• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-05 21:32:52 följande:
    Oj vad många länkar! Dem ska jag ta mig igenom alldeles strax, tack Har varit på ICA nu och plöjt i gluten-hyllan. Rapsy hittar jag inget om ju! Ska fråga efter det, varkar va ett lyft för "oss".Men väl en hel massa andra grejer: majsmjöl, majskex, knäckebröd mm mm. Men tyvärr är det ju soja och ärtprotein i det mesta, och mjölk. Nu kanske hon tål soja, men jag vågar inte ge henne det för då åker vi väl på det också! Och ärtor har vi ju misstankar om. Fanns Semper finmix som vi får försöka baka nåt av i helgen.
    Javisst är det konstigt att det måste dyngas in soja i allt som är mjölkfritt?
    Smart - NOT!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • falken

JA - mycket ogenomtänkt... men de som är glutenintollerandta vill väl ha bättre konsistens på sin mat - bättre än dem som är allergiska mot allt utom majs och ris. Fanns ett märke som hetter OLDA www.oldana.se som verkade ha tänkt på allergier också, från Göteborg faktiskt.
    Det var ju guarnkärnmjöl i nästan allt, som förtjockningmedel.

Köpte rismjölk, tänkte hon kunde få smaka på det. Och hoppas innerligt att hon tål havre! Annars ligger man ju risigt till... (var ni med på ordvitsen där?)

Jag känner mig faktiskt lite deppig över det här, känns som man åkt på ett handikapp. Livet har blivit så oerhört mer komplicerat och det går åt en massa energi till det. Känns som att man ramlat i ett mat-hål, vi har ingen aning om vad vi kan äta nu och det blir bara kött o korv o potatis. Antar att det går bättre när man har vant sig och vet vad man kan använda majs-skorpmjöl till...

Vi ska till läkarn idag iaf, en vanlig barnläkare, göra prick-test och rast. Jag är skeptiskt, men vill iaf att han/hon ska ta mig på allvar och skriva nåt bra till dietisten - annars kommer hon att vägra samarbeta med oss. (å jag avskyr såna stelbenta människor, men jag är ju tyvärr beroende av henne)

• Mamsie

Oldana har ett rismjöl/risgröt som man kan få på "recept" sa dietisten. Kanske nåt för er?
    Det är tydligen väldigt användbart.

Vi har inte testat eftersom vi "bara" har mjölk & soja. Vad vi vet i alla fall...

Visst är det ett handikapp!! 

Hela familjen påverkas ju. Vi vill ju bara ha "Max-vänlig" mat hemma så att han kan smaka på allt och så att vi kan locka honom till att äta. Aptiten är ju si och så eftersom han fortfarande är förstoppad.

Jag vill inte ens räkna efter vad allt det här kostar oss jämfört med hur vi levde innan Max föddes!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-06 07:04:08 följande:
    JA - mycket ogenomtänkt... men de som är glutenintollerandta vill väl ha bättre konsistens på sin mat - bättre än dem som är allergiska mot allt utom majs och ris. Fanns ett märke som hetter OLDA www.oldana.se som verkade ha tänkt på allergier också, från Göteborg faktiskt.Det var ju guarnkärnmjöl i nästan allt, som förtjockningmedel.Köpte rismjölk, tänkte hon kunde få smaka på det. Och hoppas innerligt att hon tål havre! Annars ligger man ju risigt till... (var ni med på ordvitsen där?)Jag känner mig faktiskt lite deppig över det här, känns som man åkt på ett handikapp. Livet har blivit så oerhört mer komplicerat och det går åt en massa energi till det. Känns som att man ramlat i ett mat-hål, vi har ingen aning om vad vi kan äta nu och det blir bara kött o korv o potatis. Antar att det går bättre när man har vant sig och vet vad man kan använda majs-skorpmjöl till...Vi ska till läkarn idag iaf, en vanlig barnläkare, göra prick-test och rast. Jag är skeptiskt, men vill iaf att han/hon ska ta mig på allvar och skriva nåt bra till dietisten - annars kommer hon att vägra samarbeta med oss. (å jag avskyr såna stelbenta människor, men jag är ju tyvärr beroende av henne)
    Kung Markatta har en del produkter som vi kan äta. Men vet ju inte hur det är med vete och sånt i, men ett märke värt att kolla upp.
    www.kungmarkatta.se/produktlista.asp

Visst är det ett handikapp. Jag tyckte det var jätte svårt i början att undvika, ägg, mjölk, lök (inkl lökpulver) och morot bl.a. Det finns inte en enda färdig/halvfabrikaträtt utan alla dessa saker. Lök finns i allt nästan... Men man lär sig snabbt! Kolla i alla reccepttrådar och så för förslag.
    Pannkakor går t.ex att göra jätte goda på linfrö t.ex. Så det finns ju en massa saker man kan göra, fast på ett annat sätt. Nu hade vi ju vetemjöl i men funkar väl på annat mjöl också.

Rapsy Frutty-påsen hade en mailadress: dietistbyran@allergimat.com, så där går säkert att beställa om man inte hittar i affären. www.allergimat.com

Vilken trist dietist! Men hoppas ni fick lite "hjälp" idag!
  • falken

Oj, vilken skatt! Man undrar hur folk överlevde innan internet?

Har läst igenom alla tråd-tipsen du luskade fram igår *tusen tack och kram*, och känns som man har lite mer på fötterna nu. Ingen vetestärkelse, tex. Oatley kan gå, och ibland inte, enligt nån. Det är så bra när vuxna allergiker talar om hur de mår av olika grejer, det kan ju barnen inte riktigt visa.

Vi var på barnmottagningen idag, och gjorde pricktest. Det var noll på allt, som väntat. Men de hade inte på ärt, korn och råg tyvärr. Så fick vi ta många provrör för att kolla upp RAST på en massa grejer, inklusive gluten. Hoppas hoppas hoppas det inte är gluten.

Går fortfarande omkring och är lite nere. Men jag tror det kommer kännas bättre när man blivit lite van och arbetat in hur man ska göra med produkterna. Och förstås - när man ser resultatet av ett piggare barn!

Men då måste jag nog får en sån här också:
    www.pixmania.com/se/se/240257/art/kitchenaid/
    för det lär nog bli en del baka!

• fairyfloss

Hejsan allihopa. Jag utesluter alla spannmål, äter bara ris, majs och potatis. Utesluter även alla mjölkprodukter och har provat att utesluta soja, dock reagerar jag personligen inte på det vad jag vet men jag utesluter det så gott det går ändå. Jag har lite tips, men även några frågor om det är nån som har svar på dem!

Jag bor i Australien så jag har inte koll på alla svenska märken osv. Men det finns ett Australiensiskt märke som heter Orgran som har jättebra produkter, fria från en massa saker inkl. gluten, vete, mjölk, ägg och soja. Jag vet inte om man kan få tag på allt i affärerna i Sverige (jag vet att en del produkter finns dock) men annars finns det säkert att beställa på internet!

Det enda brödliknande jag äter är ett hårt majsbröd från orgran, samt ibland riskakor (men man får kolla innehållsförteckningen med dem). Jag har faktiskt även hittat ett smör som är gjort på solros- och rapsolja som inte innehåller mjölk eller soja, märket heter nuttelex men även det är Australiensiskt. Men det finns i alla fall såna smör, om man letar lite! Nått sånt kanske funkar för mellis på dagis?

Jag använder rismjölk som är fri från allt jag inte äter . Det funkar bra i matlagning osv, även om jag inte tycker det är gott att dricka på något sätt. Men utmärkt att göra tex banansmoothies på och så (bra mellanmål föressten!). Sen gör jag även egen "mjölk" och grädde från nötter och frön.

Jag har slutat att ens snegla på halvfabrikaten i affären, jag gör allting själv från grunden bara för att jag tycker det är enklare än att läsa på allt (i 95% av fallen kan jag inte äta det ändå). Det blir mycket "basic" mat, fisk eller kyckling med potatis och majs eller ris med grönsaker osv. Era barn som har dessa allergier från början kan ju alla fall slippa att bli supersugna på rostat bröd med ost eftersom de växer upp på den kosten ni lägger fram för dem! Det man inte vet om det saknar man inte. Sen att det blir dyrare, ja det får man väl leva med och glädjas med att det är nyttigare istället .

Nu måste jag FRÅGA till sist, hur vanligt är det att man med sojaallergi inte heller tål nötter och frön? För det gör det hela än svårare. Annars kan man göra mjölk och sojafri "ost", grädde, mjölk osv på nötter istället och det kan bli riktigt gott! Är det här alltså inte nått alternativ till nån med sojaallergi?

Oj nu blev det långt, hoppas jag har gett nån nått tips i alla fall.

• Blå Flygare

fairyfloss: Soja är besläktat med jordnöt, för det är inget nöt utan en baljväxt. S"soja o jordnötsallergi hänger ofta ihop. Småbarn rekommenderas generellt inte äta nötter och barn med allergier specileelt för det är så starkt allergen. Inte för att det är kosrallergi med något speciellt, men att har man anlag för allergier bör man undvika annat som kan ge stark allergisk reaktion. Man misstänker att man kan framkalla allergin genom att utsättas för den tidigt.
    Sesamfrön är väl också starkt allergent, annars kan jag inte komma på något frö man ska vara försiktig med.

Låter intressant att göra ost av frön o nötter. Hur då??

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!