• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • mamma69

Jag vet vad allt detta betyder i gammaldags mun, men jag tycker det o förblir ett förlegat ord...

• ming

Haha, nej, oäktingar finns inte längre. Det fanns på 1800-talet.

• Itis

Äh, får inte vara så spänt. Det är ju inte skamligt i vårt samhälle att vara så kallad oäkting, annat var det i början och en bit in på förra århundradet.

Jag kallar syrrans ungar för små "bastarder" (med svenskt uttal) och oäktingar på skoj till min syster, herregud, min dotter är väl inte finare än sina kusiner bara för att hon råkar ha gifta föräldrar.

Erika med Emelie född 070211
  • mamma69

Det där med dop har ju inget med att barnet får ett namn! det är ju för att barnet välsignas mm mm mm i guds namn osv.

Namnet bestämmer vi föräldrar och skickar in till folkbokföringen och då har barnet sitt namn.

Prällen säger inte! härmed döper jag dig till Rut

Prällen säger härmed döper jag dig Rut i faders o sonens.....

Prällen frågar alltid vad barnet heter innan.......

• Docendo díscimus

Mina barn är födda inom äktenskapet, väntar vårt tredje så till sommaren firar vi vår tionde bröllopsdag. Äldsta barnet är sex år.

Ja jag är kristen och är nöjd att vara gift. Om inte gift hade jag känt att det var orätt. Men jag är inte fördömmande mot sambor och "sambo-barn". Ni får göra som ni vill - barn är aldrig oäkta. Så länge de vänliga - vilket gäller vem som helst i samhället, så har jag inget att invända.

Lite fakta
    Det finns ett urgammal sätt att de det som är över tusen år gammal är att de som levde som gifta var "löftesfolk" eller förlovade. Under 1800-talet hade samhället makten att tvinga ett par (där båda var ogifta  - vilket hette då lönskaläge) till att gifta sig. De ogifta kvinnorna ansågs som ett hot gentemot bondfruarna fick bära en röd hätta.

Pirog skrev 2008-02-05 23:22:50 följande:
    när någon säger oäkting,brukar jag kontra med att: 50-talet ringer,de vill ha sitt uttryck tillbaka. Så sjukt att det fortfarande finns folk som kallar barn för oäktingar.*suck*
    Jag hoppas att du inte utpeka oss som är troende eller har vår religion som livsstil.
  • Triskele

Och folk undrar varför man föredrar att inte gifta sig och varför man anser sin status som oäkting som fördelaktig...

• Butterscotch

Oäkting kan man väl säga, men det låter ju inte så trevligt. Då tycker jag att ordet kärleksbarn är bättre (som ju är ett annat namn för oäkting).

• Triskele

Butterscotch skrev 2008-02-06 22:43:14 följande:

Oäkting kan man väl säga, men det låter ju inte så trevligt. Då tycker jag att ordet kärleksbarn är bättre (som ju är ett annat namn för oäkting).
    Personligen anser jag det uttrycket värre.
    Jag hymlar inte om vem jag är eller var jag kommer ifrån. Jag behöver ingen omskrivning för mitt ursprung eller mina föräldrars ogifta status.
  • ming
    Butterscotch skrev 2008-02-06 22:43:14 följande:
    Va, kärleksbarn trodde jag bara var något som alla töntiga fjortisföräldrar sa om sina ungar. Du vet, de som har killar som de älskar sååååå mycket, mest i hela väääärlden, puss på dem, och sånt där!
  • Pirog

har inte utpekat någon annan än de idioter som använder uttrycket nedsättande, sen vad jag anser om troende hör inte hit
    Docendo díscimus skrev 2008-02-06 21:48:51 följande:

Mina barn är födda inom äktenskapet, väntar vårt tredje så till sommaren firar vi vår tionde bröllopsdag. Äldsta barnet är sex år.Ja jag är kristen och är nöjd att vara gift. Om inte gift hade jag känt att det var orätt. Men jag är inte fördömmande mot sambor och "sambo-barn". Ni får göra som ni vill - barn är aldrig oäkta. Så länge de vänliga - vilket gäller vem som helst i samhället, så har jag inget att invända. Lite faktaDet finns ett urgammal sätt att de det som är över tusen år gammal är att de som levde som gifta var "löftesfolk" eller förlovade. Under 1800-talet hade samhället makten att tvinga ett par (där båda var ogifta  - vilket hette då lönskaläge) till att gifta sig. De ogifta kvinnorna ansågs som ett hot gentemot bondfruarna fick bära en röd hätta.
    Jag hoppas att du inte utpeka oss som är troende eller har vår religion som livsstil.
Svar på tråden Oäkting?