• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

SaraF: när jag slutade nattmata (amma och flaska) tog jag några nätter med skrik. Men jag bar på henne hela tiden. Två nätter tog det innan skriken avtog. Sen dess har vi jobbat med att få henne att inte vakna lika ofta, att somna i egen säng och nu att klara av att somna själv. Rekommenderar att du/ni bestämmer er för att ta ett par nätter och verkligen bestämma er för att ta bort nattamning (om det nu är det ni vill). ha henne i famnen när hon vaknar. Vagga henne och trösta henne på andra sätt. Men tror att det förvirrar om man ibland ammar och andra gånger inte.

Ang sova på dagen så har vi superfasta rutiner när det kommer till tider, men inte när det kommer till platsen för vilan. Vilan kan ske i vagn, i egen säng, i soffan, i famn, ja där det funkar just då. Men det kanske inte passar för alla. Här går det bra. Men som sagt. Tiderna har blivit viktiga här att de verkligen hålls.

Kul att det verkar gå bra för de flesta. Hoppas att det fortsätter.

• Sqti

första uppvaket kom klockan 10. hon var lite ledsen och fick snutta och somnade snabbt om igen så jag la tillbaka henne i spjälsängen. ena dan vill jag få bort nattamningen andra dan vill jag att hon ska få ha kvar sin trösttutte . vad velig man har blivit .

• SaraF

Tack för svar! Vi har fasta mattider och ganska fasta sovtider, det är eftermiddagssömnen som blivit knas. Vi brukar vara ute och gå mellan ungefär 9.30-11 och då sover hon någon timme eller knappt. Sen lunch när vi kommer hem. Ibland är hon jättetrött efter lunchen och kan somna, men då blir hon för trött sen på kvällen. Idag ville hon som sagt inte somna alls utan bara skrek. Det är jag som varit för velig om när hon ska sova. Men hon har sovit ganska lite, ända sedan hon var nyfödd!

Jag brukar också bara lägga och snabbt säga "Sov så gott" när det är sova-middag-dags, till skillnad från kvällsrutinerna. Nu ska jag verkligen få in en klar rutin när det gäller att sova middag på eftermiddagen! RUnt 14.30-15 låter jättebra, då orkar hon säkert med kvällen också! Jag brukar amma då, så det blir bra att lägga henne därefter.

Peppar-peppar, än sover hon, undrar om vi ska få sova några timmar nu innan hon vaknar!

Tack för alla svar! Nu känns det faktiskt mycket bättre och jag känner mig lite starkare inför morgondagen! Tänk vad velig och förvirrad man kan bli ibland! I eftermiddags när hon bara skrek kände jag mig helt vanmäktig och ville bara in och skriva för att få lite hjälp, och nu har jag fått det! Tack tack!

• Sqti

ja det var en ok natt kan jag säga enligt det som jag minns. hon vaknade 10 första gången, jag la mig 11 och tänkte somna tidigare för att få sova ut och kunde somna hör och häpna . men hon vaknade vid 12 eller nåt nästa gång och då fick hon sova hos mig resten av natten. sen vet jag att hon vaknade några ggr till, kan vara 2-3 ggr men jag minns inte hur många exakt. varför blir det så att jag inte minns?

• Sqti

Vi steg upp 06.45 idag och fröken var trött redan när hon satt i pyjamas i sängen men det är omöjligt att få henne att somna om så vi steg upp som sagt. Hon lekte lite här och åt frukost och busade lite till men sen började hon gnugga ögonen och gnälla så jag tänkte få henne att sova trots att det bara hade gått 2,5 timme sen hon hade vaknat. I vanliga fall är hon vaken 4-5 timmar innan hon vill sova men hon somnade nu. Visst hon kämpade emot och gnällde men hon är ju så trött så jag var lika envis och nu sover hon. Ibland måste man vara ihärdig för det känns som att jag vet bättre vad hon behöver ibland än hon själv. Iaf det här med sömnen .

• Stjärnhimmel

Min pojke är 7 månader och har nu i ett par veckor vaknat jätte mycket på nätterna. tidigare har han somnat vid 9 tiden till 5-6 tiden på morgonen.

Han fick sina två första tänder på julafton och har efter det sovit så dåligt....
    Han har efter det fått de två översta tänderna oxå, och nu i måndags sprack de två andra tänderna fram....har gett honom alvedon och han vill ha napp nästan hela dagen för att hämma kliandet av tänderna....sista dagarna har varit extremt jobbiga han har vaknat nästan varje timma....

Han har inte haft några problem tidigare med att somna och att sova hela natten i sin säng men nu får han ligga brevid oss bara för att känna närhet och för att slippa gå fram och tillbaka hundra ggr. när han vaknar...
    det räcker att sätta in nappen så somnar han igen..

Han lärde sig att krypa när han va 6 och en halv månad och det kan kanske vara för mycket för honom med tänder och nya intryck hela tiden....

visste inte att det va en separationsångest fas, men det verkar ju vara kanska lika för många av barnen mellan 7-8 månader...

Hoppas att den går över så att man får sova....

• Sqti

här var det tomt på nya inlägg. har ni examinerat??? . här är det ¨långt från examineringen. läggningen gick bra, hon somnade ca 20.45 och har sovit sen dess. sov gott!

• Solsken i blick

Hoppas ni har sovit gott allihopa! Har fått två goda nätter nu, trots förkyldning och tänder Så härligt! Tänk om det kunde hålla i sig.

• Achwell

Hej på er!
    Igår lades tjejen min utan problem.... men..... det blev två uppvak. Det var ett bra tag sen det var två uppvak, säker ett par / tre månader sen?! Men jag gav henne nappen och hon somnade om direkt. Annars så sov hon hela natten.... sköönt!

Hur gick det för er andra?

• Fialottis

Hej, här var det en katastrofnatt.. Vaknade varannan timme och pep. Det räckte iofs att stoppa in nappen men man ska ju ändå upp och in på hennes rum. Och sen har jag fått jätteont i ryggen, så det gör ju inte saken bättre. Kan knappt bära tösen ju!
    Får hoppas hon vilar lite snart (ligger och pratar i sängen nu), så lägger jag mig oxå.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?