• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Hm, nu blev jag fundersam här. Hur går ett lapptest till egentligen och varför är det ingen som föreslagit det till vår son?! Han reagerar ju på en massa saker så vi vet ju inte vad det är, men bara ägg som visat sig på test... Senast mistänkte de färgämne och/eller konserveringsmedel. Men det var mest "ja, det kan vara nåt sånt- hejdå och hör av er om det skulle vara nåt... Ja nu då? Vi vet ju fortfarande inte vad han kan äta eller inte.
    Sorry för beklagandet igen, men har inte fått sovit så mycket senaste då hans mage bråkar igen... Och vet inte vad han möjligtvis fått i sig nu...

Hm, alltså lapptest var frågan! ?

• falken

K Kavat - det glädjer mig att andra föräldrar med kinkande barn kasnke kan få upp ögonen för det här med lapptest. Ofta hanmar man ju i situationen att barnet inte går upp i vikt, äter dåligt, signalerar att det mår dåligt och har diarré/förstoppning. Och RAST och pricktest visat ingenting. Och man har själv ingen aning om vad det kan vara som barnet inte tål. Och det enda vården har att komma med är att man ska utesluta någon grej i två-tre veckor - blir barnet inte bra, så får man ta nåt annat. En process som kan ta flera månader, elelr så kasnke man aldrig hittar rätt?

Det finns två olika typer av allergisk reaktion:
    den snabba, typ 1: förmedlas av IgE-antikroppar, som ju ger + på både RAST och pricktest
    och den långsamma, typ 2: som förmedlas via andra immunceller, och ger symptom efter timmar-dagar. Här är RAST och prick-test negativa oftast, och det är här lapptes har sin funktion.

Istället för att skriva en hel uppsats, kolla in de här länkarna.
    om olika typerna av allergisk reaktion:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    man kasnke måste bli medlem i growingpeolpe för att läsa hela artikeln, men det är en grym site, står allt om barnsjukdomar där, och allt som står kan man lita på.

Sen om lapp-test:
    www.lakartidningen.se/old/content_0349/4070b.html
    och
    www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx

Det är vad jag har hittat. Det görs bara lapp-test, eller patch-test som det heter, på fyra sjukhus i landet. Idiotiskt, vet ej varför. Killen som skrivit artiklarna jobbar i Linköping, så dit kan man ringa till allergikottagnigen antagligen. Och så NÄL i Trollhättan, jag ringde derasd allergimottagning och fick hjälp. Vi bor i Göteborg, så det blir hyfsat smidigt. Annars vet jag inte var det görs mer, tyvärr. Man kan säkert fråga Linköpings-doktorn, han verkar ha stenkoll på det här, man kan maila honom.

Hoppas det här kan lösa problemen för fler små rara barn med magont!

• falken

Eh... jag är inte dyslektiker, även om man kan tro det... Lite i gasen bara kasnke

• Kavat
    falken skrev 2008-03-04 20:40:04 följande:
    K Kavat - det glädjer mig att andra föräldrar med kinkande barn kasnke kan få upp ögonen för det här med lapptest. Ofta hanmar man ju i situationen att barnet inte går upp i vikt, äter dåligt, signalerar att det mår dåligt och har diarré/förstoppning. Och RAST och pricktest visat ingenting. Och man har själv ingen aning om vad det kan vara som barnet inte tål. Och det enda vården har att komma med är att man ska utesluta någon grej i två-tre veckor - blir barnet inte bra, så får man ta nåt annat. En process som kan ta flera månader, elelr så kasnke man aldrig hittar rätt?Det finns två olika typer av allergisk reaktion: den snabba, typ 1: förmedlas av IgE-antikroppar, som ju ger + på både RAST och pricktestoch den långsamma, typ 2: som förmedlas via andra immunceller, och ger symptom efter timmar-dagar. Här är RAST och prick-test negativa oftast, och det är här lapptes har sin funktion.Istället för att skriva en hel uppsats, kolla in de här länkarna.om olika typerna av allergisk reaktion:www.growingpeople.se/templates/Page.aspx kasnke måste bli medlem i growingpeolpe för att läsa hela artikeln, men det är en grym site, står allt om barnsjukdomar där, och allt som står kan man lita på.Sen om lapp-test:www.lakartidningen.se/old/content_0349/4070b....ochwww.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx är vad jag har hittat. Det görs bara lapp-test, eller patch-test som det heter, på fyra sjukhus i landet. Idiotiskt, vet ej varför. Killen som skrivit artiklarna jobbar i Linköping, så dit kan man ringa till allergikottagnigen antagligen. Och så NÄL i Trollhättan, jag ringde derasd allergimottagning och fick hjälp. Vi bor i Göteborg, så det blir hyfsat smidigt. Annars vet jag inte var det görs mer, tyvärr. Man kan säkert fråga Linköpings-doktorn, han verkar ha stenkoll på det här, man kan maila honom.Hoppas det här kan lösa problemen för fler små rara barn med magont!
    Flera månader... Hm, ja här har vi letat sedan han var 4-5 månader och är nu 9 månader...
    Tack för länkarna! Är precis i slutaamma-tagen nu också, och då blir det nog lite lättare att utesluta också.. Jag har ju stenkoll tycker jag själv, vågar inte äta annat än hemma och hos mamma och inte ens hos mamma verkade funka denna gång... Näl är ju inte alltför långt heller. Har fått tid till en ny läkare nästa vecka så får vi se vad han säger och om testerna visar nåt mer. Annars är det här helt klart ett alternativ!
  • falken

Jag kan förvarna dig om att läkare i Göteborg i allmänhet inte känner till test-metoden. Jag har fått höra frasen "Det gör vi inte här" ett antal gånger, utan någon god förklaring. Det är ju relativt nytt med lapp-test, det kan ta lång tid innan även goda metoder slår igenom överallt. Som att vända en lastpråm typ.

Om 10 år kanske det är ett konstfel att inte göra lapp-test på barn under 2 år som har mag-problem?

• Blå Flygare

Falken: Just havredrycken jag tänker på. Det finns ju risdryck som fungerar lika bra, dock dyrare. RiceDream innehåller spår av korn, men det gör inte GoGreens som jag sett på coop i denna hålan.
    Det ska visst även finnas någon glass gjort på ris, men jag har inte sett den häromkring något och jag vet inte vad den heter.
    Annars har jag bara sett ersättningsprodukter av soja o havre, tyvärr.

Det ska även finnas mandelmjölk och sesamfrömjölk, men det låter ju inte som någon bättre idé än soja på ett allergiskt barn.

Vad bra att ni får snabb hjälp ifrån NÄL. Jag har innan undrat just var man kan göra lapptest. Det har inte varit aktuellt eftersom S har haft så tydlig reaktion vid uteslutning - provokation. Men nu när hon fått svulna läppar och vi inte vet av vad och RAST inte visade något på mandel, nötter eller jordnötter så fundrar jag. Men enl. läk så visar alltid RAST vid den typen av allergi när man får svullna läppar. Jag är inte övertygad dock.

• Mamsie

Tack Falken!

Det känns lite hopplöst när läkaren bara gör pricktest på det jag har en misstanke om - och jag har inga andra tips än mjölk (positivt), soja (först pos, i höstas neg), ägg (neg) och fisk (torsk: neg).
    I vintras tog vi ett blodprov som visade neg på glutenallergi. Det var alltså allergi mot gluten det handlade om, och inte glutenintolerans!
    ... är gluten ett protein??

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Blå Flygare

Mamsie: Gluten är ett protein, så det kan man även vara allergisk emot. Kallas oftast spannmålsallergi då för att inte blandas ihop med glutenintollerans. Glutenallergi kan testas via blodprov (RAST) men det finns även glutenintolleranstest som tas med blodprov. Knepigt att veta vad de tar för test då!

• falken

Myran - kan du hjälpa mig att förstå det här en gång för alla då: det är alltså gluten i båda fallen - ena gången allergi, andra gången intolerans. För gluten är väl det enda proteinet i vetemjöl? Har hittills inte fattat vad det eg är man är allergisk mot vid veteallergi, men det är alltså gluten?

allergimat.com står ju en del om allergi mot vetestärkelse, och jag förstår ej skillnaden.

Så då borde glutenfritt funka för Signe nu då?

• Blå Flygare

Vad jag har förstått så finns det både glutenprotein och veteprotein i vete, så att om man är allergisk mot vete kan det antingen vara veteproteinet (och kan då inte använda glutenfria mjölmixar) eller gluten (och är då också allergisk mot korn o råg). Och oavsett är det vanligt med flera spannmålsallergier samtidigt så man kan behöva hålla sig ifrån t.ex. havre samtidigt.

Det behöver ju inte vara mycket protein för att man ska reagera allergiskt. På olja man köper står det t.ex. 100% fett o 0% protein. Ändå kan den som är mycket känslig reagera allergiskt om de är allergiska mot det som oljan är utvunnen ifrån (soja, jordnöt etc)

Vid veteallergi har jag förstått från någon mamma till allergiker att man kan behöva hålla sig ifrån en hel del saker som man inte tänker på kan komma ifrån vete. Sirap, t.ex. Men jag tycker du ska höra med allergi-läk på NÄL. Allt jag har är 2a o 3e-handsinformation. Jag eller den innan kan ju ha upfattat fel!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!