• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • mindless
    Trinity78 skrev 2008-02-07 08:10:09 följande:
    Det är intressant att så många reagerar så negativt på ordet "oäkting" men tror att "kärleksbarn" är något positivt, när de egentligen betyder samma sak.
    Fast att de har samma referens säger väl inget om den eventuellt negativa klangen? I så fall skulle det ju inte vara någon större skillnad på att säga "mörkhyad" eller "svartskalle", men det kan vi väl enas om att det är? Samma denotation, olika konnotation.

Däremot har jag svårt att se den negativa klangen i "oäkting", och det helt enkelt eftersom jag inte kan urskilja någon negativ hållning i samhället mot barn födda utom äktenskapet. Därför tycker jag att till exempel "neger" är en dålig jämförelse.
  • Mephala the ranger

Finns det verkligen folk som kallar barn oäkting?

• Fam Edbom

Docendo díscimus skrev 2008-02-07 13:58:05 följande:

Risken är att nämna att någon skulle vara oäkting, neger eller fet eller tjock är att man själv närmar sig på väldigt hal is. Det är väldigt personligt och är något som kan se som en förolämpning angåemde människovärdet i sig.Neger är ju ett skällsord som i början hade en annan betydlese att det är någon man kan behandla med utan respekt och som inte har samma rättighet till ett värdigt liv. Apartheid som både ha funnits i USA och Sydafrika har sett effekterna som det gav. Det har givit stora sår i deras  social-ekonomiska välfärd.
    Håller helt med.
    Både neger o oäkting är ord som har en negativ bakgrund o därför borde man låta de orden va!
  • K J N

Båda orden förklarar ett förhållande på ett sakligt sätt.

Neger är alltså inte negativt som nigger och ett oäkta barn är inte negativt på samma sätt som en horunge.

Sedan är det ju inte alltid relevant att använda orden i beskrivande form för i dagens samhälle spelar det relativt liten roll om man råkar vara neger eller oäkta barn till någon.

Däremot så finns det ju fortfarande juridiska omständigheter där oäkta barn är begränsade, exempelvis adelskap eller i succesionen till statschef.

• mindless

K J N skrev 2008-02-07 14:16:17 följande:

Båda orden förklarar ett förhållande på ett sakligt sätt.Neger är alltså inte negativt som nigger och ett oäkta barn är inte negativt på samma sätt som en horunge.Sedan är det ju inte alltid relevant att använda orden i beskrivande form för i dagens samhälle spelar det relativt liten roll om man råkar vara neger eller oäkta barn till någon.Däremot så finns det ju fortfarande juridiska omständigheter där oäkta barn är begränsade, exempelvis adelskap eller i succesionen till statschef.
    Men om en stor andel människor uppfattar ordet neger [eller oäkting] som negativt, så kan du ju inte bara slå fast att det inte är det. Om folk uppfattar det som negativt så är det per definition negativt, eftersom detta avgörs av hur folk uppfattar det. Sedan kan man ju givetvis resonera kring hur vår språkliga praxis de facto ser ut.
  • Fam Edbom
    mindless skrev 2008-02-07 14:21:44 följande:
    K J N skrev 2008-02-07 14:16:17 följande:Men om en stor andel människor uppfattar ordet neger [eller oäkting] som negativt, så kan du ju inte bara slå fast att det inte är det. Om folk uppfattar det som negativt så är det per definition negativt, eftersom detta avgörs av hur folk uppfattar det. Sedan kan man ju givetvis resonera kring hur vår språkliga praxis de facto ser ut.
    Där sa du det:)
  • Moomin
    mindless skrev 2008-02-07 14:04:32 följande:
    Däremot har jag svårt att se den negativa klangen i "oäkting", och det helt enkelt eftersom jag inte kan urskilja någon negativ hållning i samhället mot barn födda utom äktenskapet. Därför tycker jag att till exempel "neger" är en dålig jämförelse.
    Precis så är det ju. Eftersom det de facto finns ett diskrimineringsproblem i vårt samhälle mot människor med annan hudfärg ( inte lika markant som tidigare men ändå) och att det faktiskt är så att det är ganska tabu att vara fet så går det inte att jämföra tillmälen som neger eller fetto med oäkting.

Att barn föds utom äktenskapet är fullständigt normaliserat i dag.
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • anne h

Undrar vad ett "oäkta" barn är? Vuxen eller??

mina fyra troll är då så äkta de någonsin kan bli.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trinity78
    anne h skrev 2008-02-07 15:12:51 följande:
    Undrar vad ett "oäkta" barn är? Vuxen eller??mina fyra troll är då så äkta de någonsin kan bli.
    Det har inte med ordet "äkta" som i "verklig" att göra, utan "äktenskaplig"
    Gravity always wins
  • anne h
    Trinity78 skrev 2008-02-07 15:17:28 följande:
    Det har inte med ordet "äkta" som i "verklig" att göra, utan "äktenskaplig"
    jag är väl medveten om det.
    Skulle detta betyda att mina barn är mindre värda än de som fötts inom ett äktenskap? knappast.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Oäkting?