• Fam Edbom

Oäkting?

Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?

• Svar på tråden Oäkting?
  • Lyckoprinsessan
    Triskele skrev 2008-02-08 15:56:18 följande:
    Lyckoprinsessan skrev 2008-02-08 15:52:31 följande:
    Själv satsar jag på antalsneutralt äktenskap utan könsspecifikationer.
    Det kan jag också skriva under på!
  • Fam Edbom
    Triskele skrev 2008-02-08 15:38:08 följande:
    Fam Edbom skrev 2008-02-08 15:31:29 följande:Jag vägrar en massa saker, men inte att förstå att folk tar illa vid sig.Jag tror inte man förändrar världen genom att vara charmig och tillmötesgående i alla frågor.Ibland måste man vara en satmara för att förändra.Ordet har inte en inneboende negativ betydelse. Till skillnad från ordet neger.Jag tror inte att det är rätt att fälla omdömen/definitioner utan att ha goda skäl.Det finns inga goda anledningar till att gå fram till någon och konstatera att denna är fet utan någon slags motivering till sitt beteende.Att däremot allmänt referera till barn födda utom äktenskapet, som oäktingar, ser jag inga problem med.För mig är det som sagt positivt att undvika att gifta sig.
    Du irrar runt i något slags neverland..
    Neger betyder svart o är inget negativt ord, men däremot blev nigger ett negativt ord under slavtiden, men det är ju ett par år sedan! Sedan dess har världen utvecklats o dom flesta menar inget illa när dom säger ordet neger, utan menar en människa som är färgad.. Nigger är helt något helt annat!
    Men oäkting är negativt! Det uppkom för att definera barn som inte föddes inom det då heliga äktenskapet. Och detta menades som en negativ benämnelse..

Och det handlar inte om att vara charmig o tillmötesgående. Utan att inte vara kränkande!
    Skulle du känna mig IRL skulle du veta att jag är långt ifrån charmig o tillmötesgående alltid! Säger precis vad jag tycker när jag vill. Men inte med kränkande ord!
  • Namaste72

På vilket språk betyder neger svart ?

• Namaste72

Härstamming är en sak. Ordet neger finns alltså inte i något språk?

Trinity78 skrev 2008-02-08 17:23:21 följande:
    Ordet härstammar från spanska, portugisiska och äldre italienska negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse.sv.wikipedia.org/wiki/Neger
  • Triskele

Fam Edbom skrev 2008-02-08 17:18:06 följande:

Du irrar runt i något slags neverland..Neger betyder svart o är inget negativt ord, men däremot blev nigger ett negativt ord under slavtiden, men det är ju ett par år sedan! Sedan dess har världen utvecklats o dom flesta menar inget illa när dom säger ordet neger, utan menar en människa som är färgad.. Nigger är helt något helt annat!Men oäkting är negativt! Det uppkom för att definera barn som inte föddes inom det då heliga äktenskapet. Och detta menades som en negativ benämnelse..Och det handlar inte om att vara charmig o tillmötesgående. Utan att inte vara kränkande!Skulle du känna mig IRL skulle du veta att jag är långt ifrån charmig o tillmötesgående alltid! Säger precis vad jag tycker när jag vill. Men inte med kränkande ord!
    Negro betyder svart, neger står för både negro och nigger.
    Bör alltså inte användas.

Varför inte bara referera till personen som människa?
    Varför måste man fästa någon större vikt vid dennas synliga genetiska arv?

Nej, oäkting är en beskrivande term för barn födda utom äktenskapet.
    Precis som andra termer är det fritt fram att använda även denna som beskrivning av detsamma.
    Känner du dig kränkt för att jag refererar till alla, inklusive mig själv i gruppen som oäktingar, så är det inte mitt eller andra oäktingars problem.

Jag ser ingen mening med att visa respekt för en institution som inte accepterar mig och min familjebildning.
    Tills den dag äktenskapet upplösts och nybildats i antals- och könsneutral form så ser jag ingen vits med det och kommer fortsätta att använda dom termer som passar in på mig och andra som diskrimineras av institutionen.
  • Trinity78
    Så här säger Svenska Språkrådet i frågan:

fråga

Är neger neutralt? Kan det t.ex. användas i en polisrapport?  
    svar

Nej, neger är inte neutralt. Det bör inte användas i polisrapporter. I stället får man använda exempelvis svart eller mörkhyad, om man måste ange hudfärg.

Ordet neger har kommit att uppfattas som nedsättande. Detta beror sannolikt på att motsvarande ord på engelska (negro) under en lång tid undan för undan har glidit nedåt på stilskalan och nu i det närmaste av många uppfattas som ett skymford.

Det hjälper inte att hänvisa till att neger kommer av lat. niger som betyder 'svart'. Ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart.

http://www.sprakradet.se/frågelådan
    Gravity always wins
  • Trinity78
    Namaste72 skrev 2008-02-08 17:26:15 följande:
    Härstamming är en sak. Ordet neger finns alltså inte i något språk?
    Vaddå "finns inte"?
    Gravity always wins
  • Namaste72

Exakt.

Triskele skrev 2008-02-08 17:26:38 följande:
    Negro betyder svart, neger står för både negro och nigger.Bör alltså inte användas.
  • beEMbe
    Fam Edbom skrev 2008-02-05 23:09:48 följande:
    Om du har barn med någon du inte är gift med anser du då att det är ok att ditt barn kallas oäkting?
    öh nej så sa man på för 60 år sedan!
Svar på tråden Oäkting?