• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • anitra2012

Jag är själv en sk. oäkting, och det har jag alltid vetat sen jag var liten. Inget ord som jag har tyckt varit negativt, för det är ju sant att jag är född innan mina föräldrar ingick i äktenskap.

Jag hade dock en fördel att vara oäkting, att jag fick vara med på mina föräldrars bröllop. Så därför har jag aldrig tyckt det vara ett fult ord.

Idag är det mer accepterat att vara oäkting än vad det var förr, därför ordet inte används så ofta som förr, tror jag. Därför folk reagerar när de hör det ordet idag och att de tycker att det är negativt.

• sofialisa

jag har liten söt oäkting...den bästa!

• en glad

Oäkta barn försvann för länge sedan... vill minnas att det var 1970 som beteckningen uä (=utomäktenskaplig) togs bort. Alla barn är barn! En del har ogifta föräldrar.... men alla är väl gjorda av äkta kött och blod?

• Trinity78
    Sailor skrev 2008-02-07 08:29:46 följande:
    Trinity78Jag må vara döv o blind men för mig är det helt nytt att ordet kärleksbarn hade den innebörden. Jag trodde det var ett epitet som föräldrarna gav sitt barn efter att barnet var tillverkad i kärlek, oavsett äktenskap eller inte (ASLÖJLIGT ord förövrigt). Man lär sig nåt nytt varje dag.
    Ja, jag håller med om att det är superlöjligt ord. Det flesta barn är väl förhoppningsvis skapade av kärlek? Jag undrar alltid vad det är de menar när kallar sina barn för kärleksbarn. Har nån varit otrogen? Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rleksbarn
    Gravity always wins
  • VulgusProfanum
    Trinity78 skrev 2008-02-07 08:10:09 följande:
    Det är intressant att så många reagerar så negativt på ordet "oäkting" men tror att "kärleksbarn" är något positivt, när de egentligen betyder samma sak.
    Kärleksbarn låter underbart och positivt
    Beauty fades Dumb is forever!
  • Trinity78
    VulgusProfanum skrev 2008-02-07 10:06:17 följande:
    Kärleksbarn låter underbart och positivt
    Visst, det låter kanske fint men innebörden är allt annat än fint. Man kan inte använda ett ord som man vill bara för att det låter fint och tro att alla andra förstår vad man menar. Jag citerar Tage Danielsson:

"Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen att använda alla ord i överenskommen betydelse — särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm—Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen."

Gravity always wins
  • sunny79

Nä viölö aboslut inte att vårt barn ska kallas oäkting....för jag kan lova dig "liten" är av äkta vara....
    Nä allvarligt så känns oäkting bra gammalmodigt!!!! Gillas inte.....

* * Lycklig * *
  • VulgusProfanum
    Trinity78 skrev 2008-02-07 10:09:26 följande:
    Visst, det låter kanske fint men innebörden är allt annat än fint. Man kan inte använda ett ord som man vill bara för att det låter fint och tro att alla andra förstår vad man menar. Jag citerar Tage Danielsson: "Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen att använda alla ord i överenskommen betydelse — särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm—Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen."
    Nej det har du fullständigt rätt i.
    Ändå så tror jag att ord får andra betydelser och en annan klang utifrån hur de används i samhället och i den "tid" de används.
    Idag är det sällan man öht hör att någon räknas som oäkting- och därför reagerar man kanske inte på samma sätt som en person ur den äldre generationen då oäkting var något "fult och skamligt". Oäktingar fick inte ens ärva.

Men absolut- man måste komma ihåg ordens ursprung för annars kan det bli problematiskt.
    Beauty fades Dumb is forever!
  • Majken

Gillar varken ordet oäkting (alla barn är väl äkta?) eller kärleksbarn (förhoppningsvis är väl de flesta barn just kärleksbarn?)

Det är så ledsamt att ibland läsa BB-annonser om hur "nya" par med barn från tidigare förhållanden beskriver sitt nya gemensamma barn som ett kärleksbarn - hur illa låter inte det mot de barn man har med sitt ex? Precis som att man måste förtydliga att det vi har tillsammans är större och finare än det man hade med exet - patetiskt!

Love my M-girls
  • Trinity78
    VulgusProfanum skrev 2008-02-07 10:12:46 följande:
    Nej det har du fullständigt rätt i. Ändå så tror jag att ord får andra betydelser och en annan klang utifrån hur de används i samhället och i den "tid" de används.Idag är det sällan man öht hör att någon räknas som oäkting- och därför reagerar man kanske inte på samma sätt som en person ur den äldre generationen då oäkting var något "fult och skamligt". Oäktingar fick inte ens ärva.Men absolut- man måste komma ihåg ordens ursprung för annars kan det bli problematiskt.
    Ja, jag håller med dig om att ords betydelse kan ändras med tiden, speciellt om samhället förändras. Idag känns "oäkting" som ett ganska snällt ord jämfört med hur hemskt det har uppfattats tidigare. Min storasyster föddes utanför äktenskapet 1966 och det var en fruktansvärd skam för mina morföräldrar som tvingade min mamma att gifta sig med pappan.
    Gravity always wins
Svar på tråden Oäkting?