• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Snutten

På Siris dagis handlar det ju inte om någon hysterisk städning utan att de ska torka upp alla smulor och matrester som hon är allergisk mot. Eftersom hon nu inte utsätts för så mycket allergener har hon blivit friskare. Vi har det inte kliniskt rent hemma men å andra sidan äter vi inte så mycket som Siri inte tål. Mer än ost och att vi brukar göra olika såser.

Dessutom har jag lyckats få Askim att förlänga Siris stöd till och med April. Dessutom vill de prata med Siris läkare och eftersom hon tycker att Siri ska ha en stödperson där hela tiden så vet jag ju vad hon kommer att rekommendera. Det gäller bara att få prata med rätt person.

• falken

Snuttan , skönt att höra. Vad har hon för allergier?

Vi har varit hos dietisten idag, så nu känns det bättre faktiskt. Riktigt sugen på att göra god müsli till Signe!

Fixat en blogg, om det skulle vara nån annan som måste testa veteallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html

• Blå Flygare

Falken: Vad bra att du fått hjälp! Och att du lägger ut det så fler kan få hjälp

• Kavat
    falken skrev 2008-03-11 22:03:42 följande:
    Såg att du just blivit av med din, vad synd. Kan det inte vara läge för ett allergi-dagis om hon har det så jobbigt?Vi har bestämt oss för att köra på vete fullt ut nu. Så får vi provocera sen. Tycker det finns väldigt mycket som tyder på det, och rent objektivt så har vi ju ett positivt lapptest.Allt det här tvivlet gör mig galen, och hur petig ska man va med ev kontaminerade havreprodukter osv? Känns som att alla just nu tror att jag hittar på - dagisperonal, bvc, dietisten, ibland även min man, och det gör ju att det känns ännu jobbigare. Det är jäkligt tungt att plocka bort vete, känns som att bli av med en god vän.
    Åhhh, vad jag känner igen mig!
    Är det det här, är det det här, eller är det jag som är knäpp i huvudet?
    Vi har ju som tur är inte våra på dagis ännu, men det är jobbigt när man inte helt hundra vet och har t.ex mormor/farmor som ska "lägga sig i" och verkar misstro mig och tycker att man överreagerar...
    Men därför var det så oerhört skönt när vi fick svaren från testena sist på dottern och det faktiskt visade att hon inte tålde en massa saker. Det var liksom "ha, där fick ni". Även om det är jobbigt med allergier. Men hon hade ju så "lite" nu, så läkaren hoppades att det skulle funka att äta det, men vi får se. Än har vi inte börjat eftersom hon kliat sig massa och sen åkte på magsjuka.. Men nu peppar, peppar, är det väl snart dags att ta tag i det med.
  • Blå Flygare

Följdfråga: Gjorde du någon negativ kontroll, och i så fall av vad? Funderar på att testa mandel och nöt, men det kanske är väldigt dumt.

• falken
    StinaTina skrev 2008-03-12 21:02:56 följande:
    Falken, hur gjorde du ditt "hemmabyggda" test på vete?
    Mycket enkelt faktiskt. Jag (jobbar i sjukvården) tog lite mepitel/mepilex, en vit bred klisterlapp, finns på apoteket. Typ 2,5x2,5 cm rutor. Sen tog jag en 1x1 cm kompressbit, blötte den i vatten och tog lite vetemjöl på och kladdade runt. Satte den på klisterplåstret och sedan fast på ryggen. Försök sätta dit den när barnet lutar sig framåt, så stramar det inte så mycket.

Antar att det skulle funka lika bra med två plåster som man sätter i kors, om man inte har mepitel hemma.

Man ska sätta dit en lapp som kontroll, de kan ju reagera mot klistret eller ha mkt känslig hud.

Ska sitta i 2 dygn, läsas av efter 3 dygn, enligt NÄL. Jag lät mina sitta i 3 dygn, men det blev bra ändå. Blåsor eller plitor=pos test. På sjukhusen har de som en gröt. Antar att det är för att få bättre kontakt med huden.

Barnet får inte bada under tiden.

Inte så konstigt egentligen.
  • Snutten

Falken: Siri är allergisk mot fisk, ägg, mjölk, soja, tomat, nötter, skaldjur, kiwi.... hmmm kliar mig i huvudet om det är något mer...färska jorgubbar nu tror jag det var allt. När jag läser innehållsförteckningar så vet jag ju men jag har svårt att radda upp allt.

• falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-12 21:08:10 följande:
    Följdfråga: Gjorde du någon negativ kontroll, och i så fall av vad? Funderar på att testa mandel och nöt, men det kanske är väldigt dumt.
    Nötallergi brukar ju vara av den snabba sorten, alltså typ I-reaktion, den som blir pos på prick eller RAST-test. Men prova du, det är ju inte skadligt. Kan göra lite ont att ta bort lapparna.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!