• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • Blåbärspaj

Ja..vars har ni bestämt att vara på torsdag?
    Känner mej verkligen isolerad, måste lära ungen att prata så man får nåån att prata med om dagarna

• Little Lady In red
    Pluppmor skrev 2008-04-01 08:56:08 följande:
    får man haka på på torsdag?
    Det är väl bara roligt om vi blir fler

Elisha: Jag tror Elmer måste få lära Sigge hur man sover på nätterna. I natt åt han 6 ggr på 8 timmar. Blää. Och pigg är han också...

Jag har gjort ett litet "schema" för att hålla koll på hur mycket Sigge sover och äter. Sista dagarna har han sovit 9-10 timmar per dygn (inte så mkt) och ätit 12-15 ggr per dygn... Hoppas det vänder till mer sömn och mindre mat med tiden.

Bättre väder idag även om man behöver gummistövlar för att vara ute
  • November2007

Det här är ju helt otroligt!
    Milla somnade kl 21 igår och har sovit till kl 11!!!!!!!! En riktig sjusovare! 14 timmar i sträck utan mat.. Själv har jag vaknat vid 9 (sovmorgon) och var totalt utvilad.

Hon ligger här på soffan och sprattlar och verkar inte ha nån panik med maten än heller. Är hon frisk? :) haha

Ut och promenera idag, fast dunjackan får bli kvar hemma. Måste till förrådet och gräva fram vår/sommarjackan, om man får på sig den =P

Ska ta och ringa badhuset idag och höra om man kan anmäla sig redan nu eller om man måste vänta tills annonsbladet kommit ut..

• Blåbärspaj

November2007- din bebis måste vara sjuk:P Eller så är hon väldigt givmild mot sin mamma.Själv har våran fröken börjat sova lite oroligare, eller så är hon bara jäkligt hungrig på natten.vet inte hur många gånger hon vaknat inatt..men jag tror det är pga tanden som börjat komma...

Ska promma till stan snaaaaart...

• Lillsnuttan

CHEEESSSES! Jag har gått till stan från planerna och man var ju blöt i svett när man kom fram. Fan va jobbigt det är att gå när det är så slaskigt och blött, tungt med all blötsnö. Inte så harmonisk promenad som jag hade föreställt mig.
    Men man ska inte klaga, det är så härligt med vår! Längtar till sommaren...
    Blåbärspaj: Undrar om Smilla också kanske håller på att få en tand? Hon har börjat sova jätteoroligt om nätterna, bara tissen som får henne att lugna sig som vanligt. Men hon ligger och vrider och vänder med huvet och knorrar, helt omöjligt att sova till. Det är som att hon gör det i sömnen, hon vaknar inte riktigt.
    Ah well, hon är då världens underbaraste iaf. Jag hade inte väntat mig perfekta nätter där bebin sover hela natten i sträck heller.
    Angående babysim så kan man ringa på Fredag från kl. 11:00 och anmäla sig. Hoppas det blir två grupper så alla plats!
    Kram

• Blåbärspaj

Lillsnuttan- Ja du känner kanske snart att hon biter till när hon äter...uää..tycker det ska bli läskigt att amma när hon har täänder..

Såg fullt med vagnar på stan idag, men det var mer sittvagnar så det var nog ingen av er..var håller alla huuus?

• November2007

Börjat fundera ang babysimmet.. Vet någon hur många gånger det handlar om?

Vi kommer vara uppe i björkis hela april, från 7:e till 27:e så jag vet inte om vi hinner gå på några simlektioner med detta barn. Den skulle väl starta nästa vecka? .. och åker på måndag redan.. =(
    Måste ringa dit och fråga, undra om det kommer nån grupp senare, eller så får vi gå med henne själva dit! För vatten älskar hon så bada är ett måste!

Vilket tråååkväder, inte solen alltså men dessa +grader! Usch och fy! Nu innebär detta att all vår snö kommer försvinna! Neee hiit med minusgrader igen tycker jag!
    Inge kul alls att promenera med barnvagn idag där ute. Vagnen åkte och fler håll och kanter..
    Nu har vi köpt oss en babypulka iaf så pigan ska få börja åka i den snart. Väntar på att sittandes ska bli lite mer stabilt så kör vi!

• Pluppmor

Little lady in red: tackar! vad kul.

november 2007: tror simmet är 8 ggr. De kanske startar en till grupp senare i vår.

Känner igen mig i att sömnen blivit sämre. Tidigare sov Algot 20-03 el 05 innan han åt och sov vidare till 7 eller 8. Nu vaknar han 3 ggr per natt och vill ha mat. Skulle testa ersättning ikväll, men det ville han inte ha. Hur gör du Elisha? Är det du eller Robban som ger ersättning? Niklas jobbar kväll så lotten föll på mig och bröstet var mer intressant...
    Algot har fått sin första smakportion idag, mangopré, smaskens!

• AnnaE85

go kväll!
    måste ha varit något skumt i görningarna förra natten. Oliver åt kl 18 på kvällen, somnade 20 och sov till 3 då han vaknade och fick nappen somnade om oc vaknade 6 då det var dags för mat igen. fatta mamma o pappa var utvilade kl 6, helt underbart! Hoppas hoppas på att denna natt ska bli lika skön, men vivlar...

Blåbärspaj; lter läskigt det där med amning o tänder =S då e man glad att man ger ersättning när tänderna börjar kika fram!!

nä nu ska jag ta o njuta av "vuxentiden" när lillen sover å pappa för en gångs skull är ledig.

• Elisha
    Pluppmor skrev 2008-04-01 20:46:50 följande:
    Little lady in red: tackar! vad kul.november 2007: tror simmet är 8 ggr. De kanske startar en till grupp senare i vår.Känner igen mig i att sömnen blivit sämre. Tidigare sov Algot 20-03 el 05 innan han åt och sov vidare till 7 eller 8. Nu vaknar han 3 ggr per natt och vill ha mat. Skulle testa ersättning ikväll, men det ville han inte ha. Hur gör du Elisha? Är det du eller Robban som ger ersättning? Niklas jobbar kväll så lotten föll på mig och bröstet var mer intressant...Algot har fått sin första smakportion idag, mangopré, smaskens!
    Det är Robban som ger ersättningen, men jag har gett det en gång och det gick också bra.  

Nu har vi råkat ut för en förkylning så både jag, Saga och Elmer är krassliga. Usch vad jobbig förra natten var, Elmer var så himla snorig och täppt och vi hade inga näsdroppar. Han vaknade var 10:e minut mellan 24 och 2 och sedan fortsatte han att sova ganska så oroligt. Stackars liten, men det verkar bättre nu för vi har inte behövt ge honom av dropparna vi köpte idag och han sover som en liten gris

Vi kommer inte på träffen eftersom vi inte vill riskera att smitta ner hela gänget
    Saga 060526 & Elmer 080119
Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08