• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Triskele

mindless skrev 2008-02-08 18:07:18 följande:

Du har en i mina ögon konstig syn på hur språket fungerar och hur värdeladdningar kan förändras över tid. Neger har för övrigt inte alltid haft den laddning ordet har idag.
    Jag vill kalla mig det jag är. En oäkting. Det är inte svårt att förstå varför då jag förklarat detta.

Nej, men nu med anglifieringen så har betydelsen från USA ofrånkomligen förändrat ordet.
  • mindless
    Triskele skrev 2008-02-08 18:20:57 följande:
    mindless skrev 2008-02-08 18:07:18 följande:
    Jag vill kalla mig det jag är. En oäkting. Det är inte svårt att förstå varför då jag förklarat detta.Nej, men nu med anglifieringen så har betydelsen från USA ofrånkomligen förändrat ordet.
    Precis, ordens innebörd förändras över tid. Det finns alltså inga begrepp eller termer som per definition är neutrala; språket är inte statiskt.

Inte heller jag uppfattar oäkting som negativt, men OM en stor andel av befolkningen uppfattar det som negativ så HAR det en negativ laddning. Det är så språket fungerar, men du verkar inte gå med på detta.
  • Triskele

mindless skrev 2008-02-08 18:25:49 följande:

Precis, ordens innebörd förändras över tid. Det finns alltså inga begrepp eller termer som per definition är neutrala; språket är inte statiskt. Inte heller jag uppfattar oäkting som negativt, men OM en stor andel av befolkningen uppfattar det som negativ så HAR det en negativ laddning. Det är så språket fungerar, men du verkar inte gå med på detta.
    Jag går inte med på att anpassa mig efter andras värderingar. Självklart går jag med på att ord förändras över tid. Men att finna mig i att inte få definiera mig själv ligger inte för mig.
  • Leoella

Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
    Jag skulle nog mest skratta åt det och svara "javisst är han en riktig liten oäkting!". Känns som ett förlegat begrepp och jag skulle ha svårt att tro att personen menar allvar med sitt uttalande. Sverige är proppfullt av "oäktingar" nuförtiden så vår son är knappast ensam!
  • Fam Edbom
    Leoella skrev 2008-02-08 23:11:17 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:Jag skulle nog mest skratta åt det och svara "javisst är han en riktig liten oäkting!". Känns som ett förlegat begrepp och jag skulle ha svårt att tro att personen menar allvar med sitt uttalande. Sverige är proppfullt av "oäktingar" nuförtiden så vår son är knappast ensam!
    Klart man kan tolka det så, om det kommer från en bekant.. Ser inte så allvarligt på ordet i sig heller. Men om jag tex skulle säga att dina barn är oäktingar skulle du inte bli arg eller upprörd då?
  • smoothiz

jag kunde inte brytt mig mindre om nån kallar min dotter "oäkting". hon e ju det; fött utanför äktenskap. det där e något man sa för många år sen då alla skulle va gifta, idag e det ett ord jag aldrig sku ta illa upp eftersom det e så vanligt att barn föds utanför äktenskap idag. tycker inte det går att jämföra med neger, neger betyder INTE svart, neger e en mix mellan nigger och negro. nigger e ett hemskt ord some väldigt negativt laddat även i vårat samhälle idag. neger används som skällsord i stor omfattning, oäkting e det väl ingen idag som säger och menar det som något negativt?!!

Have you ever seen the world through someone else`s eyes?..
  • Catchie80

Nej absolut inte!

Det är gammalt och förlegat att kalla barnen så.

Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:

• Catchie80

Förresten, är inte en oäkting ett barn som föds utanför äktenskapet när ena förälderna redan är gift med en annan? Är det verkligen en oäkting när föräldrarna tänker gifta sig senare?alltså, om dom får barn 6 mpnader innan dom gifter sig?

• allaminaliv

Nej det är inte ok?!

Vad är ett OÄKTA barn egentligen? Det är alltså piratkopior eller?

Nä alla barn är riktiga, därför tycker jag det är ett så snuskigt ord.

• allaminaliv

Skrev första meningen liiiite fel, ska inte vara något frågetecken:

Nej det är inte ok!

allaminaliv skrev 2008-02-14 16:36:01 följande:
    Nej det är inte ok?!Vad är ett OÄKTA barn egentligen? Det är alltså piratkopior eller?Nä alla barn är riktiga, därför tycker jag det är ett så snuskigt ord.
  • Triskele
    allaminaliv skrev 2008-02-14 16:36:01 följande:
    Nej det är inte ok?!Vad är ett OÄKTA barn egentligen? Det är alltså piratkopior eller?Nä alla barn är riktiga, därför tycker jag det är ett så snuskigt ord.
    Oäkting är inte detsamma som oäkta.
    Inte för att vara taskig men hur står det till med språket?
    Nu har denna irrelevanta invändning dykt upp ett antal gånger utan att hänsyn har tagits till tråden i stort.
    Det har upprepade gånger påpekats att oäkting refererar till personer födda utanför äktenskapet. Inte till människovärdet, inte till äktheten hos barnen.
Svar på tråden Oäkting?