• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • NiniMe

Nä de tycker jag inte.. Jag tycker oäkting e ett ganska fullt ord och inga barn ska behöva kallas oäkting..
    Ett uråldrat ord.. 2008 nu..

• Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-06 23:49:33 följande:

Slå upp Negro i lexikon!!! Neger betyder färgen svart, afrikanskt ursprung!!Men ofta sker våldtäckter utanför äktenskap o förhållanden oxå!Om jag är fet o stolt över det har jag då rätt att kalla andra feta?
    Slå upp ordet nigger själv.

Barn som är resultatet av oönskade sexuella handlingar har inget med termen oäkting att göra.

Är man fet så är man, det finns en vedertagen definition för det.
  • arkeologitjejen

Fast uttrycket kommer ju fortfarande från en helt annan tid än den vi lever i idag. Där räknas ju äkta in när man talar om arvsrätt etc och man talade ju om mannens äkta barn samt frillobarn som hade olika rättigheter osv. Alla var ju barn så att säga, men deras arvsrätt osv var olika.

Triskele skrev 2008-02-07 00:00:50 följande:
    Atamon skrev 2008-02-06 23:47:16 följande:
    Visst har ordet äkta och äktenskap en gemensam etymologisk grund.Det går dock inte att använda dessa synonymt.Äkt i äktenskap syftar på legal status.Äkt i ordet äkta syftar till huruvida det är genuint.Alla barn är genuina. Äkta människor.Alla barn är inte födda inom äktenskapet.En del är oäktingar, där inräknat jag och mina systrar. Proud to be.
  • Triskele

arkeologitjejen skrev 2008-02-07 00:04:24 följande:

Fast uttrycket kommer ju fortfarande från en helt annan tid än den vi lever i idag.
    Det gör uttrycken giftemål och äktenskap också...
    Ändå kallar sig personer gifta.
    Alltså givna, objektifierade, ägodelar.
  • arkeologitjejen

Från början ja, men uttrycket har idag fått en annan betydelse än vad den hade förr. Vissa uttryck blir förlegade, medan andra utvecklas och förändras i sin mening. Se bara på det engelska uttrycket "gay" som för ca 150 år sedan betydde glad och numera har en helt annan betydelse.

Nä, nu ska jag sova.
    Ha det så bra allihop!

Triskele skrev 2008-02-07 00:08:07 följande:
    arkeologitjejen skrev 2008-02-07 00:04:24 följande:
    Det gör uttrycken giftemål och äktenskap också...Ändå kallar sig personer gifta.Alltså givna, objektifierade, ägodelar.
  • mindless

Men är det verkligen någon om använder ordet oäkting som skällsord och nedsättande term? Finns det en utbredd moralisering över barn som är födda utom äktenskapet? I så fall har detta gått mig spårlöst förbi.

• Sailor

mindless
    Håller med. Ordet används aldrig. Men jag reagerar då jag hör det. Jag minns att Linda Nyberg (programledare)använde sig av ordet då hon talade om Mette-Marits son sedan tidigare. Jag reagerade på hur fult och nedlåtande det lät. Och den lillkillen är ju lika ÄKTA och fin som resten av ungarna i den familjen...Men det säjer ngt om henne som väljer att uttrycka sig så i TV.

• Trinity78

Det är intressant att så många reagerar så negativt på ordet "oäkting" men tror att "kärleksbarn" är något positivt, när de egentligen betyder samma sak.

Gravity always wins
  • Sailor

Trinity78
    Jag må vara döv o blind men för mig är det helt nytt att ordet kärleksbarn hade den innebörden. Jag trodde det var ett epitet som föräldrarna gav sitt barn efter att barnet var tillverkad i kärlek, oavsett äktenskap eller inte (ASLÖJLIGT ord förövrigt). Man lär sig nåt nytt varje dag.

• TessaS

Jag bryr mig väldigt lite om vad andra väljer att kalla mig, min familj eller mitt barn.
    Vi vet själva vad vi är eller inte och trivs bra med det. Nåt jag kommer jobba hårt på att lära Theodor också när han växer upp.

Svar på tråden Oäkting?