• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • slangbella

Alla skilsmässobarn då...? Är de oäktingar eller är de äktingar bara för att de kom till under äktenskap?

Jag och mina syskon är oäktingar. Mina eventuella framtida barn kommer förmodligen också att bli oäktingar. "Bröllop" är trams. Skulle dock kunna tänka mig att gifta mig borgeligt av juridiska skäl, men inte för att ett ev barn skulle bli äkting.

Behöver kanske inte tillägga att jag är en obotlig oromantiker.

Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
  • K J N

Är de födda inom ett äktenskap där deras biologiska föräldrar är gifta med varann vid tiden för födseln så är barnen äkta, oavsett om föräldrarnas äktenskap sedan blir upplöst av någon anledning, ex skilsmässa.

• LuMa

Japp, det är helt okej. Dom är ju det.
    Jag är också en stolt oäkting.

• Meli

Vem kallar dem så då, menar du, det är ju inte så att det skrivs in i kyrkböckerna längre. INte heller är det det minska skamligt idag, tvärt om mycket vanligt.

Annars är det helt ok, kallar själv våra barn för det ibland, och mig själv med, på skoj.
    Har aldrig träffat någon som har en nedvärderande åsikt om att vara eller ha oäktingar.

• Meli

Oäkting betyder ju bara född utom äktenskap. Varför låter det nedvärderande tycker ni? Är det någon som TYCKER att en oäkting är mindre värd idag?? Tror inte det.

• Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-06 13:54:22 följande:

Hoppas bara ni som inte tycker det är ett negatvit laddat ord har något imot att kalla svarta för negrer, neger betyder ju trots allt bara svart!Tycker det är skillnad på att säga att någon har för mycket tatueringar, för smal etc som DIANA E säger. Det är inte negativt laddade ord, att folk kan vara känsliga mot vissa saker är ju inte lätt för andra att veta.Men även om jag kallar migsjälv tjockis är det väll inte ok att kalla andra det?
    Som jag ser det är ordet neger definitivt negativt laddat, iaf för mig; mitt ex upplevde det som ett väldigt kränkande ord nämligen.
    Men om någon som är svart kallar sig själv neger så är det inte min sak att påstå att han lägger samma värdering i ordet som jag och mitt ex gör.

På vilket sätt kränker jag någon annan genom att kalla mig stolt oäkting?
    Jag lägger inte någon negativ värdering i ordet.
  • Lychee
    Pirog skrev 2008-02-06 12:39:56 följande:
    jodå, det finns. Har råkat på det ett antal ggr och det har alltid varit nån troende kristen som inte tänkt sig för. är själv också en oäkting, jag blev jätteledsen när jag var liten och min mormor,som var djupt troende förklarade att vi var oäktingar och tillomed ibland horungar eftersom våra föräldrar inte var gifta. Hon sa dock alltid med att vi skulle upphöra vara det om våra föräldrar gifte sig. nu när jag är vuxen bryr jag mig inte om det,men tycker att det är ett onödigt uttryck som man inte bör använda om barnen i deras närvaro.
    Nej självklart ska man ju inte säga det om barnen hör. Usch förstår att du blev ledsen om din egen mormor sa så till dig
  • Velour

Jag skulle nog mest granska själva personen som kallade mitt barn för oäkting eftersom människor med någorlunda sundare värderingar inte skulle döma folk efter födsel inom eller utom ett äktenskap.

Man skulle kunna undra hur det låg till med intellektet.

• mamma69

Nämen det ordet är väl förlegat tycker jag, hahaha.

Jag har 4 barn, Isåfall är son nr 1 oäkta , son nr 2 oäkta , dotter nr 1 äkta och dotter nr 2 oäkta! hänger ni med?

Äldsta sonen fick jag med en annan kille och vi var inte gifta.
    Son nummer två fick jag med min nuvarande och vi var ogifta då.
    Dotter o barn nr 3 fick jag o min nuvarande när vi gift oss.
    Vi skilde oss sen.
    Vi hittade tillbaka till varandra igen och fick en dotter till.

Så då undrar jag hur ni ser på detta, är son nr 1 oäkta , son nr 2 oäkta fast vart han äkta när vi gifte oss? dotter nr är född inom äktenskapet= äkta, vart hon oäkta sen när vi skilde oss?
    Sista dottern oäkta.

Men va struligt! hahahaha. jag tycker att alla mina barn är äkta.

VILKET GAMMALT SKITORD OÄKTA ÄR!

Svar på tråden Oäkting?