Fam Edbom skrev 2008-02-08 17:18:06 följande:
Du irrar runt i något slags neverland..Neger betyder svart o är inget negativt ord, men däremot blev nigger ett negativt ord under slavtiden, men det är ju ett par år sedan! Sedan dess har världen utvecklats o dom flesta menar inget illa när dom säger ordet neger, utan menar en människa som är färgad.. Nigger är helt något helt annat!Men oäkting är negativt! Det uppkom för att definera barn som inte föddes inom det då heliga äktenskapet. Och detta menades som en negativ benämnelse..Och det handlar inte om att vara charmig o tillmötesgående. Utan att inte vara kränkande!Skulle du känna mig IRL skulle du veta att jag är långt ifrån charmig o tillmötesgående alltid! Säger precis vad jag tycker när jag vill. Men inte med kränkande ord!
Negro betyder svart, neger står för både negro och nigger.
Bör alltså inte användas.
Varför inte bara referera till personen som människa?
Varför måste man fästa någon större vikt vid dennas synliga genetiska arv?
Nej, oäkting är en beskrivande term för barn födda utom äktenskapet.
Precis som andra termer är det fritt fram att använda även denna som beskrivning av detsamma.
Känner du dig kränkt för att jag refererar till alla, inklusive mig själv i gruppen som oäktingar, så är det inte mitt eller andra oäktingars problem.
Jag ser ingen mening med att visa respekt för en institution som inte accepterar mig och min familjebildning.
Tills den dag äktenskapet upplösts och nybildats i antals- och könsneutral form så ser jag ingen vits med det och kommer fortsätta att använda dom termer som passar in på mig och andra som diskrimineras av institutionen.