Oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om man nu är en äkting om man föds i ett äktenskap. Vad blir man då om föräldrarna skiljer sig?
![]()
Vad bra att du klargjorde det för mig...eftersom jag inte förstod innebörden av ordet oäkting.....Jag är helt på det klara vad ordet härstammar i från, men jag fäster som sagt ingen vikt vid det.
jodå, det finns. Har råkat på det ett antal ggr och det har alltid varit nån troende kristen som inte tänkt sig för. är själv också en oäkting, jag blev jätteledsen när jag var liten och min mormor,som var djupt troende förklarade att vi var oäktingar och tillomed ibland horungar eftersom våra föräldrar inte var gifta. Hon sa dock alltid med att vi skulle upphöra vara det om våra föräldrar gifte sig. nu när jag är vuxen bryr jag mig inte om det,men tycker att det är ett onödigt uttryck som man inte bör använda om barnen i deras närvaro.
Jag ser det som ett värdeneutral benämning som dock historiskt sett har haft en negativ klang, jmfr neger.
Oäkta barn (bastarder) är födda utom äktenskapet, antingen innan äktenskapet eller vid sidan om äktenskapet.
Själv använder jag sällan termen eftersom det alltid finns risk att den väcker anstöt men jag definerar ibland mina egna barn som äkta eftersom jag är stolt över och ser det som självklart att de är födda inom ett äktenskap.
Precis som äkta hälft eller som när min hustru omtalar mej som äkta man, detta då många sambor lite slarvigt kallar sina sambos för män (i relationstekniskt sammanhang).
Jag lägger dock ingen värderande aspekt i de barn som är oäkta eftersom de inte har haft möjlighet att påverka sin egen situation utan ansvaret faller istället på föräldrarna och det reflekterar då deras moraluppfattning.
Termen horunge har till stor del fallit ur funktion då ordet ger asociationer till prostitution snarare än till de som har begått hor, alltså haft samliv med en part som lever i ett annat äktenskap (enkelt och dubbelt hor).
Oäkting är väl ett relativt negativtladdat ord.
Så nej det skulle inte vara OK att kalla någon för detta.
Nu är visserligen våra barn födda inom det "äkta ståndet".
ordet oäkting känns som att det inte riktigt hör hemma i dagens svergie, jag och min sambo är inte gifta så våra barn är ju egentligen oäktingar personligen så ser jag dom inte så och med tanke på att det nu är fullständigt socialt acceptabelt att få barn utan att vara gift så tror jag inte någon annan ser dom som oäktingar heller.