• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Docendo díscimus
    anne h skrev 2008-02-07 15:12:51 följande:
    Undrar vad ett "oäkta" barn är? Vuxen eller??mina fyra troll är då så äkta de någonsin kan bli.
    Enl mina halvsyskon, pappas första barnkull, Skulle jag vara en oäkting som inte är född av deras mamma även om pappa var gift då med min mamma. Har även blivit kallad för horunge.
  • Trinity78
    anne h skrev 2008-02-07 15:19:20 följande:
    jag är väl medveten om det.Skulle detta betyda att mina barn är mindre värda än de som fötts inom ett äktenskap? knappast.
    Det är skillnad och det kom inte fram i ditt inlägg. Jag tror ingen här i tråden har hävdat att oäktenskapliga barn är mindre värda än äktenskaplig barn i dagens samhälle. För bara nån generation sen var det dock väldigt annorlunda.
    Gravity always wins
  • mindless

anne h skrev 2008-02-07 15:19:20 följande:

jag är väl medveten om det.Skulle detta betyda att mina barn är mindre värda än de som fötts inom ett äktenskap? knappast.
    Definitivt inte, och det finns ju heller ingenting i ordet i sig som definierar barnet som mindre värd. Sedan kan som sagt ord bära på negativa värderingar ändå.
  • Triskele

Sailor skrev 2008-02-07 07:59:52 följande:

mindlessHåller med. Ordet används aldrig. Men jag reagerar då jag hör det. Jag minns att Linda Nyberg (programledare)använde sig av ordet då hon talade om Mette-Marits son sedan tidigare. Jag reagerade på hur fult och nedlåtande det lät. Och den lillkillen är ju lika ÄKTA och fin som resten av ungarna i den familjen...Men det säjer ngt om henne som väljer att uttrycka sig så i TV.
    Det handlar som påpekats flertalet gånger inte om äkta-oäkta.
  • Docendo díscimus

Det med Mette-Marits son som betecknades såsom oäkta prins. Är att han inte är kronprinsens son och därmed inte har någon rätt att vara som en joker och därmed en ny släkt skulle ta Norges tron. Utan är endast för de som har kung Harald och drottning Sonja som biologiska farföräldrar /morföräldrar har större rätt att ärva tronen.

Om Mette-Marit och kronprins hade haft denne pojke som gemensam son innan giftemål - hade han blivit "äkta".

• Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 13:47:07 följande:

Nej för alla, neger = svartSlå upp det!Är inte intresserad att diskutera gränser hit o dit med oäkting termerna.Saken är den att det är ett negativt ord.Tycker du att det är ok att säga att andra är feta bara för man är stolt över att man själv e det?
    Kan du förstå att en person från USA tolkar ordet neger som ordet nigger?

Det är ett negativt ord för dig. Det har jag aldrig förnekat.

Men jag ser ingen inneboende negativ värdering i att definiera barn födda inom och utom äktenskapet. Oäkting-Äkting.
    Inte äkta-oäkta. Håll isär begreppen.

Är en person fet så är den det. En gravt överviktig person är fet. Varför ska man använda sig av en omskrivning?
  • Docendo díscimus

Visst lät det krystat så är det md monarker tom regeringarna och juridiken är enliga på denna punkt. Men för gemene man som inte har några stora ämbeten utan ett normalt yrkesliv.

Om Mettes son hade blivit accepterad som Haakons son så skulle han ha första tji att bli kronprins för en moderns och styvfaderns gemensamma barn. Man gör det för ett pars gemensamma barn.

Visst finns det vissa förpliktelser även för blivande präster. För att lekmännen har mera respekt för någon som är gift än ogift.  Ett ämbete och ett speciellt yrkesval som har sina mallar vad som gör en person lämplig som präst.

• mindless
    Triskele skrev 2008-02-07 17:26:00 följande:
    En gravt överviktig person är fet. Varför ska man använda sig av en omskrivning?
    För att det låter otrevligt och fördömande, och folk kommer troligen att ta illa upp.
  • Sofye

Nej det låter förj*vligt!

ღ John 2oo5 och Sigrid 2oo7 ღ
  • Triskele

mindless skrev 2008-02-07 17:27:28 följande:

För att det låter otrevligt och fördömande, och folk kommer troligen att ta illa upp.
    Är man gravt överviktig så lär man knappast ta illa upp av att klassas som det.
    Jag försöker inte förändra personen, fördömma denna p.g.a. dess vikt eller attackera dess person överhuvudtaget.
    När jag är överviktig själv dessutom. Plus har en mamma som är direkt fet.
Svar på tråden Oäkting?