Oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Alltså, jag kallar mig själv för oäkting. Visst kan jag säga att min dotter är en oäkting. Men alltid med glimten i ögat. Men skulle aldrig acceptera om någon sa det till mig på blodigt allvar!
NEJ! Det är samma sak som att kalla odöpta barn för namnlösa
brukade men inte förr tillbaks även säga horunge?
Hmmm undervisar just nu Shakespeares Much Ado About Nothing där en av karaktärerna kallas "John the Bastard" allså John Oäktingen. Bastard - svärord på Engelska
Blev tvungen att förklara vad en oäkting var för eleverna vad en oäkting var och eftersom det är så vanligt att folk skaffar barn utan att vara gifta så var det en del lyfta ögonbryn. Bastard är liksom ett fult ord. Så det vart en stor debatt om oäktingar och legitima barn. Mycket interessant.
Det kanske var lite OT men hursom helst så kallar man väl inte barn för oäktingar eller bastards numera?
Jag anser att det är högst kränkande!
när någon säger oäkting,brukar jag kontra med att: 50-talet ringer,de vill ha sitt uttryck tillbaka. Så sjukt att det fortfarande finns folk som kallar barn för oäktingar.*suck*
Nej för det låter om det är oönskat.
haha jaaa jag tycker det är ett kul ord och bara gavar.. jag är själv en OÄKTING
ser inte kränkningen!
Trodde det var något man bara skojade om. Jag kan säga det till sambon t ex som en pik över att jag varken fått en eller två ringar på fingret av honom.. Men jag menar det ju inte.