• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

fairyfloss: Kollat nu, och RiceDream tillverkas i USA, mendan GoGreen är Svenskt. Måste vara frakten som gör det? Å andra sidan fraktas annat jorden runt... Men då är det väl mest från utvecklningsländer så kostnaden hålls nere.

• fairyfloss

Blå Myran: Jaha, ja det är ju mer logiskt då. Mitt märke heter So Natrual rice milk från freedom foods, och det är Australiensiskt så det blir väl billigare på grund av det! Men jättegod faktiskt, jag har börjat vänja mig vid smaken nu. Svårt att vänja om sig från sojamjölken bara! Men nu har jag köpt en rismjölk med chokladsmak också som jag ska testa när den öppnade är slut .

Man kan ju säga en sak, om man ska ha allergier så är Australien rätt ställe! Orgrans produkter är helt underbara (fria från gluten, vete, mjölk, ägg och jäst), jag upptäcker fler och fler! Och lite dyrare blir det ju men inte så farligt om man jämnför med Sverige i alla fall, verkar det som. Fast här får man inte bidrag för det...

• Madreh

Det är RiceDream och jag tycke roxå det är dyrt...men det är den enda dom har här i denna lilla håla, det var den jag bad dom beställa hem när vi flyttade hit, den har jag använt i många år till min store pojk så när vi flyttade så fick det bli den. Visste faktiskt inte att det fanns fler, men jag misstänker ju att dom tar ut ockerpriser iaf.

Jag har köpt nåt surrogat för ägg som jag hittade i affären som var från Australien, men jag begriper inte recepten....är inte så bra på engelska......tyvärr, men jag vill baka nåt så mellansonen kan få nåt gott nångång utan riktiga ägg.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • StinaTina

Orgran´s NoEgg är ju jättebra när man bakar mjuka kakor typ sockerkaka. Pannkakor å sånt använder jag det inte till utan ör ett recept med bakpulver.

Madreh, måste vara det du menar.
    1 tsk NoEgg pulver + 2 matskedar vatten = 1 ägg. Blanda ihop det och vispa med strösocker, "som vanligt". Vispa gärna smeten med elvisp.
    (äggvita = 2 tsk noegg-pulver + 1 msk vatten.)
    Annars så finns det bra recept utan ägg i "orginal"-sockerkaka.

http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b80777.html kolla in här.
    En kaka som du inte behöver byta ut något i och en med NoEgg.

När du vill baka te x en sockerkaka eller muffins så byter du helt enkelt ut äggen i receptet mot motsvarande i NoEgg. Jag har hållit mej till recept med max 2 ägg i, andra har jag inte provat än..................

Emma, mjölkprotein, ägg, sojaprotein, pälsdjur och astmatiker.
  • Madreh

criwi:
    Tack så jättemycket!! Nu ska det bakas till grabben....försökte mig på en sockerkaka utan ägg från allergimat.com men jag misslyckades varje gång, så jag gav upp det.
    Det var det jag undrade över om man skulle vispa som vanligt när man blandat ut med vatten......super, ska prova. Svammel svammel.....blev glad ju!

Och ja, det var NoEgg superbra att jga fick lite hjälp!! Ska såklart kolla länken oxå.

(Gossen som inte tål ägg, är sjuk, magsjuk och har varit några dagar, han ska läggas nu men jag bakar nog till honom imorrn, gör vadsom helst nu för att han ska dricka men kanske kanske jag kan locka med en kaka oxå.)

• Madreh

criwi: den där sockerkakan utan ägg, mjölk och soja...det låter som det jag provade, men ska den bli lite kladdig? Jag fick inte min sådär mjuk och fin, utan jättekladdig och jag smälte margarinet och blandade med vatten...

• fairyfloss

När jag får ork ska jag prova att baka en kaka som är både gluten, ägg, mjölk och sojafri och se hur det går . Orgrans glutenfria mjöl är SUPERBRA, men hittils har jag haft riktiga ägg i. Själv verkar jag ju tåla ägg i alla fall. Tur det! Men det är kul att se hur mycket man kan utesluta i en kaka och ändå få den god .

Nu har jag provat so natrual rice milk med chokladsmak. SÅÅÅÅ GOD! Smakar ju bättre än oboy! Mums . Nu kan jag få lite calcium i mig också! Har rice dream nån med chokladsmak? Är man mjölkallergiker så kan man ju inte direkt blanda i oboypulver.

• fairyfloss

Orgran's no egg är inköpt. Jag är lite nyfiken på vad den kostar i Sverige, nån som vet? Här är det $3.15 vilket är typ 19 kronor för en låta som ersätter 66 ägg!!! Snacka om att spara pengar om man använder det istället för ägg, ägg är ju svindyra (i alla fall om man köper ekoägg som jag gör).

Köpte även deras outback buiscuits, små chokladkex formade som djur, och de är supergoda! Fria från gluten, vete, mjölk, ägg och soja och det står på svenska på paketet så de måste ju säljas i Sverige!! Kolla upp dem om ni har svårt att hitta kex och grejer era barn kan äta vid kalas och dylikt, det finns med vanilj och chokladsmak fast jag har bara testat choklad. Men verkligen, supergoda!

Jag är helt frälst i orgrans produkter nu. För de smakar ju GOTT också tillskillnad från andra glutenfria kakor man provat som är helt torra och äckliga.

• Madreh

fariyfloss:
    Det vanliga original O´boypulvret är mjölkfritt, det med killen utanpå...det har jag alltid använt och inte hittar jag nånstans där det står nån form av mjölkprotein i det.....däremot sojalecitin.

NoEgg har jag för mig kostade nånstans mellan 30 och 40 kr, alltså jättedyr! Ska kolla igen för säkerhetsskull.....

Och mig veterligen finns ingen RiceDreammed chokladsmak, har inte sett nån men som sagt då bor vi i en mindre ort. Har inte sett på Coop heller som vi har en bit härifårn, men dom har i sojadryck.

• Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-10 02:48:37 följande:
    När jag får ork ska jag prova att baka en kaka som är både gluten, ägg, mjölk och sojafri och se hur det går . Orgrans glutenfria mjöl är SUPERBRA, men hittils har jag haft riktiga ägg i. Själv verkar jag ju tåla ägg i alla fall. Tur det! Men det är kul att se hur mycket man kan utesluta i en kaka och ändå få den god . Nu har jag provat so natrual rice milk med chokladsmak. SÅÅÅÅ GOD! Smakar ju bättre än oboy! Mums . Nu kan jag få lite calcium i mig också! Har rice dream nån med chokladsmak? Är man mjölkallergiker så kan man ju inte direkt blanda i oboypulver.
    Jodå, oboy är det inte någon mjölk i!

Här finns Oatleys med jordgubb/hallonsmak som dottern älskar och med choklad. Sen finns säkert fler men vi har inte kollat så noga då den funkade! Den är dock inte extraberikad. Lite kass, men men vi får ge båda kalciumtabletter ändå.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!