• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 17:26:00 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 13:47:07 följande:Kan du förstå att en person från USA tolkar ordet neger som ordet nigger?Det är ett negativt ord för dig. Det har jag aldrig förnekat.Men jag ser ingen inneboende negativ värdering i att definiera barn födda inom och utom äktenskapet. Oäkting-Äkting.Inte äkta-oäkta. Håll isär begreppen.Är en person fet så är den det. En gravt överviktig person är fet. Varför ska man använda sig av en omskrivning?
    Tycker oxå ordet neger är stötande, precis som ordet oäkting.. Exakt samma sak!
    Även om man är "oäkting" så är väll inte det något man ska kallas, precis som att man inte ska kalla feta för feta bara för att dom är det!
  • evita

absolut INTE ok... dom är äkta barn bägge två... även den i magen är äkta...

• Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 21:40:44 följande:

Tycker oxå ordet neger är stötande, precis som ordet oäkting.. Exakt samma sak!Även om man är "oäkting" så är väll inte det något man ska kallas, precis som att man inte ska kalla feta för feta bara för att dom är det!
    Det är som sagt inte samma sak.

Jag kallar mig, som jag påpekat flertalet gånger, för oäkting.
    Anser du dig ha rätt att förbjuda mig det?

Om någon som är fet frågar mig om den är fet så svarar jag ärligt.
  • Triskele

evita skrev 2008-02-07 21:49:31 följande:

absolut INTE ok... dom är äkta barn bägge två... även den i magen är äkta...
    Jag vet inte hur många gånger man ska behöva upprepa detta.
    Oäkting är inte detsamma som oäkta.
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 21:50:55 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 21:40:44 följande:Det är som sagt inte samma sak.Jag kallar mig, som jag påpekat flertalet gånger, för oäkting.Anser du dig ha rätt att förbjuda mig det?Om någon som är fet frågar mig om den är fet så svarar jag ärligt.
    Vad är skillnaden? Att neger betyder färgen svart endast? Och att det endast genom tiden blivit ett negativt ord, gentemot att oäkting alltid har varit det?

Du får kalla dig vad du vill. Det har jag sagt flera ggr, men det ger dig ingen rätt att kalla andra för det.

Och frågar någon är det väll en helt annan sak än att bara kalla dom feta utan anledning!
  • mindless
    Triskele skrev 2008-02-07 17:33:25 följande:
    mindless skrev 2008-02-07 17:27:28 följande:
    Är man gravt överviktig så lär man knappast ta illa upp av att klassas som det.
    Min erfarenhet är att folk inte gillar att bli kallade feta.
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 17:33:25 följande:
    mindless skrev 2008-02-07 17:27:28 följande:
    Är man gravt överviktig så lär man knappast ta illa upp av att klassas som det.Jag försöker inte förändra personen, fördömma denna p.g.a. dess vikt eller attackera dess person överhuvudtaget.När jag är överviktig själv dessutom. Plus har en mamma som är direkt fet.
    Tror dom flesta tycker det är rätt jobbigt.. Folk stirrar o komenterar hela tiden! Feta får utstå mycket i samhället.
    Om ett ord uppfattas som kränkande är man en idiot om man använder det i felaktigt syfte!
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 21:56:39 följande:

Vad är skillnaden? Att neger betyder färgen svart endast? Och att det endast genom tiden blivit ett negativt ord, gentemot att oäkting alltid har varit det?Du får kalla dig vad du vill. Det har jag sagt flera ggr, men det ger dig ingen rätt att kalla andra för det.Och frågar någon är det väll en helt annan sak än att bara kalla dom feta utan anledning!
    Neger betyder båda. Det står för både Negro = Svart och Nigger = Slav.
    Vi har inte två separata ord för det.

Oäkting är enligt mig en neutral beskrivning för barn födda utom äktenskapet. Något som jag anser positivt.
    Och jag kommer fortsätta att använda det tills äktenskapets form har omarbetats till oigenkännelighet. Som det är nu bygger det på ägandet av en annan människa.

Jag har ingen anledning att använda ordet oäkting utom just som beskrivande ord heller.
    Varför skulle jag använda det som skällsord när jag anser det positivt att inte födas inom äktenskapet?
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 22:01:48 följande:

Tror dom flesta tycker det är rätt jobbigt.. Folk stirrar o komenterar hela tiden! Feta får utstå mycket i samhället. Om ett ord uppfattas som kränkande är man en idiot om man använder det i felaktigt syfte!
    Som t.ex. att använda ordet idiot?

Jag tycker inte att det är jobbigt när någon kommenterar min övervikt, jag har självinsikt nog att se det själv.
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 22:11:54 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 22:01:48 följande:Som t.ex. att använda ordet idiot?Jag tycker inte att det är jobbigt när någon kommenterar min övervikt, jag har självinsikt nog att se det själv.
    Men alla har inte det. Många har ätstörningar o grava komplex.
Svar på tråden Oäkting?