• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

här vaknade hon en gång innan vi själva gick och la oss. Maken gav henne nappen...sen vakna hon vid 4 och tog jag över henne till oss. Vi sov sen till 6 och då var det enligt dottern morgon och dax att stiga upp. En helt ok natt m andra ord.

• latlisa

Här var det en också en katastrofnatt, börja redan på kvällen att han inte ville ha sin kvällsgröt, sen skrek han hysteriskt när vi la honom, så vi tog ner honom efter en stund, trött var han gnuggade ögonen hela tiden, till sist somna han med pappa i våran säng, men från midnatt och framåt så ar det oroligt låg tillochmed vaken en timme. Sen idag på fm. sov han bara 45 min. och nu så la jag honom i sin säng och till slut har han somnat under skrik och protester.

• Igloo79

Har någon av er upptäckt att era små rör på sig MASSOR i sömnen? Jag kan hitta lillan stående på alla fyra som om hon vore på väg att krypa någonstans. Hon kryper så det är inte att hon håller på och lär sig. Och hon sover när jag hittar henne så. Jag lägger henne bara ner igen och hon sover vidare. Helskumt.

• Sqti

igloo79: min tös sätter sig upp i sömnen och vaknar till och börjar gråta.

Vår natt var väl ok, egentligen. så länge jag slipper promenera genom lägenheten mitt i natten är det ok. hon vaknade 2 timmar efter att hon somnade och började gråta så jag tröstade henne och hon somnade om. en timme senare var det dags igen och då ville hon snutta, sagt och gjort 5 minuter senare sov hon igen. detta var vid 12 och vid 3 vaknar hon igen och får sova resten av natten med oss. I vår säng vaknade hon ytterligare 1 gång och ville snutta och vi steg upp 07.20. Idag har det varit kämpigt med sovandet. Hon har förändrat sitt beteende. Hon kan sitta och leka och bara lägga huvudet mot något och sitta så. om jag sitter med henne på golvet lägger hon huvudet på mitt bn. jättemysigt givetvis men man blir så paff. Nu skrek hon och gnällde och hade svårt att somna fast hon var trött. Verkar vara nåt på G igen som att detta hittills inte var nog.

• Achwell

Godkväll!

Det verkar som om det var flera som haft en annorlunda natt mot vad det brukar vara - katasrofnätter samt nätter med fler uppvak än tidigare. Hm.... jobbigt!

Här har kvällsläggningen gått bra.. hitills... har varit tyst i 6 min just nu.

Hoppas naturligtvis på noll uppvak. De två som min tjej hade igår..? Jag vet inte vad det kan ha varit... Det enda som jag ändrat på under dagen var att jag dragit ner på tv- tittandet. Hon hade svårt att komma till ro vid båda dagvilorna samt att hon sovit runt 45 min på varje. Det brukar då bli 1 - 1½ timme på båda... hmmm.. hoppas inte det slår igenom för natten nu....

Hur gör ni med tvtittandet? Jag sätter inte min tjej framför tv´n utan den är på lite då o då och vi sitter ofta i vardagsrummet och leker....ibland tittar hon men oftast leker hon med tv´n som bakgrundsljud liksom...

Ha en skön kväll och lycka till inatt!

• Igloo79

Halloj där

Här har nattningen varit lite dryg. Inte för att lillan varit jobbigare än vanligt, utan för att jag själv är aningen trött och inte riktigt orkat. Nu sover hon i alla fall (peppar, peppar).

TVn står på i bakgrunden ibland och hon leker. Bryr sig inte så mycket om den. Mest är den på för att vi ska ha lite ljud här hemma när jag är ensam med lillan. Vi pratar och sjunger, men inte hela dagarna. Och ingen radio har jag heller. Skulle kunna använda datorn, men högtalarna är inte de bästa, så det har fått bli tvn.

Sqti: Hoppas att hon kommer till ro.

Funderar smått på att korta ner dagvilorna. Eller i alla fall den andra. Som det är nu sover hon 45 - 60 ,min på fm vilan och 1½ tim - 2 tim på em vilan. Märker att det tar längre tid för henne att somna på em vilan och inför natten. Kanske dax att dra ner på tiden. Men det innebär att jag måste väcka henne och hon blir så gnällig när man gör det. Och jag har kommit fram till att det inte är lönt ännu att dra ner till en vila. Hon orkar inte det riktigt än.

• 070706

Hej jag hoppar in här.. Min son är 7 månader. och jag har riktigt svårt för att få han och somna själv och sedan sova i sin säng..

Han somnar oftast hos mig och sen vaknar han så fort jag försöker lägga ner han i sin säng, och då blir det att han får ligga hos mig och hans pappa i sängen.
    Dom ggr jag lyckas lägga ner han vaknar han 1-2 timmar senare och ska upp i sängen.. :/.. Vet inte riktitg hur jag ska göra..

Nån som kan hjälpa oss och bryta denna cirkeln?

• 070706

Har testat de med, men det är precis som om att när sonen ser mig blir han ännu mer hysterisk :/

Achwell skrev 2008-02-15 10:43:21 följande:
    070706--> Vad tror du om denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.htmlDen har hjälpt massor - just det där med att få de små liven att somna själva
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?