• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-02 12:59:10 följande:
    Kavat, tack för tipset. Det står en del om goda resultat med självläkning av födoämnesallergier, om man tillför Probiotika. Så det tänkte jag köra med. Tycker så synd om henne lilla livet.Snutten, ja, hon kanske menade så, eller så hade hon inte riktig koll, eller så pratade vi för kort tid. Jag har skäl att misstänka ärtväxter iaf, det är en av de saker vi ätit i veckan, nu när hon blivit så dålig. Tror att det är säkrast att utesluta allt misstänkt nu til en början, hennes tarm verkar väldigt irriterad, rinner bara vatten. Så introducerar vi sen.
    Här vet vi ju inte riktigt vad sonen på 9 månader reagerat på, men jag gjorde precis som du, uteslöt för mycket för att sedan tillföra. Det kändes bra mycket lättare för oss. Enligt test är han "bara" äggallergiker, men dottern 2,5 år fick reaktion på ägg, soja och hon äter mjölkfritt (diarré av mjölk). Sonen och jag (ammar) äter också mjölkfritt men har även undvikit bl.a. ärt och bönväxter eftersom de är gasbildande, lök, morot mm.

Jobbigt i början att veta vad man kan äta/inte äta, men det blir lättare och lättare!
  • Blå Flygare

www.mjolkfri.com har ett kapitell om sojaallergi, och www.celiaki.se med. Vad och hur mycket som står vet jag inte, om det ger något menar jag. Har ju som tur var sluppit den allergin på S.

• falken

K Kavaat - vad uteslöt ni då, och vad visade det sig vara? Eftersom det kan vara en fördröjning på flera timmar/upp till ett dygn från att hon ätit nåt, så är det väldigt svårt att säga vad det har varit. Känner mig väldigt vilsen. Och om man misstänker soja så kan man ju få plocka bort i princip ALLT - har en likadan tråd under "kost", och den tjejen som själv är sojaallergisk säger att rapsolja är en ärtväxt som man ska undvika.

Men, om man redan har mjölk och ägg-allergi, då blir det liksom inte något smör alls som funkar - inte en kaka mer på många år här! *suck...*

• Mamsie

Hej igen!

Jup, Max testade negativt på soja i september, men vi låter bli soja i alla fall. De andra baljväxterna har vi återinfört. Vet inte vad man ska tro med tanke på att han fortfarande är förstoppad och har röda torra kinder.
    Mjölken är helt borta från hans kost - naturligtvis!

Worcestersås: innehåller Tamarind som jag har för mig är en baljväxt. De flesta tål den, men inte alla.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    E-nummernyckeln online - Kan beställas hem också?.

----------------
    "Emulgeringsmedel
    E 322, lecitin, används i många olika typer av livsmedel som bl a glass, margarin, choklad och konfektyr. E 322 utvinns framför allt från sojabönans fett. Personer som är extremt överkänsliga kan reagera på lecitin då rester av sojaprotein kan förekomma.

Förtjockningsmedel
    E 410(fruktkärnmjöl), E 411(tamarindkärnmjöl), E 412(guarkärnmjöl), E 413(dragant), E 414(gummi arabicum) och E 417(tarakärnmjöl) utvinns från växter som är släkt med familjen ärt/baljväxter. Personer med stark sojaallergi kan reagera på dessa förtjockningsmedel."
    Källa: online.nu/kat/prodpres.cfm&butik=11
    -----------

Ärtväxter linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/welcome.html
    Det står ingenting om Rooibos (rött te), men det är nåt som säger mig att jag inte ska ge det till Max.

Annaloo, kan det vara sojalecitin i den maten som du reagerar på? *gissar vilt*

Vad mera...

Jo, Lakritsrot!   Det är en baljväxt, och många sojaallergiker reagerar mot den också

Hittade den här
    www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004141637_Administrators951/20041004141637_Administrators951.dbp.asp
    Verkar vara intressant - ska läsa den nu..

*gone*

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-02 11:00:19 följande:
    Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?
    Det allra enklaste är att ge henne tex Semper Magdroppar.
    Men också andra produkter från BioGaia funkar oftast.
    Hennes mage är nu i otroligt stort behov av hjälp - så försök att börja redan imorron!
    Morot, äpple & majs är både milt och stoppande.
    Kanske majsvälling vore nåt för henne? Om du inte har lämplig mjölkersättning hemma kan man ju koka den på havredryck el risdryck.
    Ge INTE päron, aprikos eller plommon!!! (lösande).

När magen stabiliserat sig lite kan du försöka få henne att äta syrad mat, som tex surdegsbröd och syrade grönsaker för att få i ytterligare probiotika/lactobaciller/mjölksyra.

...   Krya på sig LillFalken!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • falken

Ja, det var senapsdiarré som läckte ut ut blöjan nu ikväll... Hennes magen verkar heelt ur lag, jag fattar ingenting. Ska till ICA nu och läsa innehållsförteckningar...

• civilspanaren

Varför bolla runt dig själv mellan olika instanser...
    Ring och språka med allergimottaningen på Östra... Vi fick jättebra hjälp där! De hjälpte till och med oss att läxa upp barnens dagis då maten inte höll måtten!!!

• minihopp

SÄger lite som tidigare har skrivit. Prova o utesluta även lecitinet, tydligen väldigt ovanligt att dom är så känsliga, men min hugo e det, precis som det där med baljväxterna. Svårt o få bukt med o veta vad det är. Har även hört att det finns soja i svampar, så undvik allt sånt också!

Det där med mjölken brukar väl vara det som visar sig först, min läkare påstår att det får dom i såtidigt stadium genom modersmjölken så det brukar i 97% av fallen ge utslag på bebisen först, så om det inte har varit problem tidigare så borde det inte vara mjölken som ställer till det, men man vet ju aldrig, men prova det andra först. Dom hänger liksom ihop :)

Kram o lycka till!

• falken

Har idag tagit bort lapparna från mitt hemmagjorda lapp-test. Resultat: helt blankt på soja, men prickar på VETE... och lite svagt med prickar på mjölk. Ägg hade vi inte med, det vet vi att hon inte tål.

Herregud, vad ska vi nu tro? Det finns ju både gluten och veteallergi. Nu måste jag ta en time-out och fundera lite.

civilspanaren skrev 2008-03-03 12:26:49 följande:
    Varför bolla runt dig själv mellan olika instanser...Ring och språka med allergimottaningen på Östra... Vi fick jättebra hjälp där! De hjälpte till och med oss att läxa upp barnens dagis då maten inte höll måtten!!!
    Kanske varit lite för civiliserad, det kan ju va skadligt... Ringde iaf min gamla lärare på barnmedicin idag, han råkar vara professor i allergologi, lämpligt nog. Jag ska skriva en egenremiss dit, och så får vi gå hos honom.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!