• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:28:07 följande:

På samma sätt som ditt ex blev kränkt när han kallades neger. Neger betyder svart! Oäkting är oxå om man kommit till via en våldtäckt. Du kan såra folk med att uttrycka dig så!Ordet har en negativ laddning o så e det bara!
    Då han var halvamerikan så stämmer inte riktigt det där.
    För honom betydde det slav.

Vad har våldtäkt med saken att göra?

Jag kallar mig precis vad jag vill. Och jag vägrar acceptera andras värdeläggande på min egen status. Jag är "tillverkad" och född utanför äktenskapet, ergo jag är oäkting.
  • Atamon

Att säga oäkta/oäktingar/bastarder om barn födda utom äktenskapet trodde jag faktiskt att ingen gjorde längre. Fruktansvärt fula, idiotiska ord och termerna passar inte ens i dagens samhälle, som borde vara humanare.

Förr i tiden när barn föddes innan äktenskapet, och skrevs/kallades som oäkta, så tog stämpeln bort om föräldrarna var trolovade och gifte sig sedan. Det var vanligt inte ovanligt, att barn föddes innan äktenskapet (ta en titt i gamla kyrkböcker) det var inte alltid man hade råd eller tid med att anordna ett ståndsmässigt bröllop.

• Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-06 23:36:00 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:28:07 följande:Då han var halvamerikan så stämmer inte riktigt det där.För honom betydde det slav.Vad har våldtäkt med saken att göra?Jag kallar mig precis vad jag vill. Och jag vägrar acceptera andras värdeläggande på min egen status. Jag är "tillverkad" och född utanför äktenskapet, ergo jag är oäkting.
    Neger betyder svart oavsett!

Att om man blir våldtagen o blir gravid kallas barnet oäkting, så tycker det är negativt!
  • Triskele

Atamon skrev 2008-02-06 23:39:01 följande:

Att säga oäkta/oäktingar/bastarder om barn födda utom äktenskapet trodde jag faktiskt att ingen gjorde längre. Fruktansvärt fula, idiotiska ord och termerna passar inte ens i dagens samhälle, som borde vara humanare.Förr i tiden när barn föddes innan äktenskapet, och skrevs/kallades som oäkta, så tog stämpeln bort om föräldrarna var trolovade och gifte sig sedan. Det var vanligt inte ovanligt, att barn föddes innan äktenskapet (ta en titt i gamla kyrkböcker) det var inte alltid man hade råd eller tid med att anordna ett ståndsmässigt bröllop.
    Jag anser inte min status som oäkting som ful eller idiotisk.
    Jag anser det vara ett tecken på samhällets modernisering bland annat.
    Jag är stolt över att jag aldrig varit delaktig i äktenskapets institution.
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:39:30 följande:

Neger betyder svart oavsett!Att om man blir våldtagen o blir gravid kallas barnet oäkting, så tycker det är negativt!
    För dig gör det säkert det.
    Men inte för alla svarta från USA.
    Om du blir våldtagen så sker det i många fall av den du är tillsammans med eller har varit tillsammans med.
    Barn inom äktenskapet är även dom våldtäktsbarn ibland.
    Och dom är inte oäktingar.
  • Atamon
    Triskele skrev 2008-02-06 23:42:51 följande:
    Jag anser inte min status som oäkting som ful eller idiotisk.Jag anser det vara ett tecken på samhällets modernisering bland annat.Jag är stolt över att jag aldrig varit delaktig i äktenskapets institution.
    Nej, det är inte ställningen att vara född utom äktenskapet som är ful. Det är _ordet_ som jag tycker är fult. Och småaktigt om vuxet folk kallar barn för oäktingar för att de är födda utom äktenskapet. Det finns väl inga barn som är oäkta? alla är äkta människor. Jag håller inte med om att det är ett tecken på modernisering att göra ordet "rumsrent" så att säga. Ordet är för mig fult ändå. Så som jag tycker alltså
    Men att äktenskap är förlegat, det kan jag hålla med om
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-06 23:44:47 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:39:30 följande:För dig gör det säkert det.Men inte för alla svarta från USA.Om du blir våldtagen så sker det i många fall av den du är tillsammans med eller har varit tillsammans med.Barn inom äktenskapet är även dom våldtäktsbarn ibland.Och dom är inte oäktingar.
    Slå upp Negro i lexikon!!! Neger betyder färgen svart, afrikanskt ursprung!!

Men ofta sker våldtäckter utanför äktenskap o förhållanden oxå!

Om jag är fet o stolt över det har jag då rätt att kalla andra feta?
  • arkeologitjejen

Det är väl inget uttryck som används i dagligt tal längre, hoppas jag. Däremot tror jag att det är något som hänger kvar med tanke på vår kulturella bakgrund. Vi brukar skoja lite sambon och jag om "vår lille bastard" som vi väntar i mars. Mest när vi pratar med kompisar om faderskapsutredning etc. Däremot så skulle jag nog bli riktigt arg om någon hade åsikter om mitt barns tillkomst etc med hänvisning till att jag inte är gift med barnets far ännu. Som sagt, allt handlar om hur man säger det. Precis som med mina jobbarkompisar med invandrarbakgrund som kallar varandra "blatte" etc, men skulle någon annan komma och säga det så får det en annan mening och är helt plötsligt kränkande.

• SusanneJ

nej, inte på samma sätt som förr. nu används det nog mer på ett lite mer lättsamt/skämtsamt sätt.

jag har 3 syskon, 2 äldre systrar och 1 lillebror. och jag brukar skryta/retas med att jag är den enda av oss syskon som är "äkta"
    min lillebror blev skitsur när han var mindre

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Triskele
    Atamon skrev 2008-02-06 23:47:16 följande:
    Nej, det är inte ställningen att vara född utom äktenskapet som är ful. Det är _ordet_ som jag tycker är fult. Och småaktigt om vuxet folk kallar barn för oäktingar för att de är födda utom äktenskapet. Det finns väl inga barn som är oäkta? alla är äkta människor. Jag håller inte med om att det är ett tecken på modernisering att göra ordet "rumsrent" så att säga. Ordet är för mig fult ändå. Så som jag tycker alltså Men att äktenskap är förlegat, det kan jag hålla med omVisst har ordet äkta och äktenskap en gemensam etymologisk grund.
    Det går dock inte att använda dessa synonymt.

Äkt i äktenskap syftar på legal status.
    Äkt i ordet äkta syftar till huruvida det är genuint.

Alla barn är genuina. Äkta människor.
    Alla barn är inte födda inom äktenskapet.
    En del är oäktingar, där inräknat jag och mina systrar. Proud to be.
Svar på tråden Oäkting?