• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-03 19:31:07 följande:
    Har idag tagit bort lapparna från mitt hemmagjorda lapp-test. Resultat: helt blankt på soja, men prickar på VETE... och lite svagt med prickar på mjölk. Ägg hade vi inte med, det vet vi att hon inte tål.Herregud, vad ska vi nu tro? Det finns ju både gluten och veteallergi. Nu måste jag ta en time-out och fundera lite.Kanske varit lite för civiliserad, det kan ju va skadligt... Ringde iaf min gamla lärare på barnmedicin idag, han råkar vara professor i allergologi, lämpligt nog. Jag ska skriva en egenremiss dit, och så får vi gå hos honom.
    Oj! Är det glutem så ska man inte expemintera själv ifall att de ska gå ner i tarmen! Så du bör inte utesluta gluten på eget bevåg...
    Hoppas ni får tid fort då!
  • falken

Nä, vi får väl fortsätta såhär. Vi har fått en tid på torsdag hos "vanliga" barnläkare. Men det ska ju vara tarmbiopsi och alltihopa då eller? Gud vad jobbigt... stackars barn.

Idag har det ju bara varit 3 diarréer och en hyfsat glad tjej som lekt på dagis. Iofs drivit sin pappa till vansinne med 4 stora utbrott på 2 timmar, men det får man väl se som ett friskhetstecken (1½...)

• Kavat
    falken skrev 2008-03-03 20:16:25 följande:
    Nä, vi får väl fortsätta såhär. Vi har fått en tid på torsdag hos "vanliga" barnläkare. Men det ska ju vara tarmbiopsi och alltihopa då eller? Gud vad jobbigt... stackars barn.Idag har det ju bara varit 3 diarréer och en hyfsat glad tjej som lekt på dagis. Iofs drivit sin pappa till vansinne med 4 stora utbrott på 2 timmar, men det får man väl se som ett friskhetstecken (1½...)
    Vet inte riktigt, har tyvärr dålig koll på gluten, men läst det där om att man inte ska utesluta själv. Men vet faktiskt inte om man måste ner i tarmarna för att veta.
    allergisidan.com/index.php/matallergi/glutenintolerans/
    Har du läst det här?

Hihi, ja, vad skönt att hon verkar må lite bättre i alla fall.
  • falken

Jo, jag har också för mig att de gör det. Hoppas de driver på utredningen lite då, man vill ju inte att hon ska behöva må så här nån längre tid.

Tack för all stöd o hjälp från alla!! Nu känns det iaf som man har nån riktning och plan för våran lilla tjej. Snorpussar till er allihop

• Blå Flygare

Är det glutenintollerans så kan man ta blodprov, men det visar inte alltid rätt. För att veta helt säkrt behövs biopsi. För veteallergi och glutenallergi är det samma som andra matallergier. Pricktest, rast, lapptest, utesluta och provocera...

Hoppas ni snart vet säkert vad det är som gör detta.

Testade du havre något? Vid veteallergi är det inte ovanligt med allergi mot andra sädesslag, och om du utesluter mjölk gissar jag att hon får i sig rätt mycket havre nu.

• falken

Hon får i sig alla sädesslag, har inte kunnat lägga om kosten pga att jag i nuläget inte vet vad man kan äta istället? Tänker du på havremjölken eller? Jösses, det har jag inte ens tänkt på... Om man inte får använda havre-produkterna, hur ska man då överleva? Gjort majsvälling av solhavre nu tex.

Men vi ska få komma till NÄL, de gör lapp-test, och har inga väntetider. Bara 4 sjukhus i Sveriga som gör. Jag ringde o skrev en rad, och deras allergikonsulent var underbar, hon fattade läget och hur bråttom det är. Att inte alla andra fattar det?
    Hon sa att det är veteallergi och inte gluten, när vi fått pos på lapptestet hemma. Och då brukar det vara allergi för fler sädesslag, minns inte hur det var med havre? Har inte alls greppat vad det innebär att ha ett multiallergiskt barn, som hon uttryckte det. Ska kolla om vi inte kan få en dietist på allergimottagningen i Göteborg, hon på Kungshöjd verkar både oflexibel och inte särskilt kunnig.

• Kavat
    falken skrev 2008-03-04 18:17:13 följande:
    Hon får i sig alla sädesslag, har inte kunnat lägga om kosten pga att jag i nuläget inte vet vad man kan äta istället? Tänker du på havremjölken eller?Jösses, det har jag inte ens tänkt på... Om man inte får använda havre-produkterna, hur ska man då överleva? Gjort majsvälling av solhavre nu tex. Men vi ska få komma till NÄL, de gör lapp-test, och har inga väntetider. Bara 4 sjukhus i Sveriga som gör. Jag ringde o skrev en rad, och deras allergikonsulent var underbar, hon fattade läget och hur bråttom det är. Att inte alla andra fattar det?Hon sa att det är veteallergi och inte gluten, när vi fått pos på lapptestet hemma. Och då brukar det vara allergi för fler sädesslag, minns inte hur det var med havre? Har inte alls greppat vad det innebär att ha ett multiallergiskt barn, som hon uttryckte det. Ska kolla om vi inte kan få en dietist på allergimottagningen i Göteborg, hon på Kungshöjd verkar både oflexibel och inte särskilt kunnig.
    Vad skönt att du verkar få hjälp så snabbt! Du får skriva sen hur det går!
  • Mamsie

Skönt falken!
    Ja, inte att hon reagerar på vete - men att hon har en rådig mamma och får hjälp snabbt!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • falken

Du Mamsie... tänkte på Max och hans mage. Ni ska inte vända er till NÄL ni också, och se om det kan finnas någon orsak till hans krångliga mage och spinkiga ben?
    Känns som man hittat en skattkista för alla föräldrar och barn med mat- och magproblem, som har 0 på alla befintliga tester: lapptest!

• falken

Rådig mamma... jag säger som drottning Silvia: när det gäller mina barn, då är jag en lejoninna. Det finns inget som kan väcka min stridslystnad så som när jag ser att min unge far illa.

Signe som alltid är en glad liten sol - inte ens när hon hade sin svåra ethmoidit (bihåleinfektion mellan ögonen) och låg på sjukan var hon ledsen. Hon är en underbar unge, och det ska nog bli bra det här.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!