• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 22:03:47 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 21:56:39 följande:Neger betyder båda. Det står för både Negro = Svart och Nigger = Slav.Vi har inte två separata ord för det.Oäkting är enligt mig en neutral beskrivning för barn födda utom äktenskapet. Något som jag anser positivt.Och jag kommer fortsätta att använda det tills äktenskapets form har omarbetats till oigenkännelighet. Som det är nu bygger det på ägandet av en annan människa.Jag har ingen anledning att använda ordet oäkting utom just som beskrivande ord heller.Varför skulle jag använda det som skällsord när jag anser det positivt att inte födas inom äktenskapet?
    Precis som jag säger, neger betydde från början svart o har sedan blivit ett ord som kopplas ihop med slavar o nigger.. Med andra ord har det BLIVIT ett negativt ord.
    Vad oäkting står för enligt dig är orelevant. För många är det hemskt laddat.
    Varför använda ordet alls! Precis som neger!
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 22:21:18 följande:

Men alla har inte det. Många har ätstörningar o grava komplex.
    Så vadå? Jag använder inte mina ätstörningar, upplevelser eller psykiska problem som ursäkter för att diktera andras beteende eller val av ord.
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-07 22:23:32 följande:

Precis som jag säger, neger betydde från början svart o har sedan blivit ett ord som kopplas ihop med slavar o nigger.. Med andra ord har det BLIVIT ett negativt ord.Vad oäkting står för enligt dig är orelevant. För många är det hemskt laddat.Varför använda ordet alls! Precis som neger!
    För att jag motsätter mig äktenskapet som institution.
    För att jag anser att vi inte ska ha lagar som utgår från ägandet av andras kroppar eller känslor.

Jag är en oäkting och kommer inte hymla om det.
  • Tygtiiger

Jag är oäkting och har aldrig uppfattat det som kränkande, däremot roar det mig oerhört att påpeka det när man träffar skenheliga typer som förfasar sig över att människor skaffar barn utan att vara gifta. Min son är en äkting.

Jag brukar inte förhöra folk om omständigheterna kring deras avlelse eller födsel, men det finns mycket värre epitet att kasta på andra än oäkting, tycker jag. Men självklart uppskattar jag inte om någon kallar mig oäkting i nedsättande syfte, men det har ju att göra med att jag inte gillar att bli förolämpad,oavsett vilket ord personen använder.

• Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-07 22:24:54 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-07 22:21:18 följande:Så vadå? Jag använder inte mina ätstörningar, upplevelser eller psykiska problem som ursäkter för att diktera andras beteende eller val av ord.
    Så du har rätt att kalla andra feta då?

Du behöver inte hymla med det, var stolt om du vill. Men att kalla andra för oäktingar är kränkande!
    Läs tråden så ser du att många uppfattar det så!
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-08 15:19:18 följande:

Så du har rätt att kalla andra feta då?Du behöver inte hymla med det, var stolt om du vill. Men att kalla andra för oäktingar är kränkande!Läs tråden så ser du att många uppfattar det så!
    Det är inte kränkande för mig, då menar jag det heller inte kränkande.
    För mig är oäkting inget skällsord. Lika lite som närsynt är ett skällsord.

Jag beklagar att du tar illa upp, men det är ditt egna problem, det är du som lägger in den negativa värderingen.

Som jag sagt om gravt överviktiga, frågar man om det så svarar jag ärligt.
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-08 15:22:23 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-08 15:19:18 följande:Det är inte kränkande för mig, då menar jag det heller inte kränkande.För mig är oäkting inget skällsord. Lika lite som närsynt är ett skällsord.Jag beklagar att du tar illa upp, men det är ditt egna problem, det är du som lägger in den negativa värderingen.Som jag sagt om gravt överviktiga, frågar man om det så svarar jag ärligt.
    Är inte en såkallad oäkting. Och inte heller min dotter.
    Men vad du vägrar inse är att folk tar illa vid sig..
    Kan du inte bara inse det? Och sluta använda ordet där det kan såra.
    Oäkting är lika sårande som neger, o det hade du ju väldigt svårt för. Kan vara lika jobbigt med oäkting. Bara för att du inte tycker det gör det inte till fakta.

Och om någon frågar ja, det har jag hållt med om oxå. Men det är inte min fråga...
    Är det rätt att säga till folk att det är feta? (utan att dom frågat får jag väll tillägga)
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-08 15:31:29 följande:

Är inte en såkallad oäkting. Och inte heller min dotter.Men vad du vägrar inse är att folk tar illa vid sig..Kan du inte bara inse det? Och sluta använda ordet där det kan såra.Oäkting är lika sårande som neger, o det hade du ju väldigt svårt för. Kan vara lika jobbigt med oäkting. Bara för att du inte tycker det gör det inte till fakta.Och om någon frågar ja, det har jag hållt med om oxå. Men det är inte min fråga...Är det rätt att säga till folk att det är feta? (utan att dom frågat får jag väll tillägga)
    Jag vägrar en massa saker, men inte att förstå att folk tar illa vid sig.
    Jag tror inte man förändrar världen genom att vara charmig och tillmötesgående i alla frågor.
    Ibland måste man vara en satmara för att förändra.

Ordet har inte en inneboende negativ betydelse. Till skillnad från ordet neger.

Jag tror inte att det är rätt att fälla omdömen/definitioner utan att ha goda skäl.
    Det finns inga goda anledningar till att gå fram till någon och konstatera att denna är fet utan någon slags motivering till sitt beteende.

Att däremot allmänt referera till barn födda utom äktenskapet, som oäktingar, ser jag inga problem med.
    För mig är det som sagt positivt att undvika att gifta sig.
  • Lyckoprinsessan

Så länge äktenskapet inte är öppet för alla oavsett sexuell läggning så tänker jag inte gifta mig!

• Triskele

Lyckoprinsessan skrev 2008-02-08 15:52:31 följande:

Så länge äktenskapet inte är öppet för alla oavsett sexuell läggning så tänker jag inte gifta mig!
    Själv satsar jag på antalsneutralt äktenskap utan könsspecifikationer.
Svar på tråden Oäkting?