• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • Elisha

Nu är jag så himla less på snö, kan det inte bli sommar snart... Man borde väl anat att så fort vi flyttat till hus så kommer det bara snöa och snöa heeela vintern lång! Blä!

Förstagångsmamma83: Elmer vägrar också sova inne på dagarna men vi har börjat lägga ut honom i vagnen och det funkar bra, han sover 3-4 timmar i sträck!  

Jag kommer på träff om jag får barnvakt åt Saga!

Saga 060526 & Elmer 080119
  • förstagångsmamma83

har provat lägga oscar i vagnen ute men då sover han bara 40min och sen börjar han att skrika, och då har jag plockat in honom och lagt honom i gungan och då har han kunnat sova 1 timme till. samma sak är det när jag är ute på stan, stannar vagnen eller vi går in en nån affär och den skumpar annorlunda så vaknar han...helt hopplöst.
    nå nu sover han så gott i gungan iaf. ska ner till tvättstugan så fort J kommer hem för att ta upp mina lakan. jätte smidigt att boka grovtvättstugan och slänga alla sängkläder i en maskin och så hänga upp dom i torkrummet, hoppas nu bara att dom är torra.
    Ses på torsdag

Mammas prins Oscar 071210
  • aldenbo

jo, amn börjar komma in i det hela, men rutinerna e' nog låååångt bort känns det som, men det går bra, trodde det skulle vara värre, å det verkar bara bli bättre.
    Hoppas jag får barnvakt till torsdag då...

har varit duktig nu å gått till dagis på morgonen å lämnat hampus, så att pontus skulle somna gott, han vill som inte riktigt heller sova innomhus. så jag hinner plocka undan här hemma lite, men nog förbaskat hamnar man här

• Blåbärspaj

Ja det där med rutiner tar väl ett tag :)

Min Saga är så gullig..lät mamma sova lite medans hon låg brevid och jollrade.Hon är alltid så glad när hon vaknar.Tror jag måste gå och nypa henne så hon vaknar hehe

• lyckansost

förstagångsmamma83: vad är det för gunga du har?

Skönt att det inte snöar i dag, nu kanske dom har hunnit ifatt med att ploga gångstigarna så man slipper gå ute på gatan.  Tänk att vi bor i en vinterstad och man satsar så lite på snöröjningen....
    Några tips om hur man får den lille och ta flaskan, har försökt ett par gånger utan några större lyckade resultat i går gjorde jag ett försök att gå och träna när dom andra barnen hade lagt sig matade lilleman och hade pumpat ut så Affe kunde ge flaska om det vart riktigt panik, och visst blev det de när jag kom från bassängen hade jag ett ex antal missade samtal på telefonen och ett rart meddelande från en smått stressad pappa och en skrikandes lilleman, det var bara att skynda sig hem.....

• Blåbärspaj

lyckansost- våran tjeja är inte heller en hejare att ta flaska..lite trist men men.När jagvarit borta o Sagas pappavarit med henne har han sen gett med sked, går lite sagta men hon fick i sej lite krubb iaf.

• Little Lady In red

Hallå hallå!

Lilleman tar sej en förmiddagslur Är också grymt less på snön nu. Snart skiter jag i att skotta, det ska väl ändå tina snart!

lyckansost: Vad trist att han inte ville ta flaskan. Har faktiskt inga tips på hur man ska göra. Sigge tar flaskan när han är hungrig, men är han bara "snuttesugen" är det bara jag som gäller...

Idag ska jag för första gången lämna Sigge ensam med någon annan är sambon eller min mamma. Faster ska vakta medan jag är och tränar ett lunchpass. Han är ju oftast glad på dagarna, så det ska väl gå alldeles utmärkt, ändå blir jag lite nojig. Suck, jag är rätt fånig...

• lyckansost

han provade med sked men då var Alfred redan så arg och bara skrek, nästa gång får han prova med det tidigare.
    Det har inte vart nåt problem med dom andra två, och det är rätt skönt att veta att han kan ta flaskan om det behövs, men mamma får se till att anpassa sina träningar till tidigare på em/kväll och hoppas på att det går bättre!!

• Blåbärspaj

Ja..det är väl lite svårt om dom är vana med tissen Men skam den som ger sig, man får väl träna när dom inte är vrålhungriga så kanske det går bättre.

• lyckansost

Jag tyckte att jag hade planerat in det väl, jag matade honom presic innan jag gick men det var tdligen inte tillräckligt för att klara sig en timme.

Little Lad in red: Du är inte ensam om att vara nojig...

Nu tycker killarna att jag är rätt tråkig mamma som sitter framför datorn, August frågade om jag inte hade hörseln kvar eftersom lilleman knorrar i babgymmet och han själv vill gå ut. Ha en bra dag!

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08