• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-08 08:48:38 följande:
    K Kavat:Åh jag hoppas din son växer ur sina allergier! Mina matrestrektioner beror på att jag har crohn's sjukdom och magen pallar bara inte med en massa saker. Dock tror jag ändå att det kan ha att göra med födoallergier, och jag mår mycket bättre om jag utesluter allt "knasigt". Det enda jag har "allergi" emot är egentligen tomat och aubergine, det kliar i hela munnen!! Men det har som sagt kommit med graviditeten så jag hoppas det försvinner sen för jag äääälskar tomat. Imorse åt jag polentagröt men jag använde sojamjölk och inte rismjölk för rismjölken var gammal. Och min mage blev helt knäpp! Nu vet jag inte om det var sojamjölken och jag ÄR allergisk/intolerant mot soja (fast vid andra tillfällen går det bra!!) eller om det bara var för att det är små gryn i det där som är för svårsmälta. Sååå förvirrande! Jag gillade verkligen oatlys imat, vi hade det också på pizza . Men nu när jag inte kan äta spannmål heller så hjälper det inte direkt. Men det där rapsy frutti verkade ju superbra! Jag ska fråga mamma om hon kan ta med sig när hon kommer ner hit så jag kan prova om det är gott och om magen pallar.
    Usch då, det där lät inte kul heller. Är dock inte så insatt i Crohns..
    Ja, ett liten paket väger 120 g så en sån blir väl inte så dyr att skicka så du kan testa. Så får hon köpa med sig mer om det faller i smaken!
    Vårt Ica tog in det när jag frågade, men annars går det ju att beställa, som sagt.
  • Madreh

Har inte läst hela tråden men såg n åpt om att det var havre i allt, det stämmer ju inte, jag har en pojke som inte tål varken mjölkprotein, sojaprotein, ägg, råg eller havre.
    Till honom använder jag rismjölken Rice Dream och den funkar till allt precis som vanlig mjölk eller solhavre ( men det tål ju inte min som sagt).

Och jag gissar ju att du redan är van att läsa på allt och detsamma gäller ju sojan oxå.

Vår pojke har inte ätit så mycekt sista åren, har blivit mest rena produkter men han har blivit "rädd" för det har varit för mycket med: nej, vänta, oj vi ska bara kolla om det är oki, osv.

Denniskorv har han ätit och pasta och ris, potatis, rena produkter och så har vi gjort allt hemma själva.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-08 10:39:55 följande:
    fairyfloss: Tack för recepten! Det låter som när man gör egen havredryck. (Men vi köper för att få med kalcium o vitaminer tillsatta). Banangrädden får jag testa någon gång (när dottern inte är med)! Vilka typer av frön använder du?Solrosfrön har jag aldrig hört någon med allergi emot. Mandlar är inte nötter, men även de kan man vara starkt allergisk emot. Valnöt är en "riktig" nöt och besläktad med hasselnöt. Man behöver inte vara allergisk mot alla nötter samtidigt, men jag har två i min omgivning som är allergisk mot valnötter. Jag tänkte först inte att valnötter är så farliga, så det fick min dotter äta innan. Men nu efter misstänkt reaktion mot hasslenöt låter jag bli.
    Jo det är ju lite samma sätt att göra all mjölk på, mixa och blanda med vatten . Det jag gillar med mandelmjölken är att den är så rik i kalicium. Testa att göra banangrädden med solrosfrön, det kanske också blir gott! Jag har dock inte provat själv .
    Jag använder mest solros och sesamfrön. Ska tänka på att sesamfrön kan vara "farliga" också, men de är ju så goda . Sen använder jag mest mandlar och valnötter! Jag visste faktiskt inte att mandel inte var en riktig nöt! Tänk vad man lär sig .
  • fairyfloss

K Kavat:
    Nej det blir nog inte så dyrt att skicka. Men nu har jag redan ett paket på väg så då blir det att vänta på nästa för de kan ju inte skicka paket jämt och ständigt .

Madreh:
    Åh det låter lika jobbigt som mina jäkla intoleranser eller vad de nu är. Hoppas han växer ur en del i alla fall!

Men det går att göra ganska mycket på ganska lite faktiskt när man väl vant sig . Så länge jag inte blir allergisk mot nötter så kommer jag i alla fall överleva!

• Blå Flygare

fairyfloss: Blötla du mandlarna till banangrädden?

• fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-08 15:10:19 följande:
    fairyfloss: Blötla du mandlarna till banangrädden?
    Nej det gjorde jag inte faktiskt och det gick bra ändå! Dock skulle jag skålla mandeln om jag serverade den till nån annan, för grädden blev brunprickig. Jag bryr mig inte men andra kanske gör det .
  • fairyfloss

Alltså nu har jag varit på affären och kollat icke-mjölk och jämnfört priser. Här är sojamjölken, rismjölken och havremjölken i princip i samma pris. Sojamjölken är billigare om man tar billigaste märket från en annan äffär, men annars ligger det på 12-15 kronor litern på både sojamjölken och rismjölken och havremjölken! Varför är det så stor skillnad i pris i Sverige om det inte är det här?

• Madreh

hos oss kostar rismjölken strax över 20 kronor och havremjölken ligger på 13, det pendalr lite upp och ner beroende på vart i kommunen man åker har jag sett.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Blå Flygare

fairyfloss: Vilket märke risdryck kollade du? Här är Ricedream dyr (21 men GoGreen tror jag inte är så dyr. GoGreen gör väl här i Sverige? Men RIceDream någon helt annan stans. Ricedream kan innehålla spår av råg, men det gör inte GoGreen. Pris kan också variera mellan de berikade och de icke-berikade.

• fairyfloss

Madreh skrev 2008-03-09 15:19:25 följande:

hos oss kostar rismjölken strax över 20 kronor och havremjölken ligger på 13, det pendalr lite upp och ner beroende på vart i kommunen man åker har jag sett.
    Det är ju helt absurt! Jag menar ris är väl inte dyrare än havre? Måste ju vara ett dyrt märke bara. 20 kronor för en liter, jisses...
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!