget om att sova middag! Hon är ju bara 7 månader så två lurar, en förmiddag och en eftermiddag tycker jag allt att hon behöver! Det visade ju om inte annat kvällen tydligt!

I natt ammade jag flera gånger för att hon inte skulle ligga och skrika, men kanske blir det då konstigt för henne att hon ibland får tutta till sömns och andra gånger måste somna själv? Men hennes pappa blir tokig av att hon skriker på natten så jag får inte köra sova-själv-metod då... Nu tänker jag iallafall prova Tass-metoden som Achwell tipsade om under kvällen så får vi se till natten hur det blir.

Lilla stumpan, inte roligt att vara så trött och gråta så hemskt i sin säng... Mammahjärtat svider...

Sov gott allihop!

• SaraF

PS: Jag mottager gärna tips på hur ni gör med sömnen under dagtid!!! Vi kör sova i vagnen på förmiddagen (funkar ju jättebra) och sen sova i sin säng någongång under eftermiddagen. Kanske är det bra med superfasta rutiner för middagssömnen, men då blir man ju så bunden. Kanske vill man göra något en helg, eller gå på någon aktivitet så att man går ut på eftermiddagen. Råd?

• Fialottis

Här har nattningen gått bra, inte ett enda pip från sängen!
    Tror oxå att det vänt för oss nu, hon vaknar inte så ofta på nätterna nu. Händer nångång men det räcker med nappen då.
    Det har varit ganska sega 3-4 veckor men kanske man kan slappna av lite på kvällarna nu..

SaraF: Elin sover oxå två ggr per dag.
    Jag håller ganska hårt på våra tider, både med mat och sovande. Hon mår bäst av det har jag märkt..
    Jag lägger alltid henne 11,00 för en FM vila och då sover hon ca 45 minuter.
    Sedan sover hon andra gången kl 15,00 och då ca 1,5 timme. Är vi iväg eller ute så försöker jag fixa till det så hon sover antigen i sin vagn eller hos någon kompis.
    Hon nattas hon vid 20,15 tiden och det funkar bra nu.
    Jag har märkt att bara 10 min sömn i bilen på vägen hem eller så, kan ställa till det mycket för oss! Därför blir det mycket sång i bilen :,)

Alla barn är ju individer men detta passar för oss.. Har du någorlunda fasta tider så hon vet vad som "väntar" på dagarna?

• Fialottis

SaraF: Ja, så tyckte jag oxå i början, att man var bunden.. Men man får överväga vilket som är bäst kanske? Och man vänjer sig att planera och göra saker mellan och under sovtiderna tycker jag.
    Tex. försöker jag göra mina aktiviteter på Fm för då ska hon bara sova en kostare stund och det kan hon göra var som helst nästan! Och på Em brukar jag försöka vara hemma för då ska jag ändå fixa med maten till både henne och oss, städa lite kanske osv..

• Sqti

en timme senare hörs inget från sovrummet. hon var nog riktigt trött lilla gumman. nu är det house som gäller, ett riktigt spännande avsnitt ikväll verkar det som.

• Achwell

Hoppas det går bra för er tjejer! Här är det än så länge tyst.....

SaraF--> När hon läggs för fm och sen på em så brukar hon bli lite gnällig samt gnugga sig i ögonen och det tar jag som ett trötthetstecken och så lägger jag henne i sin säng. Jag håller henne tätt påväg till hennes säng och säger typ "ååh, vad skönt det ska bli att sova .... mmmm..."          typ              Sen lägger jag henne och säger "Sov gott Sara, sov så gott" och går. Jag läser inget. Sen till 98% gångerna som somnar hon direkt utan ett pip. Ibland ligger hon och pratar i någon minut. Sen när jag lägger henne för kvällen - ja, då har lite annat mys för mig Det för att det ska vara en tydlig skillnad på dagvilorna och nattvilan.

"Noll uppvak!" - eller hur tjejer!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?