Oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Varför skulle mina barn vara mer "äkta" bara för att jag är gift? Kan inte förstå varför mitt civilstånd skulle ha med barnens äkthet att göra, dom är väl 100% människa, eller?
Chanteuse: "Äkta" i oäkta barn har ingenting att göra med ordet äkta i betydelsen sann eller riktig, utan syftar på att barnet inte har föräldrar som ingått ÄKTenskap. Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att oäkta skulle betyda att barnet inte är riktigt eller 100% människa, som du skriver, men det är inte det det betyder.
Min far är ganska ledsen på oss som inte kommer vara gifta när vi får barn just av den anledningen att han blev mobbad i skolan som "oäkting som liten" har försökt förklara för honom att det är lite skillnad på dagens samhälle och hur det var för ogifta mammor och deras barn 1956 men gör ändå ont säger han. Är väll så att många gamla "fördomar" och åsikter lever kvar än idag även om det överlag är accepterat att inte vara gift etc numera. (dock inte i alla länder och kulturer)
hahaha, halkade in här och måste ¨ju bara skriva
jag och min SAMBO är inte gifta men vi har en son han är helt ÄKTA för han är gjord av kärlek och älskas mycket högt av oss båda,
men folk är idioter så det finns säkert folk som skulle kalla honom oäkting på skämt eller på allvar men då får vi hoppas att jag inte hördet .......
tokigt.....