• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • K J N

Visst ska man använda ord i dess betydelse, föds man inte äkt-enskap så är man äkt-a.

Annars inte, enkelt.

• Moomin
    Trinity78 skrev 2008-02-07 10:09:26 följande:
    Visst, det låter kanske fint men innebörden är allt annat än fint. Man kan inte använda ett ord som man vill bara för att det låter fint och tro att alla andra förstår vad man menar. Jag citerar Tage Danielsson: "Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen att använda alla ord i överenskommen betydelse — särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm—Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen."
    Hahaha, klockrent!

Fast jag brukar själv på skoj och på ett kärleksfullt sätt kalla min son för oäkting.
    Eftersom det inte längre är tabubelagt i vårt samhälle att skaffa barn utom äktenskapet så har ordet ju tappat den elaka udd som ordet hade ursprungligen. Det finns ju ingen som helst skam för ett barn fött 2005 att ha föräldrar som är sambo istället för gifta Istället blir det ett lite roligt och ironiskt ord.

Ett annat roligt ord som min pappa kallar mig för och jag brukar säga till mitt barn är bortbyting. I dag kan man använda det kärleksfullt men ursprungligen är det ju ett skällsord. På den tiden i det gamla bondesamhället då trollen fortfarande var "verklighet" var det ju inte roligt att kallas bortbyting kan jag tänka mig.
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Blossi

Det låter mer som fuskbarn. Ett äkta barn och ett oäkta barn är väl lika mycket barn. Det är föräldrarna som borde kallas för oäkta om det ändå ska namnges. Här är min oäktamamma...

• VulgusProfanum
    Trinity78 skrev 2008-02-07 10:17:48 följande:
    Ja, jag håller med dig om att ords betydelse kan ändras med tiden, speciellt om samhället förändras. Idag känns "oäkting" som ett ganska snällt ord jämfört med hur hemskt det har uppfattats tidigare. Min storasyster föddes utanför äktenskapet 1966 och det var en fruktansvärd skam för mina morföräldrar som tvingade min mamma att gifta sig med pappan.
    Visst är det otroligt att detta levde kvar så länge!
    Jag har också vänner och bekanta som är födda i slutet av 60-talet och vars föräldrar inte var gifta.
    Det blev ett ramaskri och en del av paren gifte sig trots att dom skulle ha låtit bli.
    Beauty fades Dumb is forever!
  • Docendo díscimus
    Pirog skrev 2008-02-06 22:48:06 följande:
    har inte utpekat någon annan än de idioter som använder uttrycket nedsättande, sen vad jag anser om troende hör inte hitDocendo díscimus skrev 2008-02-06 21:48:51 följande:
    Jag förstår alla ska bli lyckliga efter sitt sätt att leva.

Även om jag är född i pappas andra äktenskap. Så tyckte hans ex och deras barn, mina halvsyskon att min mor var en hora eller något annat som katten släppade in som förstörde det första äktenskapet. Vilket är också väldigt kränkande. Jag har ingen kontakt med dessa låga människor som skatta sig själva så högt i moralen.
    Butterscotch skrev 2008-02-06 22:43:14 följande:
    Oäkting kan man väl säga, men det låter ju inte så trevligt. Då tycker jag att ordet kärleksbarn är bättre (som ju är ett annat namn för oäkting).
    Kärleksbarn är ett betydligt trevligare uttryck oavsett det fula uttrycket eller man kan säga att man bekräfta kärleken i sitt förhållande oavsett gift eller ogift.
  • Docendo díscimus
    Blossi skrev 2008-02-07 10:28:10 följande:
    Det låter mer som fuskbarn. Ett äkta barn och ett oäkta barn är väl lika mycket barn. Det är föräldrarna som borde kallas för oäkta om det ändå ska namnges. Här är min oäktamamma...
    Det är en intressant tanke att det är föräldrarna man skulle kalla så.
  • Zixi

Det är absolut inte ok. Alla barn är äkta oavsett hur oäkt(enskapliga) de än må vara

• Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-06 23:44:47 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:39:30 följande:För dig gör det säkert det.Men inte för alla svarta från USA.Om du blir våldtagen så sker det i många fall av den du är tillsammans med eller har varit tillsammans med.Barn inom äktenskapet är även dom våldtäktsbarn ibland.Och dom är inte oäktingar.
    Nej för alla, neger = svart
    Slå upp det!

Är inte intresserad att diskutera gränser hit o dit med oäkting termerna.
    Saken är den att det är ett negativt ord.

Tycker du att det är ok att säga att andra är feta bara för man är stolt över att man själv e det?
  • Docendo díscimus
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 13:47:07 följande:
    Nej för alla, neger = svartSlå upp det!Är inte intresserad att diskutera gränser hit o dit med oäkting termerna.Saken är den att det är ett negativt ord.Tycker du att det är ok att säga att andra är feta bara för man är stolt över att man själv e det?
    Risken är att nämna att någon skulle vara oäkting, neger eller fet eller tjock är att man själv närmar sig på väldigt hal is. Det är väldigt personligt och är något som kan se som en förolämpning angåemde människovärdet i sig.

Neger är ju ett skällsord som i början hade en annan betydlese att det är någon man kan behandla med utan respekt och som inte har samma rättighet till ett värdigt liv. Apartheid som både ha funnits i USA och Sydafrika har sett effekterna som det gav. Det har givit stora sår i deras  social-ekonomiska välfärd.
Svar på tråden Oäkting?