• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-10 10:10:34 följande:
    fariyfloss:Det vanliga original O´boypulvret är mjölkfritt, det med killen utanpå...det har jag alltid använt och inte hittar jag nånstans där det står nån form av mjölkprotein i det.....däremot sojalecitin.NoEgg har jag för mig kostade nånstans mellan 30 och 40 kr, alltså jättedyr! Ska kolla igen för säkerhetsskull.....Och mig veterligen finns ingen RiceDreammed chokladsmak, har inte sett nån men som sagt då bor vi i en mindre ort. Har inte sett på Coop heller som vi har en bit härifårn, men dom har i sojadryck.
    Oj, min reaktion på NoEgg var att den var jätte billig eftersom det är motsvarande 66 ägg. Kommer inte ihåg vad vi betalde för den, men vi köper ju också Ekoägg vanligtvis.
    Men har ännu bara använt den till köttbullar/pannbiff. Blandar i en massa havremjölk och då blir det jätte saftiga. Ska prova PO Fiber (potatisfibrer) nästa gång då jag fick tipset för ett tag sedan!
  • fairyfloss

Jaså det är inte mjölkpulver i oboy? Det är det i den som finns här (som heter milo). Men jag är inte så mycket för oboy ändå, men det kan vara gott ibland .

Knasigt att no egg kostar sååå mycket mer i Sverige, men det ante mig! Först transportkostnaden och den svensk skatt på det också, det blir ju lite mer. Fast matskatten ligger väl bara på typ 6% gör den inte? Så det borde inte bli så mycket. Fast här är det ingen skatt på no-eggen alls . Woho! Jag har just upptäckt det australiensiska skattesystemet. Tydligen skattar man bara på sammansatta produkter och inte råvaror, och no-eggen klassas väl som vanliga ägg. Superbra för mig, för jag köper ju nästan bara råvaror! Nu förstår man varför det blir så dyrt för folk som köper hel- och halvfabrikat (10% skatt på dem här). Nu blev det kanske lite OT men jag tyckte det var interessant. Jag var tvungen att skatta på rismjölken med chokladsmak, dock inte den utan! Haha, vad roligt. .

• Blå Flygare

Tror momsen på mat är 11%, men jag kan ha fel.

Nu har jag testat banangrädden på solrosfrön istället för mandel. Och det blev inte gott. Det beska i solrosfröna kom verkligen fram, och väl mogen banan kan ju smaka lite speciellt - nästan unket. Försökte rädda genom att ha i florsocker, men det gick inte. Men med mandel och en lite mer "vanlig" banan så tror jag visst det är gott!

• Madreh

Var till affären här i byn där jag bor, köpte RiceDream och jag höll på att svimma....dom hade höjt den till 24,90!! 5 kr höjning alltså, det är ju sjukt, här i "vår" lilla affär har dom tagit 19,90 innan och i "stora" affären i större orten (inte Uddevalla) tog dom 21,90 innan säkert höjt den där oxå. 
    Har inte hunnit kolla vad dom tar för NoEgg har inte varit i rätt affär än.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • fairyfloss

Blå myran:
    Så mycket som 11%? På vanlig mat? Det låter ju helt sjukt.
    Nej att göra grädde på solrosfrön är nog inte så jättegott kan jag tänka mig. Mandlar är ju naturligt söta, som godis . Och när jag skrev väl mogen så menar jag gul och inte grön, inte brun . Men prova med mandlar, för det ÄR gott, jag lovar. Det tyckte till och med min make och han är lite tveksam till mina skumma konstruktioner.

Madreh:
    25 spänn för en liter rismjölk? Du skojar?! Fråga i affären om du får prata med butikschefen och fråga varför den är så fruktansvärt dyr! Du kanske måste skriva till komunen och be om ersättning, det är ju helt sjukt dyrt, så kan man ju inte ha det!

• Madreh

Det roliga i sammanhanget med denna rismjölk är att när dom först tog hem den till affären i (TAnum) kommunen vi bor i så kostade den23,90, sen gick det nåt år och så var den nere på 21,90, dyrt det med om man jämför med vanlig mjölk. Men man betalar ju, barnen skulle ju ha nåt att dricak istället för mjölk....sen flyttade vi (inom kommunen) och jag bad dom ta hem RiceDream i vår lilla lantbutik...kanon, tog ett tag för den "fanns" inte på Icas lista, men dom hadeju tagit hem den där vi bodde innan. Till slu kom den och då satte dom priset 19,90 för både den vanliga och den kalciumberikade. Kanonbra ju!!

Ersättning från kommunen är nog inget att förvänta sig.......

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • fairyfloss

Fast 19,90 är ju mycket för en liter mjölk ändå, om man jämnför med vanlig som ligget på vad, 7 kronor? Det är ju lika mycket basvara för oss som inte kan äta mjölk, som för vanliga människor. Att då betala tredubblelt är ju inte riktigt rättvist! Kan du inte be dem ta in ett billigare märke, eller finns det inte några? Men 25 spänn fan det borde vara olagligt. 4 liter mjölk för en hundralapp alltså. Istället för typ 14 liter. SJUKT!!! Men ja, det är ju samma med alla ersättningsprodukter, svindyra. Mycket därför som jag inte lagar mat på ersättningsprodukter fastän jag skulle vilja äta glutenfri pasta osv. Men jag har väl "tur" att det är så pass billigt som det är härnere (med all mat)!

• Blå Flygare

fairyfloss: När FK beräknar om man kan få ersättning så räknar de på den billigaste produkten. Så använder man något annat än det billigaste får man skylla sig själv, även om barnet tok-vägrar det billigaste.

Madreh: GoGreens risdryck är billigare än RiceDream, kan du inte be dem byta till den?

• helge74

Svårt med allergier... har själv barn med mjölk o ägg allergi.

Det kan ju faktiskt vara så att ditt barn ätit rester från andra barn på förskolan o därför reagerat med diarreer... det brukar ju vara gott om smulor o annat under bordet menar jag. Kanske nåt med mjölk o ingen ny allergi :) Det kan ju vara svårt för personalen o hinna se det alltid. Vi misstänker iallafall att så var fallet med vår son 1½ år - flera gånger har han fått typiska (för honom) mjölkdiarreer efter dagisvistelse men personalen var övertygade om att han inte fått i sig nåt.

• falken

hge: Jo, de har ju bedyrat detta på dagis. Och tydligen så åt de soppa med äggnudlar i på dagis, men det vägrade S att äta. Men visst, man vet ju aldrig.
    Iofs så har vi trott ett tag att det är nåt mer hon inte tål, hon har legat o gråtit om nätterna ibland när vi inte fattat varför, och vi själva har gett henne all mat. Och där jag vet att hon har frossat i vetekakor tex. Och det blev ju starkt pos på vete-lappen på mitt hemgjorda lapptest.

Nu ska vi ju upp till NÄL nästa vecka och göra ett kontrollerat lapp-test, och få en lite säkrare diagnos. Sen får man ju provocera som vanligt för att veta säkert.
    Men jag hoppas att du har rätt

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!