• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Butterscotch
    ming skrev 2008-02-06 22:45:27 följande:
    Va, kärleksbarn trodde jag bara var något som alla töntiga fjortisföräldrar sa om sina ungar. Du vet, de som har killar som de älskar sååååå mycket, mest i hela väääärlden, puss på dem, och sånt där!
    Ja, det är många som har "förstört" (tycker jag) ordet genom att använda det så. Men den ursprungliga betydelsen är oäkting, eller oplanerat barn.

Inte för att jag vet varför någon orkar bry sig om ifall ett barn är fött inom eller utom äktenskapet nuförtiden... men det är väl alltid bra att ha ord för saker och ting.
  • ming
    Butterscotch skrev 2008-02-06 22:48:34 följande:
    Ja, det är många som har "förstört" (tycker jag) ordet genom att använda det så. Men den ursprungliga betydelsen är oäkting, eller oplanerat barn.Inte för att jag vet varför någon orkar bry sig om ifall ett barn är fött inom eller utom äktenskapet nuförtiden... men det är väl alltid bra att ha ord för saker och ting.
    Jag brukar säga överraskningsbarn!
    Om det är oplanerat, alltså, då säger jag inte oplanerat utan bara en överaskning. Jag är själv en fin överraskning!
  • Butterscotch
    ming skrev 2008-02-06 22:51:40 följande:
    Jag brukar säga överraskningsbarn! Om det är oplanerat, alltså, då säger jag inte oplanerat utan bara en överaskning. Jag är själv en fin överraskning!
    Det var ett gulligt ord
  • Sailor

Självklart inte. Gammeldags. Vad skulle det betyda nån rankning av barn eller vad?! Oäkting och äkting? Alla barn är äkta. Vem bryr sig om äktenskap now a days??!!

• K J N

De som känner ett moraliskt ansvar inför Gud och samhället..?

Iofs rätt ovanligt nuförtiden det också..

• Triskele

Jag är en högst planerad oäkting.
    Mina systrar är detsamma, även den äldsta.
    Som min mormor uttryckte det: "Hade jag fått välja hade jag aldrig gift mig."

K J N:
    Jag är en del av min gud så genom att ta ansvar för mig själv så tar jag ansvar inför min gud.
    Moral är inget objektivt.

Enligt mig är äktenskapets historiska grund omoralisk.
    Vilket leder till att jag ifrågasätter giftemål som institution. Och allt som därur följer.

• K J N

För den som är troende så kan moralen vara högst objektiv eftersom objektiviteten i sig självt kan vara subjektiv.

• Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-06 20:45:06 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-06 13:54:22 följande:Som jag ser det är ordet neger definitivt negativt laddat, iaf för mig; mitt ex upplevde det som ett väldigt kränkande ord nämligen.Men om någon som är svart kallar sig själv neger så är det inte min sak att påstå att han lägger samma värdering i ordet som jag och mitt ex gör.På vilket sätt kränker jag någon annan genom att kalla mig stolt oäkting?Jag lägger inte någon negativ värdering i ordet.
    På samma sätt som ditt ex blev kränkt när han kallades neger. Neger betyder svart! Oäkting är oxå om man kommit till via en våldtäckt. Du kan såra folk med att uttrycka dig så!
    Ordet har en negativ laddning o så e det bara!
  • Sailor

För mig personligen kan äktenskapet vara en kärlekshandling mellan två parter, äktenskapet kan ha ett värde mellan dessa två parter. men jag tycker att det blir något fel när man börjar tala i termer om barn som oäktingar bara för att föräldrarna inte är gifta. Fyller ingen bra funktion. Snarare tvärtom. Alla människor är lika äkta oavsett hur de kom till.

• Triskele

K J N skrev 2008-02-06 23:26:49 följande:

För den som är troende så kan moralen vara högst objektiv eftersom objektiviteten i sig självt kan vara subjektiv.
    Vad missade du i meningen "Jag är en del av min gud så genom att ta ansvar för mig själv så tar jag ansvar inför min gud."
    Jag är troende, inte fasiken hävdar jag objektiv moral p.g.a. det.
Svar på tråden Oäkting?