• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Jo, jag vet, jag försöker ligga lågt tills vi kommer till dietisten nästa onsdag. Men det kliar i fingrarna, igår kväll/natt vaknade Signe som excorsisten kl 22, hade jätteont och vrålade "MAAGEN". Och det är klart, man vil ju helst hon ska slippa sånt så fort som möjligt...

Så jag har sagt till dagis, med lapp, att de helst inte behöver ge henne smörgås, rån och knäckebröd, som de alltid äter till fika. Sa att hon kunde få frukt istället?
    Men då blev de skitnervösa och mattanten vill ha klara besked och inget av de andra barnen får ju äta frukt. Du tyckte vi kunde köpa nåt gluten-bröd - men det är ju inte så lätt, för jag har ingen aning om vad hon skulle kunna äta? Och jättemånga glutenprodukter innehåller ju mjölk.

Mkt frustrerande... Myran, vet du om några som har veteallergi, så jag kan fråga dem vad de äter för smörgås?

• Blå Flygare

falken: Ställ frågan i mjölktrådarna. De jag stött på har alla "hängt" där med. Minns inte längre vilka.

• Kavat

Jag kan tänka mig att det är lättast att baka själv? Men vad lurigt! Kan du inte få kontakt med läkaren snabbare än onsdag, alltså det är ju en hel evighet. Måste vara sååå frustrerande att inte kunna hjälpa när de har ont.
    Min lille vaknar ju på nätterna och skriker och magen "krampar" när han fått i sig nåt han inte tål (händer sällan nu), men vi vet ju tyvärr inte allt som han inte tål ännu. Har bara våra gissningar och har slutat ge honom en massa saker. Men han är ju så liten så han kan ju inte säga vart det gör ont (även om vi är hundra på att det är magen) men man blir inte så frustrerad, man känner sig bara så maktlös.. Så jobbigt för er! Skickar en kram!

• Blå Flygare

Falken: Jag skulle säga ifrån även med glutenfritt bröd eftersom det ju ändå innehåller spannmål av olika slag. Fråga om de har någon annan idé. Kanske kan de ge potatisplätt (om det är utan spannmål?) eller något annat. Vet att just frukt är känsligt på dagis (½ frukt per dag, och både barnen o föräldrarna vill att barnen får mer av just det). yoghurt på risdryck och majsena med lite sylt? Vad kan man annars tänka sig?

• Kavat

Rapsy Frutty var ju supergott och väldigt smidigt att göra tyckte jag. (Pulver som blandas i vatten, kan stå i 12-14 dar) och så blandar man med t.ex bär, sylt eller nåt.
    Men det kanske inte blir tillräckligt mättande... Är ju som youghurt men på majsmjöl och rapsolja, om jag minns rätt.

Annars så gröt, polentagröt, risgröt?

Uj, vad svårt.

• Kavat

www.allergimat.com/Topic.asp&forum_id=12&Topic_Title=%2526%2523196%253Bgg%252C%2Bmj%2526%2523246%253Blk%2Boch%2Bvete&forum_title=Allergiska+barn

Klla andra inlägget "Maria", hennes mailadress står där. Nu så äter ju inte hennes mackor... Men maila henne eller nån av de andra som har erfarenheter!

• Kavat
    Kavat skrev 2008-03-05 20:16:21 följande:
    www.allergimat.com/Topic.asp&fo...Klla andra inlägget "Maria", hennes mailadress står där. Nu så äter ju inte hennes mackor... Men maila henne eller nån av de andra som har erfarenheter!
    Nu läste jag vidare och det var ju fler bra tips och tipsare!!
  • falken

Oj vad många länkar! Dem ska jag ta mig igenom alldeles strax, tack

Har varit på ICA nu och plöjt i gluten-hyllan. Rapsy hittar jag inget om ju! Ska fråga efter det, varkar va ett lyft för "oss".

Men väl en hel massa andra grejer: majsmjöl, majskex, knäckebröd mm mm. Men tyvärr är det ju soja och ärtprotein i det mesta, och mjölk. Nu kanske hon tål soja, men jag vågar inte ge henne det för då åker vi väl på det också! Och ärtor har vi ju misstankar om. Fanns Semper finmix som vi får försöka baka nåt av i helgen.

• Blå Flygare

falken: Rapsy finns på ICA fokus i gårda. I hyllan med gluten-och mjölkfritt intill tårtavdelningen.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!