Oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:28:07 följande:
Att säga oäkta/oäktingar/bastarder om barn födda utom äktenskapet trodde jag faktiskt att ingen gjorde längre. Fruktansvärt fula, idiotiska ord och termerna passar inte ens i dagens samhälle, som borde vara humanare.
Förr i tiden när barn föddes innan äktenskapet, och skrevs/kallades som oäkta, så tog stämpeln bort om föräldrarna var trolovade och gifte sig sedan. Det var vanligt inte ovanligt, att barn föddes innan äktenskapet (ta en titt i gamla kyrkböcker) det var inte alltid man hade råd eller tid med att anordna ett ståndsmässigt bröllop.
Atamon skrev 2008-02-06 23:39:01 följande:
Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:39:30 följande:
Det är väl inget uttryck som används i dagligt tal längre, hoppas jag. Däremot tror jag att det är något som hänger kvar med tanke på vår kulturella bakgrund. Vi brukar skoja lite sambon och jag om "vår lille bastard" som vi väntar i mars. Mest när vi pratar med kompisar om faderskapsutredning etc. Däremot så skulle jag nog bli riktigt arg om någon hade åsikter om mitt barns tillkomst etc med hänvisning till att jag inte är gift med barnets far ännu. Som sagt, allt handlar om hur man säger det. Precis som med mina jobbarkompisar med invandrarbakgrund som kallar varandra "blatte" etc, men skulle någon annan komma och säga det så får det en annan mening och är helt plötsligt kränkande.
nej, inte på samma sätt som förr. nu används det nog mer på ett lite mer lättsamt/skämtsamt sätt.
jag har 3 syskon, 2 äldre systrar och 1 lillebror. och jag brukar skryta/retas med att jag är den enda av oss syskon som är "äkta"
min lillebror blev skitsur när han var mindre
![]()