Oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
Självklart inte. Gammeldags. Vad skulle det betyda nån rankning av barn eller vad?! Oäkting och äkting? Alla barn är äkta. Vem bryr sig om äktenskap now a days??!!
De som känner ett moraliskt ansvar inför Gud och samhället..?
Iofs rätt ovanligt nuförtiden det också..
Jag är en högst planerad oäkting.
Mina systrar är detsamma, även den äldsta.
Som min mormor uttryckte det: "Hade jag fått välja hade jag aldrig gift mig."
K J N:
Jag är en del av min gud så genom att ta ansvar för mig själv så tar jag ansvar inför min gud.
Moral är inget objektivt.
Enligt mig är äktenskapets historiska grund omoralisk.
Vilket leder till att jag ifrågasätter giftemål som institution. Och allt som därur följer.
För den som är troende så kan moralen vara högst objektiv eftersom objektiviteten i sig självt kan vara subjektiv.
För mig personligen kan äktenskapet vara en kärlekshandling mellan två parter, äktenskapet kan ha ett värde mellan dessa två parter. men jag tycker att det blir något fel när man börjar tala i termer om barn som oäktingar bara för att föräldrarna inte är gifta. Fyller ingen bra funktion. Snarare tvärtom. Alla människor är lika äkta oavsett hur de kom till.
K J N skrev 2008-02-06 23:26:49 följande: