• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Namaste72

Trinity78: Jag reagerade på att TS skrev att neger betyder svart. Inget annat.

• Trinity78
    Namaste72 skrev 2008-02-08 17:29:53 följande:
    Trinity78: Jag reagerade på att TS skrev att neger betyder svart. Inget annat.
    Ja, och det stämmer ju.
    Gravity always wins
  • Namaste72

Nej. Det var därför jag frågade. Negro betyder svart.

• Trinity78
    Namaste72 skrev 2008-02-08 17:32:38 följande:
    Nej. Det var därför jag frågade. Negro betyder svart.
    Neger kommer av ordet negro.
    Gravity always wins
  • Fam Edbom
    Trinity78 skrev 2008-02-08 17:36:48 följande:
    Neger kommer av ordet negro.
    precis, tack så slapp jag förklara igen!
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-08 17:26:38 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-08 17:18:06 följande:Negro betyder svart, neger står för både negro och nigger.Bör alltså inte användas.Varför inte bara referera till personen som människa?Varför måste man fästa någon större vikt vid dennas synliga genetiska arv?Nej, oäkting är en beskrivande term för barn födda utom äktenskapet.Precis som andra termer är det fritt fram att använda även denna som beskrivning av detsamma.Känner du dig kränkt för att jag refererar till alla, inklusive mig själv i gruppen som oäktingar, så är det inte mitt eller andra oäktingars problem.Jag ser ingen mening med att visa respekt för en institution som inte accepterar mig och min familjebildning.Tills den dag äktenskapet upplösts och nybildats i antals- och könsneutral form så ser jag ingen vits med det och kommer fortsätta att använda dom termer som passar in på mig och andra som diskrimineras av institutionen.
    Tycker inte heller att neger ska användas o jag menar inget ont med ordet, men det är inte passande. Precis som med oäkting.

Jag tycker du kränker dig själv o din uppfattning om hur ett äktenskap ska kunna se ut med att använda oäkting. När du använder det ordet får du mig att se ner på dig (o jag ser inte ner på oäktingar för jag tycker inte man ska använda det ordet)
    Även om du använder ordet som något positivt anser inte dom flesta att det är det.

Jag känner mig inte kränkt, är ingen "oäkting" min dotter är ingen "oäkting". Jag tycker bara att du visar noll respekt för människor runt omkring dig.
  • mindless
    Triskele skrev 2008-02-08 17:26:38 följande:
    Nej, oäkting är en beskrivande term för barn födda utom äktenskapet.Precis som andra termer är det fritt fram att använda även denna som beskrivning av detsamma.Känner du dig kränkt för att jag refererar till alla, inklusive mig själv i gruppen som oäktingar, så är det inte mitt eller andra oäktingars problem.
    Det märkliga är att du går med på att ordet neger [som betyder svart] har kunnat få en negativ laddning, men vägrar gå med på att detsamma skulle kunna gälla för ordet oäkting. För du hävdar ju inte till språklig praxis, utan till att det ÄR en neutral term.

Men om oäkting uppfattas som negativt så har det per definition en negativ laddning, eftersom detta bestäms av just den språkliga praxisen.
  • Triskele

mindless skrev 2008-02-08 17:49:12 följande:

Det märkliga är att du går med på att ordet neger [som betyder svart] har kunnat få en negativ laddning, men vägrar gå med på att detsamma skulle kunna gälla för ordet oäkting. För du hävdar ju inte till språklig praxis, utan till att det ÄR en neutral term.Men om oäkting uppfattas som negativt så har det per definition en negativ laddning, eftersom detta bestäms av just den språkliga praxisen.
    Ordet nigger har aldrig haft en positiv laddning.
    Vår översättning neger för med sig den negativt laddade betydelsen.

Jag skalar gärna bort värdeladdningar från orden då dom inte fyller något syfte. Ordet oäkting är som jag ser det värdeneutralt.

En gång i tiden var man en horunge om man föddes utom äktenskapet. Ordet hor stod då för utomäktenskapligt sex.
    Jag kan använda det istället om det känns bättre.
    Jag är en horunge som begår hor med mina partners för att göra fler horungar. Låter det bättre?
  • DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll
    Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:
    Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
    Hehe oäkting är nu inte ett ord folk slänger med så där till vardags eftersom jag inte lever i ett knutby samhälle så skulle nån säga oäkting här så skulle det vara på skämt.

Minns att min mormor skämtade till det för några år sedan (jepp hon är kristen) och sa att hon minsann aldrig sett oäkta barn bara oäkta föräldrar
    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • mindless
    Triskele skrev 2008-02-08 17:58:24 följande:
    mindless skrev 2008-02-08 17:49:12 följande:
    Ordet nigger har aldrig haft en positiv laddning.Vår översättning neger för med sig den negativt laddade betydelsen.Jag skalar gärna bort värdeladdningar från orden då dom inte fyller något syfte. Ordet oäkting är som jag ser det värdeneutralt.En gång i tiden var man en horunge om man föddes utom äktenskapet. Ordet hor stod då för utomäktenskapligt sex.Jag kan använda det istället om det känns bättre.Jag är en horunge som begår hor med mina partners för att göra fler horungar. Låter det bättre?
    Du har en i mina ögon konstig syn på hur språket fungerar och hur värdeladdningar kan förändras över tid. Neger har för övrigt inte alltid haft den laddning ordet har idag.
Svar på tråden Oäkting?