• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • DianaE
    Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:38:58 följande:
    Här på FL, hon kallade sigsjälv oäkting och var stolt över det. Jag tycker det låter hemskt illa.Tar illa vid mig för jag har många nära kompisar o även min egna syster som har fått barn o inte är gifta!
    jag förstår inte? vad gör dig illa berörd? att någon säger oäkting och är stolt över det eller att din syster inte är gift? skäms du för det eller. man ska väl vara stolt över sig själv. oäkting eller ej. mina barn är oäktingar och det skiter jag i.
  • veronicaq
    DianaE skrev 2008-02-05 23:44:11 följande:
    jag förstår inte? vad gör dig illa berörd? att någon säger oäkting och är stolt över det eller att din syster inte är gift? skäms du för det eller. man ska väl vara stolt över sig själv. oäkting eller ej. mina barn är oäktingar och det skiter jag i.
    fattar inte heller
    23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Chanteuse

Varför skulle mina barn vara mer "äkta" bara för att jag är gift? Kan inte förstå varför mitt civilstånd skulle ha med barnens äkthet att göra, dom är väl 100% människa, eller?

• Fam Edbom
    DianaE skrev 2008-02-05 23:44:11 följande:
    Att man hävdar att man är en oäkting för att ens föräldrar inte är gifta!
    Skäms inte för något kan jag tillägga, o verkligen inte för att min syster o hennes kille inte är gifta!

Alla svarta tar inte illa vid sig när dom kallas negrer, men vissa gör det o då är det ett kränkande ord, precis som oäkting..
  • xenaa
    adrenalin skrev 2008-02-05 23:43:55 följande:
    Men herregud var bodde du? 1700-talets landsbygd?hoppas du kommit ifrån dom människorna eller att dom fått medicin mot sina besvär!  
    de kan man tro ja.
    nä jag är från chile, där man ska helst vara gift när man skaffat barn.
    vi flyttade där ifårn när jag var 2½år
    men jag minns ändå som liten efter att flyttat att hon ringde oss till sverige och snackade en massa skit bla bla din jävle och din bastarda skitunge
    jaa
    att folk kan bara säga sånt de fattar itne ja. mnen whatever. idag bryr jag mig inte men då gjorde det fan ont att höra
    ♥LEO♥
  • logg81
    Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:
    Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
    Om någon vill kalla min dotter för oäkting så fine... Jag kunde inte bry mej mindre än så länge. Skulle det hända i framtiden och hon förstår vad det handlar om och tar illa vid sig skulle jag ta upp det med personen som sa det.
  • Betelgeuse

Chanteuse: "Äkta" i oäkta barn har ingenting att göra med ordet äkta i betydelsen sann eller riktig, utan syftar på att barnet inte har föräldrar som ingått ÄKTenskap. Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att oäkta skulle betyda att barnet inte är riktigt eller 100% människa, som du skriver, men det är inte det det betyder.

• Moniqe1979

Min far är ganska ledsen på oss som inte kommer vara gifta när vi får barn just av den anledningen att han blev mobbad i skolan som "oäkting som liten" har försökt förklara för honom att det är lite skillnad på dagens samhälle och hur det var för ogifta mammor och deras barn 1956 men gör ändå ont säger han. Är väll så att många gamla "fördomar" och åsikter lever kvar än idag även om det överlag är accepterat att inte vara gift etc numera. (dock inte i alla länder och kulturer)

• DianaE
    Fam Edbom skrev 2008-02-06 00:00:18 följande:
    Att man hävdar att man är en oäkting för att ens föräldrar inte är gifta!Skäms inte för något kan jag tillägga, o verkligen inte för att min syster o hennes kille inte är gifta!Alla svarta tar inte illa vid sig när dom kallas negrer, men vissa gör det o då är det ett kränkande ord, precis som oäkting..
    men alla tar väl illa vid sig om något. ska man respektera alla så får ju ingen säga något. man kan inte säga tex fet, ful, fattig, lat, smal, mm.
    folk tycker att jag ser ut som en anorektiker som är för mycket tatuerad och för ung för att ha två barn. det skiter jag i. man kan inte ta åt sig så mycket för då skulle man bara må dåligt.
    och ärligt. vem säger oäkting till folk. kanske för 50år sen.
  • estrella81

hahaha, halkade in här och måste ¨ju bara skriva
    jag och min SAMBO är inte gifta men vi har en son han är helt ÄKTA för han är gjord av kärlek och älskas mycket högt av oss båda,

men folk är idioter så det finns säkert folk som skulle kalla honom oäkting på skämt eller på allvar men då får vi hoppas att jag inte hördet .......

tokigt.....

Once you PO.P, you can´t stop!
Svar på tråden Oäkting?