• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Snutten

Falken och hge: angående smulor osv på dagis så har min dotter stödpersona 20 timmar /vecka som städar extra eftersom hon har så mycket allergier och hon måt markant bättre efter de började med det. Inte bara i allergierna utan även mindre infektioner osv.

• falken
    Snutten skrev 2008-03-11 21:33:47 följande:
    Falken och hge: angående smulor osv på dagis så har min dotter stödpersona 20 timmar /vecka som städar extra eftersom hon har så mycket allergier och hon måt markant bättre efter de började med det. Inte bara i allergierna utan även mindre infektioner osv.
    Såg att du just blivit av med din, vad synd. Kan det inte vara läge för ett allergi-dagis om hon har det så jobbigt?

Vi har bestämt oss för att köra på vete fullt ut nu. Så får vi provocera sen. Tycker det finns väldigt mycket som tyder på det, och rent objektivt så har vi ju ett positivt lapptest.
    Allt det här tvivlet gör mig galen, och hur petig ska man va med ev kontaminerade havreprodukter osv? Känns som att alla just nu tror att jag hittar på - dagisperonal, bvc, dietisten, ibland även min man, och det gör ju att det känns ännu jobbigare. Det är jäkligt tungt att plocka bort vete, känns som att bli av med en god vän.
  • Blå Flygare

falken: Det jobbiga tvivlet... Det brukar envisas med att sitta där tills någon läk säger med säkerhet vad som är fel, under tiden tvivlar man oavsett om det är osäkert eller säkert det man själv kommit fram till. Och du är ju inte säker, men vill testa vete-fritt eftersom det finns indikationer på att det är det som är felet. Vad har man att välja på? Antingen känner du dig som en hypokondriker-morsa nu för att du utesluter nu innan du vet. Eller så känner du dig som värsta sämsta morsan sen OM det visar sig vara vete om du nu inte utesluter det. Så är det när man är kvinna Hur man vänder sig ...

• falken

Word. Och, vi har ju en plan, ska tom få göra evidence-based-patch-tests (ett fint uttryck vi använder oss av inom proffesionen ) och bli ännu klokare. Tror bara jag behöver en ny rejäl skopa TÅLAMOD!

• fairyfloss

falken skrev 2008-03-11 22:03:42 följande:

Såg att du just blivit av med din, vad synd. Kan det inte vara läge för ett allergi-dagis om hon har det så jobbigt?Vi har bestämt oss för att köra på vete fullt ut nu. Så får vi provocera sen. Tycker det finns väldigt mycket som tyder på det, och rent objektivt så har vi ju ett positivt lapptest.Allt det här tvivlet gör mig galen, och hur petig ska man va med ev kontaminerade havreprodukter osv? Känns som att alla just nu tror att jag hittar på - dagisperonal, bvc, dietisten, ibland även min man, och det gör ju att det känns ännu jobbigare. Det är jäkligt tungt att plocka bort vete, känns som att bli av med en god vän.
    Kör på bara! Uteslut vete och se om det blir nån förbättring, hur ska ni annars veta? Blir hon bättre så är det väl värt det? Jag skulle uteslutit havreprodukter också till en början (som jag har gjort till mig själv) och sen introducera det senare och se hur hon reagerar. Men jag förstår vad du menar, det är som en kär vän och sååå gott . Därför som jag vägrade att utesluta veteprodukter fastän jag har reagerat på det i flera år, egentligen. Men jag mår så mycket bättre nu att det är värt det!! Jag känner så med din tös, ont i magen är verkligen inte roligt .
  • Snutten

Falken: jag har inte blivit av med stödet ännu riktigt och jag tänker inte bli av med det heller. Nu har tigermorsan i mig kommit fram!

• Mamsie
    Gomorron!

Idag är Max på dagis
    . Skönt att komma in i vardagsrytmen igen.

Jag tog drog upp Laktulos (laxermedel) i en spruta och tog med till dagis.
    Jag frågade om de kan vara snälla och ge honom det runt lunch-middagsvilan; vi ska testa att dela upp hans dygnsdos på 3 tillfällen för att se om det hjälper. De ser ju dagligen hur hans förstoppning påverkar honom...

Jag och Max visade hur han tar pipen mellan tänderna och man trycker lite i taget. Det smakar ju bara socker-sirap, så om han vägrar så är det som att vägra blöjbyte eller något annat som inte passar humöret för tillfället. Om han blankt vägrar så kan dom antingen ta till milt våld eller ringa mig så kommer jag och ger honom den.
    Fröken tog sprutan och det var inga sura miner eller nånting alls
    Runt husknuten stötte jag på en annan fröken och berättade om Laktulosen.
    - Jaha, javisst, när ska han ha den? Före eller efter maten?

Tänk att det kan vara sån skillnad på dagisen; på andra ställen måste man tjafsa o koppla in sjukvården för att de ska hjälpa barnen!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Snutten skrev 2008-03-11 21:33:47 följande:
    Den sk "hygienteorin" är mycket omdiskuterad.

Vissa hävdar att barnen blir mer sjuka och allergiska pga vi har för rent och att deras immunsystem får för lite att jobba med - så det angriper saker som egentligen inte ens är farliga! Och en hel del andra teorier...

I Finland testade de med att ha det väldigt rent o hygieniskt på dagis; handsprit användes, barnens händer tvättades, individuella handdukar/engångshanddukar, bättre städning och avtorkning av golv & bord osv.
    Det visade sig att de barnen blev friskare!!!
    Enligt hygienteorin borde de ju ha blivit sjukare (både infektioner och allergier).

Hur är det med de andra barnen på dagiset; har de varit friskare när din dotters stödperson har städat?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • falken
    Snutten skrev 2008-03-12 08:16:55 följande:
    Falken: jag har inte blivit av med stödet ännu riktigt och jag tänker inte bli av med det heller. Nu har tigermorsan i mig kommit fram!
    Gott att höra
  • falken

Jo, men Mamsie, det där är lite äpplen o päron tror jag

På dagis har man trängt ihop 15-20 ungar i trånga lokaler. De brottas och byter nappar och slickar på golvet på ett sätt som vi vuxna inte (?) gör. Så att bli av med alla de mänskliga sjukdomsalstrande bakterier och virus som frodas på alla dörrhandtag och hörn på dagis, det är ett lyft för alla barn.

Men att vi däremot har börjat leva så avskilt ifrån djur och natur, och tvättar oss så pass mycket och ofta, och har vår mat i kylskåp, och är så mycket inomhus osv, det gör att vi inte träffar lika många - naturligt förekommande men inte sjukdomsalstrande, bakterier och virus, som hade kunnat träna vårt immunförsvar. (lång mening)

Jag tror ju tex at Signes allergier började löpa amok när hon fick sin långa antibiotikakur. Och så har man ju sett goda resultat med självutläkning av matallergier, och probiotika.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!